سوالات رایج در خصوص ثبت علامت تجاری (برند،لوگو،آرم)

سوالات رایج در خصوص ثبت علامت تجاری (برند،لوگو،آرم)


نکاتی در خصوص علامت تجاری (برند،لوگو،آرم):

در عصر حاضر نام و علامت تجاری از اهمیت خاصی برخوردار شده است و تجار نسبت به تعیین علامت تجاری و حفاظت و نگهداری از آن حساسیت زیادی نشان می دهند. به همین علت، ثبت شرکت کریم خان قصد دارد طی این مقاله به سوالات رایج در رابطه با ثبت نام و علائم تجاری (برند،لوگو،آرم) و استفاده از آن ها پاسخ دهد.

 

سوالات رایج در خصوص ثبت علامت تجاری (برند،لوگو،آرم)

1- علامت تجاری چیست؟

بر اساس ماده ی 30 قانون ثبت علائم تجاری مصوب سال 1386، نام و علامت تجاری عبارت است از:

  • علامت تجاری یعنی هر نشان قابل رویتی که قادر باشد کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از یکدیگر متمایز نماید.
  • علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رویتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ی ثبت معرفی گردد و قادر باشد مبدا و یا هر نوع خصوصیات دیگری نظیر کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان زیر نظر صاحب علامت ثبت شده جمعی استفاده می نمایند متمایز سازد.
  • نام تجاری یعنی نام یا عنوانی که معرف و تعیین کننده ی شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

لذا با توجه به تعریف مذکور تاجر یا تجارتخانه قادر می باشد هر نوع نقش، کلمه، عبارت و یا ترکیبی از آن ها را برای محصولات تولیدی خود مورد استفاده قرار دهد و آن را به عنوان معرف شرکت و فعالیت خود ثبت نموده و مورد استعمال قرار دهد.

2- آیا علامت تجاری در ایران مورد حمایت قرار می گیرد؟

بله. در ایران برای اولین بار در سال 1304 قانونی در خصوص ثبت و حمایت از علائم تجاری و صنعتی تصویب شد که پس از آن در سال 1310 مورد تجدید نظر قرار گرفت. افزون بر قانون مذکور و آیین نامه ی اجرایی آن، ماده ی249 قانون مجازات عمومی هم مواردی را جهت حمایت از علائم تجاری ثبت شده در نظر گرفته است.

ثبت علائم تجاری و اختراعات در اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران که یکی از ادارات ثبت می باشد صورت می پذیرد. ماده ی 6 قانون ثبت علائم تجاری، اداره ی ثبت علائم را شعبه ی مخصوصی از دفتر دادگاه شهرستان تهران می داند و بدین ترتیب، اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی می تواند در خصوص پذیرش یا رد علائم به عنوان شعبه ی دادگاه شهرستان تصمیماتی را اتخاذ نماید.

3- چه اشخاصی قادر هستند نام و نشان تجاری (لوگو) خود را ثبت نمایند؟

هر فردی اعم از حقیقی یا حقوقی (شرکت یا فرد) مدارکی مستند بر تولید-توزیع-بسته بندی-خرید و فروش و یا واردات و صادرات کالا) و یا مدارکی برای فعالیت در زمینه ی خدماتی خاصی داشته باشد قادر می باشد در همان زمینه، ثبت نام و لوگوی خود را تقاضا نماید.

4- چه اشخاصی می توانند از علامت تجاری استفاده نمایند؟

شخصی که علامت تجاری به نام وی به ثبت رسیده است و شخصی که علامت تجاری به صورت موقت یا به صورت دائم از سوی مالک به او منتقل شده است.

5 -ثبت علامت تجاری اختیاری می باشد یا اجباری؟

ثبت علامت تجاری به جز در مواردی که قانون مکلف نموده باشد اختیاری می باشد، ولی علیرغم عدم الزام قانونی، تاجران به علت برخورداری از حمایت قانونی و همچنین استفاده از شهرت و کارمایه ی تجاری و امتیازهای مادی و معنوی اقدام به ثبت علامت تجاری می نمایند.

6- بر اساس قانون، ثبت کدام علامت تجاری اجباری است؟

بر اساس مصوبه ی سوم اردیبهشت 1328 هیاًت وزیران،ثبت علائم برای هر کدام از این موارد اجباری می باشد:

  • داروهای اختصاصی مورد استعمال طبی
  • مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوصی عرضه می گردند.
  •  آب های گازدار
  • لوازم آرایش که برای استفاده ی مستقیم بر روی پوست انسان استعمال می گردد.

بنابراین بر اساس این ماده، کلیه ی اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی مذبور در آن آیین نامه، اعم از آن که در داخل ایران و یا در خارج ساخته شده و وارد کشور شود و در بازار با عنوان مشخصی که بر روی برچسب آن زده می شود در معرض فروش قرار بگیرد می بایست دارای علامت صنعتی یا تجارتی ثبت شده باشد و بر روی برچسب آن نکاتی که ثبت شرکت کریم خان در ذیل به آن اشاره نموده است تصریح گردد:

الف- نام تجاری و آدرس سازنده ی جنس با ذکر کشور مبدا
ب- شماره ی ثبت علامت در ایران

7- ثبت کدام علامت ها ممنوع می باشد؟

ثبت علائم تجاری، صنعتی و خدمات محدودیت قانونی دارد. قانون ثبت علائم و آیین نامه ی اصلاحی اجرایی مصوب سال 13337 ، ثبت علائمی را که در ذیل برشمرده ایم ممنوع نموده است:

  • علائم رسمی، دولتی و مملکتی مانند پرچم ایران علائم وزارتخانه ها، هلال احمر، علائم نیروهای مسلح و ….
  • علائمی که در گذشته خود یا مشابه آن، ثبت شده باشد.
  • علائم مغایر با عفت عمومی و نظم و انضباط اجتماعی
  • علائمی که دارای نام و عبارت عمومی باشد و دولت استفاده از آن را تحت علامت تجاری منع نموده باشد.

8- مدارک لازم جهت ثبت نام و علامت تجاری کدامند؟

  • مدارک مثبت هویت متقاضی
    الف) اشخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
    ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه ی رسمی علت مدیریت، کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
  • مدارک نماینده ی قانونی: در صورتی که تقاضا به وسیله ی نماینده ی قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ….) صورت گیرد، مدارک آن ضمیمه گردد.
  • 10 نمونه ی گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت مورد تقاضا حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
  • در صورت سه بعدی بودن علامت تجاری، ارائه ی علامت به صورت نمونه ی گرافیکی یا تصویر دو بعدی به صورتی که از شش زاویه ی مختلف تهیه شده و در مجموع یک نمونه ی واحد را به وجود آورند.
  • ارائه ی مدارک مستند بر فعالیت در رشته ی مربوط
  • استفاده از حق تقدم: در صورتی که متقاضی ثبت قصد داشته باشد به استناد درخواست ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایا و امتیازات حق تقدم (حداکثر 6 ماه) استفاده کند، بایستی مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با ارائه ی اظهارنامه یا حداکثر طی 15 روز از آن تاریخ ارائه نمایند.
  • نسخه ای از ضوابط و شرایط استعمال علامت جمعی و تاییدیه ی مقام دارای صلاحیت

9- ثبت علامت تجاری نیازمند انجام چه اقداماتی می باشد؟

  • تکمیل و ارائه ی فرم اظهارنامه ی ثبت علامت تجاری به اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران و به اداره ی ثبت محل فعالیت در شهرستان ها شامل مشخصات متقاضی و نوع علامت و محصول یا خدمت مورد نظر که در سه نسخه تهیه و تنظیم می گردد.
  • عدم ثبت یا تشابه علامت مورد نظر با یک عنوان دیگر
  • عدم مغایرت با شرایط و ضوابط و مقررات قانونی

علامت پیشنهادی برای ثبت در صورت محرز شدن شرایط مذکور در فوق در روزنامه ی رسمی کشور منتشر می گردد و در صورتی که طی مدت یک ماه از انتشار آگهی، دعوی یا اعتراضی نسبت به علامت کلمه یا عباراتی که به انضمام علامت تجاری استفاده می گردد می بایست به زبان فارسی نوشته شود. استعمال حروف لاتین هم در شرایطی مجاز می باشد که اندازه ی آن ها کوچکتر از اندازه ی حروف فارسی باشد.

10- مدت زمان حمایت از علامت تجاری چند سال می باشد؟ آیا این مدت قابل تمدید است؟

مدت زمان اعتبار حمایت از علامت تجاری، 10 سال از تاریخ ثبت اظهارنامه در اداره ی مالکیت های صنعتی است که این مدت هر 10 سال قابل تمدید می باشد و در صورتی که طی 10 سال تمدید نگردد و 6 ماه از تاریخ اعتبار آن گذشته باشد، مالک گواهینامه باید برای ثبت نام و علامت تجاری خود مجددا اقدام نماید.

11- آیا علامت های تجاری کشورهای دیگر در ایران مورد حمایت قرار می گیرد؟

فقط کشورهایی که عضو کنوانسیون پاریس می باشند می توانند از حمایت در ایران نیز برخوردار گردند.

12- آیا می توان از علامت تجاری دیگری استفاده نمود؟

در صورتی که بدون اجازه ی مالک علامت تجاری باشد ممکن نیست.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *