زمان تشکیل شرکت های تجاری

زمان تشکیل شرکت های تجاری


نکاتی درباره زمان تشکیل شرکت های تجاری

موسسه حقوقی ثبت کریم خان نکاتی درباره زمان تشکیل شرکت های تجاری را در اختیار شما قرار می دهد.شرکت بازرگانی یا تجاری که از تجمع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی با مقاصد به دست آوردن سود به فعالیت های تجاری اقدام می نمایند.

مشخص نمودن زمان تاسیس شرکت، که آغاز ضمانت های شرکت را مشخص می نماید ،بسیار دارای اهمیت می باشد . توجه به ارزش موضوع به ارزیابی زمان تاسیس شرکت های تجاری می پردازیم.

زمان تشکیل شرکت های تجاری

 

1- شرکت های بامسئولیت محدود، تضامنی و نسبی

براساس مواد 96، 118 و 185 قانون تجارت، زمانی این شرکت ها تاسیس می گردند که کلیه سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیرنقدی هم ارزیابی و ارائه گشته باشد.

2- شرکت های مختلط سهامی و غیرسهامی

درمورد این نوع از شرکت ها در قوانین سخنی به میان نیامده است .البته می توان با اتفاق نظر بیان کرد که زمان تاسیس در این شرکت ها همان زمانی می باشد که کلیه سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیرنقدی هم ارزیابی و ارائه گردد.

3- شرکت های سهامی عام و سهامی خاص

زمانی این شرکت ها تاسیس می گردند که مجمع عمومی موسس ایجاد شود و تمامی سهام شرکت پذیره نویسی شده باشد و هزینه های مورد نیاز پرداخت شده باشد و همچین اساسنامه شرکت به تایید برسد و اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت تعیین شده و به صورت کتبی مقام خود را قبول می نمایند. ( م 17 ل. ا. ق. ت )

4- شرکت تعاونی

هنگامی این شرکت تعاونی تاسیس می گردد که حداقل یک سوم سرمایه آن پرداخت شده باشد و اگر به صورت غیرنقدی باشد ارزیابی شده و ارائه می گردد. ( م 21 ق. ب. ت )

زمان ایجاد شخصیت حقوقی برای اشخاص حقوقی

1- اشخاص حقوقی حقوق عمومی

بلافاصله بعد از ایجاد و بدون نیاز به ثبت دارای شخصیت حقوقی می گردند. ( ماده 587 ق. ت )

2- موسسات غیر تجاری : ( انتفاعی یا غیرانتفاعی )

از زمان ثبت، حائز شخصیت حقوقی می شوند.( ماده 584 ق. ت ) شروط ثبت همچنین به وسیله نظامنامه وزارت دادگستری مشخص می شود.( ماده 585 ق. ت )

3- شرکت های تجاری

قانون درباره شرکت های تجاری سخنی به میان نیاورده است . بعضی ها زمان شخصیت حقوقی از بهر شرکت های تجاری را هم زمان با ثبت آن ها می پندارند و بعضی دیگر زمان تشکیل شخصیت حقوقی را پیش از ثبت و در زمان موافقت شریکان جهت تاسیس شرکت و تایید اساسنامه و تعیین مدیران می دانند.

نظر بهتر آن است که شرکت های تجاری در هنگام ثبت شخصیت حقوقی پیدا می کنند. زیرا برای مثال شرکت تجاری جهت ایجاد حساب بانکی میبایست در مرجع ثبت شرکت ها ثبت گردد و تایید اساسنامه و تعیین مدیران جهت فعالیت هایی مانند افتتاح حساب کافی نمی باشد.

از مطالبی که درباره زمان تاسیس و ایجاد شخصیت حقوقی جهت شرکت های تجاری بیان کردیم نتیجه می گیریم که :

  1. موعد تشکیل شخصیت حقوقی از بهر شرکت : هم زمان با ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت ها می باشد.
  2. موعد ایجاد شرکت : شرکت پیش از آن که ثبت گردد و دارای شخصیت حقوقی شود ، براساس موارد یاد شده ایجاد می شود.

در صورت نیاز به مشاوره درباره زمان تشکیل شرکت های تجاری با ما تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *