حقوق ناشی از ثبت علامت ،مدت اعتبار و تمدید آن چگونه است؟

حقوق حاصل از ثبت علامت ،مدت اعتبار و تمدید آن بر اساس ماده 40 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری ، به گونه ای می باشد که سایت تخصصی ثبت شرکت کریمخان در ذیل آن ها را بیان نموده است.

 

حقوق ناشی از ثبت علامت ،مدت اعتبار و تمدید آن

  1. استعمال هر علامتی که در ایران به ثبت رسیده است ، بوسیله ی هر کسی بجز صاحب آن، فقط با موافقت صاحب علامت امکان پذیر است.
  2. صاحب علامت ثبت شده می تواند بر ضد فردی که بدون کسب موافقت او علامتش را مورد استفاده قرار داده است و یا فردی که عملی را انجام داده که به تجاوز به حقوق حاصل از ثبت علامت منجر شده است، در دادگاه اقامه دعوی کند. این حقوق درباره ی استفاده از علامتی تحقق می یابد که علامت مورد استفاده، مشابه علامت ثبت شده باشد و استعمال آن برای محصول یا خدمات مشابه ، باعث گمراهی عموم شود.
  3. حقوقی که از ثبت علامت حاصل می شود، اقدامات مرتبط با کالاها و خدماتی را که به وسیله ی صاحب علامت یا با اعلام موافقت وی وارد کشور می شود و در بازارهای ایران ارائه می گردد، در بر نمیگیرد.
  4. میزان اعتبار ثبت یک علامت به مدت ده سال از تاریخ ارائه ی اظهارنامه ی ثبت آن علامت است. این میزان به درخواست صاحب علامت، با پرداخت هزینه و برای دوره های پی در پی ده ساله ، قابلیت تمدید دارد. همچنین جهت پرداخت هزینه تمدید به همراه پرداخت جریمه تاخیر، یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می شود ، در نظر گرفته می شود. جهت تمدید ثبت علامت می بایست دو نسخه از درخواست تمدید ثبت علامت به وسیله ی صاحب علامت ثبت شده یا نماینده قانونی وی تهیه شود و پس از امضاء به مرجع ثبت شرکت ها ارائه گردد.

بر اساس ماده 132 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری، مرجع ثبت پس از اینکه درخواست تمدید ثبت و پیوست های آن را دریافت نمود، درخواست را وارد دفتر مربوطه می نماید و روی هر کدام از نسخه های آن، تاریخ دریافت و شماره آن را درج نموده و دومین نسخه آن را که شامل تمام مشخصات نسخه اصلی می باشد ، امضاء و مهر نموده و آن را به عنوان رسید به درخواست کننده باز می گردانند.

درخواست تمدید ثبت می بایست شامل مواردی باشد که ثبت کریم خان در ذیل به آن ها اشاره نموده است :

  • شماره و تاریخ ثبت اظهارنامه و علامتی که تمدید آن درخواست شده است.
  • طبقه یا طبقات محصولات و خدماتی که علامت مذکور جهت تشخیص آن ها به ثبت رسیده است.
  • چنانچه درخواست توسط نماینده انجام شود، نام و آدرس کامل صاحب علامت ثبت شده یا نماینده قانونی وی مورد نیاز می باشد.

جهت درخواست تمدید ثبت علامت تبصره هایی وجود دارد که عبارتند از :

تبصره 1- زمانی درخواست تمدید ثبت علامت پذیرفته می شود که هزینه ی تمدید آن پرداخت شده باشد.

تبصره 2- در هنگام تمدید ثبت علامت، مرجع ثبت موظف است طبقه ی کالاها و خدمات را بر اساس تازه ترین ویرایش طبقه بندی بین المللی علامت، در دفتر ثبت نموده و گواهی نامه تمدید ثبت علامت را مطابق با آن اصلاح کند.

صاحب علامت ثبت شده موظف است هزینه ی تغییر طبقات به علت انجام ویرایش جدید طبقه بندی بین المللی را پرداخت نماید.

تبصره 3- صاحب علامت ثبت شده علاوه بر درخواست جهت تمدید علامت، می تواند جهت کاستن طبقه یا کالاها و خدماتی که برای آن ها علامتی ثبت شده است ، درخواستی را به مرجع ثبت ارائه نماید بدون اینکه جهت ثبت تغییر نیاز به پرداخت هزینه ای باشد.

تبصره 4- اگر در طبقات یا کالاها تغییراتی صورت گیرد، مضامین این ماده پس از انجام تغییرات لازم ، با هزینه ی صاحب علامت ، در روزنامه رسمی آگهی می گردد.

می بایست مدارک ذیل نیز ضمیمه ی درخواست تمدید ثبت علامت گردد :

  • مدارک مثبت هویت متقاضی
  • حداقل شش نمونه از علامت با رعایت ماده 108 این آیین نامه
  • رسید مربوط به پرداخت هزینه ها
  • چنانچه درخواست توسط نماینده صورت گرفته باشد، مدارک نمایندگی قانونی لازم می باشد

لازم به ذکر است تمدید ثبت علامت ، قادر نیست در آخرین شکل ثبت آن هیچ گونه تغییری ایجاد نماید. اگر غیر از این باشد قوانین تغییر علامت قابل اجرا می باشد.

بر اساس ماده 136 آیین نامه ی مذبور ، تمدید ثبت علامت پیرو ثبت اصلی در دفتر ثبت می باشد که طی آن گواهی نامه تمدید علامت صادر شده و به صاحب علامت یا نماینده قانونی او ارائه می گردد.

گواهی نامه تمدید ثبت حاوی مضامین گواهی نامه اصلی با اعمال تغییرات لازم و همچنین مدت اعتبار و تاریخ انقاضای آن می باشد.

اگر قصد دارید ثبت علامت خود را تمدید نمایید می توانید به ثبت کریمخان مراجعه نمایید و با کمک وکلای متخصص این مجموعه ثبتی امور ثبتی خود را به سرانجام رسانید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *