حداقل تعهد و پرداخت سرمایه در سهامی خاص و عام


شرکت سهامی به شرکتی می گویند که سرمایه آن به سهام تقسیم گشته و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها می باشد.در شرکت سهامی تعداد شرکا نباید از سه نفر کمتر باشد.

شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می گردد : سهامی عام و سهامی خاص

سرمایه شرکت سهامی

سرمایه اولیه در شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام به شرکتی می گویند که موسسین آن بخشی از سرمایه شرکت را بواسطه فروش سهام به مردم تامین می نمایند. سرمایه ی اولیه در شرکت های سهامی عام در زمان تاسیس از پنج میلیون ریال نباید کمتر باشد.چنانچه سرمایه شرکت پس از تاسیس به هر دلیل از حداقل یاد شده کمتر شود، میبایست طی یکسال نسبت تا حداقل اندازه مقرر افزایش سرمایه دهد یا شرکت به نوع دیگر از انواع شرکت های یاد شده در قانون تجارت تغییر شکل پیدا کند وگرنه هر ذینفع می تواند انحلال آن را از دادگاه ذیصلاح مطالبه نماید.
در ادامه ثبت کریم خان نکاتی در خصوص سرمایه اولیه در شرکت سهامی خاص را بیان می دارد.

سرمایه اولیه در شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص به شرکتی می گویند که کل سرمایه آن بوسیله موسسین تامین شده است ، مواد اصلاحی قانون تجارت با تشریفاتی کمتر و اموری ساده تر که طبیعتاً شرکا کمتری دارد ، یک نوع شرکت سهامی مقرر داشته که شرکت سهامی خاص نامیده می شود.سرمایه شرکت سهامی خاص نباید کمتر از یک میلیون باشد.چنانچه به دلایلی سرمایه شرکت کاهش یابد میبایست شرکا طی یکسال آن را جبران نمایند.در غیر این صورت شرکت را به نوع دیگر از شرکت ها از قبیل با مسئولیت محدود یا تضامنی تبدیل کنند.

حداقل تعهد و پرداخت سرمایه در سهامی خاص و عام

هم در سهامی عام و هم در سهامی خاص، شرط لازم برای ایجاد شخصیت حقوقی تعهد کلیه سرمایه و پرداخت حداقل سی و پنج درصد کل سرمایه است، با این تفاوت که در سهامی عام تعهد و پرداخت توسط موسسین و پذیره نویسان انجام می گردد اما در شرکت سهامی خاص تنها توسط موسسین صورت می گیرد. هم چنین براساس بند 5 ماده 243 لایحه ، برای صادر کنندگان سهم پیش از تعهد کلیه سرمایه و پرداخت حداقل سی و پنج درصد از همه سرمایه، ضمانت اجرای جزایی پیش بینی گشته است .

اگر می خواهید از مسئولیت موسسین در قبال هزینه های عدم ثبت مطلع گردید در ادامه این مقاله با ثبت کریمخان همراه باشید.

مسئولیت موسسین در مقابل هزینه های عدم ثبت

براساس ماده 19 لایحه ، در صورت عدم ثبت شرکت ظرف شش ماه ، ” هر گونه هزینه ای که برای تاسیس شرکت پرداخت یا تعهد شده باشد به عهده موسسین خواهد بود “.

مسئولیت موسسین در قبال تاسیس و ثبت شرکت

به موجب ماده 23 لایحه ، موسسین شرکت نسبت به تمام اعمال و اقداماتی که برای تاسیس و ثبت شرکت انجام می دهند ،دارای مسئولیت تضامنی هستند. بعنوان مثال موسسین اطلاع داشتند که تمام سهام شرکت به صورت صحیح تعهد نشده ولی اعلام نکرده اند.برخلاف عدم تصریح ماده به نظر می رسد، مسئولیت تضامنی برای موسساتی می باشد که تقصیر داشته اند.

ضمانت اجرای عدم رعایت مقررات قانونی در تشکیل شرکت

برابر ماده 270 لایحه ، ” هر گاه مقررات قانونی در مورد تشکیل شرکت سهامی یا عملیات آن یا تصمیماتی که توسط هر یک از ارکان شرکت اتخاذ می گردد رعایت نشود بر حسب مورد بنا به درخواست هر ذینفع، بطلان شرکت یا عملیات یا تصمیمات مذکور به حکم دادگاه اعلام خواهد شد لیکن موسسین و مدیران و بازرسان و صاحبان سهام شرکت نمی توانند در مقابل اشخاص ثالث به این بطلان استناد نمایند .”

عدم رعایت مقررات قانونی در تشکیل شرکت، مثل آن که تعداد شرکا در شرکت از حداقل تعیین شده توسط قانونی کمتر باشد یا سرمایه شرکت سهامی عام از 5 میلیون ریال کمتر باشد یا کل سرمایه تعهد نشده باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *