ثبت علامت تجاری

در این مقاله برآنیم تا به توضیح شرایط ثبت علامت تجاری بپردازیم. شایان ذکر است ،چنانچه در رابطه با ثبت علامت تجاری با مشکل مواجه شدید می توانید از کارشناسان متعهد ما در ثبت شرکت کریمخان بهره جویید. علائم تجاری، صنعتی یا خدماتی، علامت هایی می باشند که جهت معرفی کالاها و محصولات صنعتی و یا خدماتی از نظر کیفیت و ضمانت مرغوبیت جنس آن ها استعمال می گردند. امکان دارد این علائم اسامی مرکب حاوی نقش، تصویر و کلمه باشد و یا به صورت نام منطقه و شهر(عسل سبلان اردبیل)و غیره باشد. در این خصوص در تعریف علامت تجاری ،ماده 1 قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات بیان نموده: علامت تجاری عبارت است از هر نوع علامتی اعم از نقش،تصویر،رقم،حرف ،عبارت،مهر،لفاف و غیر از آن که جهت کسب امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجاری یا فلاحتی از سایر محصولات انتخاب می گردد.

از ماده ی مذکور اینگونه برداشت می شود که نوع علامت تجاری جنبه ی حصری ندارد، لیکن می تواند بر اساس خلاقیت و ابتکار اشخاص جهت شناسایی محصولات واحدهای تولیدی، صنعتی یا خدماتی از قبیل حمل و نقل زمینی، هوایی یا دریایی به صورت کلمات، حروف، ارقام، تصاویر باشد. علامت تجاری علاوه بر اینکه می بایست با سایر علائم تجاری متفاوت و متمایز باشد و با نوع و جنس محصولات نیز به صورت تنگاتنگ مرتبط باشد، لازم است که همراه با ابتکار و نوآوری ترسیم و تنظیم شود و در آن از اسامی عام و گمراه کننده استفاده نشود، به عنوان مثال نمی توان کلمه ی ” شکر ” را که عام و ویژه ی کالا و جنس خاصی می باشد،به عنوان علامت تجاری مورد استفاده قرار داد.

شرایط ثبت علامت تجاری

1- ابداع و نوآوری

علامت تجاری می بایست دارای خلاقیت و نوآوری باشد. به بیان دیگر می توان گفت علامت تجاری نباید تکراری و یا مشابه علائم تجاری که در گذشته مورد استفاده قرار گرفته باشد. بعضی اشخاص با افزایش یا کاهش یک حرف یا یک شکل کوچک به اشکال قبلی، خواهان ثبت علامت تجارتی می شوند، که در این صورت متصدی ثبت علاوه بر اینکه تقاضای آن ها را رد می کند، از ثبت علائم تجاری تکراری نیز جلوگیری می کند. اتکا و ادعای اینگونه مدعیان این می باشد که علامت پیشنهادی آن ها مشابه علامت تجاری قبلی نمی باشد و در گذشته مورد استفاده نبوده، اما می بایست توجه نمود که نباید علامت تجاری و طرح پیشنهادی در مشاهده و نگاه افرادی که متخصص نیستند، نمایانگر علامت ثبت شده ی قبلی باشد حتی اگر از نظر اثبات،همانند علامت قبلی محسوب نشود. واضح و روشن است که متصدی ثبت از ثبت طرح ها و علامت هایی که نمایانگر آرم و علامت تجاری شرکت و موسسه ی دیگری می باشند اجتناب می نماید.

2- عدم ایجاد اشتباه در نظر مشتری

علائم تجاری می بایست دارای صداقت، شفافیت و روشنی و وضوح باشند یعنی لازم است طراحی،ترسیم و تعیین علامت تجاری به گونه ای باشد که باعث خطا،اشتباه،فریب و گمراهی مخاطب و مشاهده کننده نشود. بنابراین، ترسیم علامت تجاری نباید به صورتی باشد که در نظر مشتری اشتباه ایجاد نماید و او را در تشخیص و متمایز نمودن علامت تجاری دیگر که تا حدودی با هم مشابه می باشند، سردرگم نموده و موجب شود که وی انتخاب نادرست کند. گاهی ممکن است به وجود آمدن اشتباه در نظر مشتری، با گزینش نام منطقه ای خاص به عنوان علامت تجاری برای یک کالای معلوم که در واقع میان کالا و آن منطقه ارتباطی وجود ندارد،انجام گیرد به شکلی که مصرف کننده با این تصور که کالای مورد نظر به آن منطقه تعلق دارد، در رابطه با نوع و مبدا کالا دچار اشتباه شده و در انتخاب و خرید کالا گمراه می شود.

کارشناسان ما در ثبت شرکت کریمخان به دو روش می توانند شما را در ثبت علامت تجاری همراهی نمایند. اول اینکه قادر می باشند با مشاوره ی راهبردی رایگان در این زمینه شما را یاری نمایند و دیگر آنکه فقط با ارائه ی مدارک مورد نیاز، تمام امور مرتبط با ثبت علامت تجاری شما را خود بر عهده گیرند.

3- تمایز و تشخص

علامت تجاری یک شرکت می بایست در بین علائم تجاری شرکت های مشابه، معین و متمایز باشد و به وسیله ی افراد عادی به راحتی قابل تشخیص باشد. تقاضای ثبت علامت تجاری می بایست به زبان فارسی باشد و در سه نسخه روی نمونه های چاپی مخصوصی که از سوی اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در اختیار متقاضیان ثبت علامت تجاری گذاشته می شود صورت گیرد.

ممکن است تقاضای ثبت علامت تجاری شخصا از سوی متقاضی یا از سوی وکیل وی ارائه شود و دارای تاریخ و امضاء حاوی یک سری از نکات باشد که ثبت شرکت کریم خان در ذیل آن ها را عنوان نموده است.

  1. نام و اقامتگاه و تابعیت مالک علامت و مرکز اصلی موسسه ی وی
  2. نام و اقامتگاه وکیل وی در تهران ،چنانچه که اظهارنامه به وسیله ی وکیل ارائه شده باشد.
  3. رشته تجارت یا نوع صنعت یا فلاحت موسسه
  4. تاریخ ثبت، محل و شماره ی ثبت علامت تجاری در کشور مبدأ در صورتی که علامت در خارج ایران به ثبت رسیده باشد.
  5. اقامتگاهی که مالک علامت تجاری در تهران انتخاب می نماید.
  6. نام اقامتگاه شخص یا اشخاصی که در تهران دارای صلاحیت دریافت ابلاغ ها و اخطارها هستند.
  7. شرح و نوع کالا یا محصولاتی که علامت تجاری جهت تشخیص آن مورد استفاده قرار می گیرد با مشخص نمودن طبقات درخواستی بر اساس طبقه بندی ضمیمه ی آیین نامه
  8. شرح توصیف علامت تجاری تقاضا شده و نحوه ی مخصوص استفاده از آن، در صورتی که مورد داشته باشد.
  9. مشخص نمودن ضمائم

لازم به ذکر است که تنظیم نام و آدرس تقاضا کنندگانی که مقیم خارجه می باشند می بایست علاوه بر فارسی به حروف لاتین باشد و با همان حروف هم ثبت و آگهی می گردد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *