ثبت طرح صنعتی

تعریف طرح صنعتی

قانون ثبت اختراعات، جهت ثبت طرح صنعتی یک تعریف مشخصی برای طرح صنعتی دارد که به صورت زیر است:

ترکیبی از خطوط و رنگ ها، اشکال سه بعدی با خطوط، همراه رنگ یا بدون رنگ، به صورتی که ترکیب یا ظاهر یک محصول از صنایع دستی یا فرآورده صنعتی را تغییر دهد طرح صنعتی گویند.

پیش گفتار

از آنجایی که عدم ثبت طرح صنعتی منجر به سوء استفاده های متعددی میگردد، ثبت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا در این مقاله قصد داریم با توضیح مزایا، مدارک و مراحل ثبت آن از سوء استفاده های آینده جلوگیری کنیم. همچنین در این مقاله مدت زمان مورد نیاز جهت ثبت طرح صنعتی و همچنین هزینه آن را مطالعه خواهید کرد.

ثبت طرح صنعتی

وقتی یک محصول طراحی و با زحمات فراوانی تولید میشود و به بازار عرضه میشود و با استقبال مواجه میشود، رقبا در صدد تولید همان محصول برمی آیند. لذا یکی از دغدغه های سازندگان طرح های صنعتی، همیشه سوء استفاده از طرحشان پس از عرضه است. راه قانونی جلوگیری از این اتفاق ثبت طرح صنعتی میباشد.

مزایا ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی مزایای به سزایی دارد و از کسب و کار و طرح جدید شما در برابر سوء استفاده گر ها حفاظت میکند. برخی از این مزایا در زیر مطرح شده است.

  • ثبت طرح صنعتی انحصار طرح ساخته شده را به شما اختصاص میدهد، لذا شما به صورت کاملا قانونی میتوانید از سوء استفاده های رقیبان جلوگیری کنید.
  • با هر ثبت صنعتی که اتفاق می افتد کسب و کارهای جدید نیز تشویق به این کار میشوند و در نتیجه محصولات با کیفیت زیادی تولید خواهد شد.
  • ثبت طرح به شما و کارتان اعتبار میبخشد. این طرح با ثبت جز دارایی های شما به حساب می آید و هر چه حرفه ای تر باشد ارزشمند تر است.
  • شما به عنوان مالک میتوانید اجازه بهره برداری از طرح خود را به دیگر واگذار کرده و همواره از آن سود ببرید.
  • با داشتن طرح اختصاصی، شرکت از پرزنت کردن خود لذت بیشتری میبرد و این خود تبدیل به انگیزه میشود.
  • با زیباتر شدن محصول و بسته بندی کالای شما، ارزش کالا بالا رفته و احتمال سوء استفاده کاهش می یابد.
  • اگر طرحتان را ثبت کرده باشید، میتوانید از تولید و واردات محصولی که از شما تقلید کرده است جلوگیری کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت طرح صنعتی

شخص حقیقی:

  1. کپی از مدارک هویتی متقاضی
  2. کپی از مدارک هویتی طراح
  3. 6 عکس از زوایای مختلف نمونه طرح
  4. آدرس، کدپستی، تلفن ثابت و همراه و ایمیل متقاضی

شخص حقوقی:

  1. کپی از مدارک هویتی صاحبان امضا شرکت
  2. کپی از مدارک هویتی طراح
  3. کپی آگهی روزنامه ثبت شرکت و آخرین تغییرات آن
  4. 6 عکس از زوایای مختلف نمونه طرح
  5. آدرس، کدپستی و تلفن ثابت شرکت
  6. تلفن همراه و ایمیل صاحبان امضا شرکت

مراحل ثبت طرح صنعتی

  • ثبت طرح صنعتی در داخل کشور

برای این کار تنها لازم است اظهارنامه مربوطه را پر کنید و مدارک ذکر شده را برای کارشناسان ما در ثبت کریمخان ارسال کنید تا ما به دست کارشناسان اداره مالکیت صنعتی برسانیم. سپس در صورتی که مشکل قانونی یا نقص مدرک وجود نداشته باشد طرح شما ثبت داخلی میشود.

  • ثبت طرح صنعتی در خارج از کشور
  1. ثبت ملی طرح صنعتی

این نوع ثبت مانند ثبت داخلی است با این تفاوت که تمامی مدارک شما باید به زبان کشور مورد نظرتان ترجمه شود و حضور خودتان یا وکیلتان در کشور مقصد نیز الزامی است. پس از آن در صورت عدم وجود مشکل طرح شما ثبت میشود.

  1. ثبت منطقه ای طرح صنعتی

در این نوع ثبت، زمانی که شما طرحتان را در یک کشور ثبت کنید، گروه دیگر از کشورها که به صورت اشترای همکاری دارند نیز از طرح شما حمایت میکنند.

  1. ثبت بین المللی طرح صنعتی

برای انجام ثبت بین المللی، اتباع کشورهایی که عضو موافقتنامه هستند، تقاضای بین المللی را تکمیل میکنند و سپس برای بخش اجرای معاهده لاهه ارسال میکنند که این بخش در سازمان جهانی مالکیت معنوی قرار دارد. درخواست به کشور مربوطه ارسال شده و در صورتی که آن کشور درخواست را بپذیرد، طرح حمایت میشود. باید بدانید که ایران عضو این موافقتنامه نیست.

ثبت طرح صنعتی چقدر زمان میبرد؟

میتوان گفت حدود 1 تا 4 ماه میتواند زمان ببرد که این زمان به نوع طرح و ثبتی که مورد نظر شما است بستگی دارد. همچنین اینکه چند نفر قبل از شما در صف هستند نیز تاثیر گذار است.

تعرفه ثبت طرح صنعتی

همانطور که میدانید به دلیل نوسانات دائم قیمت ها، هزینه های قانونی نیز دائما در حال تغییر هستند. البته یک سری مسائل مانند نوع طرح و همچنین نوع ثبت مورد نظر در این هزینه ها تاثیر دارند. برای اطلاع دقیق از هزینه مربوط به ثبت طرح صنعتی خود میتوانید با کارشناسان ما در ثبت کریمخان تماس حاصل فرمایید.


خدمات ثبت کریمخان

از جمله مزایای انجام امور ثبتی در ثبت کریمخان جهت ثبت شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره وری از کارشناسان مجرب و وکلای حرفه‌ای
  • ارائه‌ی مشاوره و خدمات با کمترین هزینه‌ی ممکن
  • ارائه‌ی خدمات سریع آنلاین بدون نیاز به مراجعه حضوری

سؤالات متداول

  • طرح صنعتی با اختراع چه تفاوتی دارد؟

مهمترین تفاوت ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع در این است که طرح صنعتی مربوط به شکل ظاهری یا بسته بندی محصول است ولی اختراع مربوط به نحوه عملکرد، کارایی، نوآوری و فرمول است.

  • آیا اشخاص ثالث میتوانند از طرح صنعتی بهره برداری کنند؟

مالک طرح میتواند طی یک توافقنامه اجازه استفاده از طرح را به شخص ثالث بدهد. توجه کنید که ذکر اینکه فرد به چه منظوری میتواند از طرح استفاده کند باید صراحتا در توافقنامه ذکر شود.

  • ثبت طرح صنعتی چقدر اعتبار دارد؟

ثبت طرح به مدت 15 سال اعتبار دارد و شما در این مدت میتوانید سود بسیاری از ثبت آن کسب کنید.

شماره تماس

021-87146


آگهی تصدیق ثبت برند، علائم تجاری، اخذ کارت بازرگانی، اخذ کد اقتصادی، ثبت لوگو، ثبت علائم تجاری، ثبت کریم خان، ثبت کریمخان، شرکت ثبت کریمخان، ثبت برند در ثبت کریمخان، ثبت لوگو در موسسه کریمخان، هزینه اخذ کارت بازرگانی، هزینه ثبت لوگو، ثبت نام تجاری، هزینه ثبت نام تجاری، هزینه ثبت علائم تجاری، هزینه اخذ کد اقتصادی، ثبت برند و لوگو در ثبت کریم خان، هزینه ثبت برند و لوگو در ثبت کریم خان، هزینه ثبت لوگو در موسسه کریمخان، هزینه ثبت لوگو، آگهی تصدیق ثبت برند، هزینه آگهی تصدیق ثبت برند، اظهارنامه برند، هزینه اظهارنامه برند، آگهی تصدیق ثبت برند، هزینه آگهی تصدیق ثبت برند

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *