ثبت شرکت هواپیمایی

ثبت شرکت هواپیمایی


نکاتی درباره ثبت شرکت هواپیمایی

موسسه حقوقی ثبت کریم خان در این مطلب سعی دارد در خصوص ثبت شرکت هواپیمایی توضیحاتی را ارائه دهد.بنیان‌گذاری و ثبت شرکت هواپیمایی، مشروط به دریافت پروانه و جوازهای مربوط است. این شرکت را می توان در طرح شرکت سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود به ثبت رساند ، ولی جهت این حوزه از عملکرد ، شرکت های سهامی خاص معقول تراست . این شرکت ها نسبت به شرکت با مسئولیت محدود ، دارای وجهه بیشتری بوده و جهت دریافت تسهیلات بانکی و دریافت نمایندگی دارای اعتبار بسیار مناسبند.

ثبت شرکت هواپیمایی

 

بر اساس، دستورالعمل تشکیل و عملکرد شرکت‌های هواپیمایی ؛ در مسیر صدور تراضی بنیادی و پروانه بهره‌برداری، شرایطی مشمول موارد عمومی درخواست کننده، موارد عمومی و اختصاصی هیئت مدیره و مدیرعامل، اساسنامه پیشنهادی شرکت، طرح تبیین فنی و بازرگانی، موارد فنی و فعالیت و موارد امنیتی مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.

تقاضا کننده‌باید موارد عمومی و اختصاصی زیر را داشته باشد:

الف: شرایط عمومی تقاضا کننده

  • تقاضا کننده یک شرکت سهامی دارای ملیت جمهوری اسلامی ایران است.
  • تقاضا کننده می تواند توانایی تهیه منابع مالی و کفایت مالی شرکت را مطابق محتوایی پیوسته الف این دستوالعمل را تصویب کنند.
  • تقاضا کننده می تواند تا به روش موثری توانمندی اجرایی و تخصصی شرکت را طبق با استانداردهای مرجع در اجرای عملکرد مورد تقاضا را تصویب کنند.
  • – معرفی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره دارنده شرایط به سازمان هواپیمایی کشوری

ب: کسب صلاحیت حرفه‌ای هیئت مدیره و مدیرعامل

شرایط عمومی هیئت مدیره و مدیرعامل :

افراد پیشنهادی جهت ماموریت سمت مدیرعامل با عضو هیئت مدیره میبایست از شرایط عمومی به توصیف موارد زیر باشد:

  • اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از ادیان معرفی شده در قانون اساسی کشور
  • دارا بودن شایستگی قانونی، نداشتن معروفیت به فساد اخلاقی، عدم اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان، نداشتن سوء پیشینه و محکومیت کیفری که سبب محرومیت حقوق اجتماعی گردد.
  • داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم (برای آقایان)
  • دارا بودن حداقل ۳۰ سال سن
  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در یکی از رشته‌های مورد پذیرش سازمان هواپیمایی کشوری که لیست این رشته‌ها از سوی سازمان ابلاغ می‌گردد.

ج: شرایط تخصصی هیئت مدیره و مدیرعامل

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، افراد پیشنهادی جهت ماموریت سمت مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره میبایست از شرایط تخصصی به توضیح زیر است:

  • اقلاً ۵ سال تجربه فعالیت در صنعت حمل و نقل هوایی و یا ۱۰ سال در شغل های تخصصی و مربوط صنعت جهت دو سوم اعضای هیئت مدیره
  • تبصره- داشتن لااقل ۵ سال تجربه فعالیت در صنعت حمل و نقل هوایی جهت رئیس هیئت مدیره اجباری است.
  • لااقل ۵ سال تجربه فعالیت در مشاغل مدیریتی در صنعت هوانوردی برای مدیرعامل
  • تبصره- داشتن مدرک دکتری و کارشناسی ارشد در رشته های مربوط به ترتیب به عنوان دو و یکسال تجربه فعالیت بشمار میرود.
  • کسب صلاحیت علمی و تخصصی به موجب محتوا ماده ۵ دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی
  • توانایی به یکی از زبان‌های رسمی ایکائو (ترجیحا زبان انگلیسی) برای مدیرعامل

جهت رسیدگی صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل، کمیته ای با شاخص «کمیته کسب و جلب صلاحیت حرفه‌ای مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های هواپیمایی» شامل بر اعضای کمیته هوانوردی و یا نمایندگان آنها تاسیس میگردد و تصمیمات آن بعد از تایید در کمیته هوانوردی و دریافت تصویب از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می‌شود.

به موجب ماده ۱۱ دستورالعمل تشکیل و فعالیت شرکت های هواپیمایی، مراحل صدور پروانه بهره برداری مشمول موارد زیر است:

– درخواست کننده بعد از دریافت موافقتنامه اصولی، امکانات و مراحل لازم برای دریافت تاییدیه‌های صلاحیت بازرگانی و فنی و عملیاتی مطابق ضوابط و معیارهای تعریف شده به وسیله ی سازمان را جهت هر دو تاییدیه مهیا کرد و به سازمان تسلیم کرد.

  • سازمان با مد نظر قرار دادن عنوان کفایت مالی، طرح توجیهی، نظامنامه‌های فنی و عملیاتی و امنیتی موجبات و استانداردهای لازم برای دریافت تاییدیه‌های بازرگانی و فنی، عملیاتی، مادامی که تقاضا کننده را دارنده موارد تعیین دهند مراحل را برای صدور این دو تاییدیه به کمیته هوانوردی محول خواهند نمود.

در حالی که تقاضا کننده موفق به دریافت این دو تاییدیه از کمیته هوانوردی گردد و هیئت مدیره و مدیرعامل پیشنهادی مطابق ماده ۵ این دستورالعمل تاییدیه صلاحیت حرفه ای را دریافت نمایند،

مراحل برای صدور پروانه بهره برداری آزمایشی در شورای عالی هواپیمایی اجرا خواهد شد.

زمان معتبر بودن این پروانه یکسال می باشد و در طول یکسال رسیدگی ‌ها و نظارت‌های مرتبط به ضمانت استمرار اهلیت و صلاحیت شرکت بعمل آمده و گزارش آن را به کمیته هوانوردی و شورای عالی هواپیمایی تسلیم می‌شود.

مادامی که شرکت قادرباشد در دوره آزمایشی یک ساله کلیه اجبارات و استانداردهای فنی، عملیاتی و بازرگانی را مراعات کند مراحل برای صدور پروانه بهره‌برداری سه ساله در شورای عالی هواپیمایی اجرا خواهد شد.

ولی در حالیکه شرکت به هر علتی یکی از شرایط کسب (دریافت) تاییدیه های بازرگانی یا فنی، عملیاتی را از دست بدهد، سازمان گزارش کار را برای دریافت تصمیم مورد نیاز به شورای عالی هواپیمایی تسلیم می کند و براساس تصمیم شورا اجرا خواهد نمود.

در اتمام دوره سه ساله، فعالیت شرکت هواپیمایی برای صدور پروانه دائم به شورای عالی هواپیمایی گزارش می‌شود.

به موجب بندی از این دستورالعمل شرکت هواپیمایی مکلف است تا پیش از هر نوع فعالیت بازرگانی نسبت به دریافت گواهینامه خلبان، کادر پروازی، کادر فنی و ناوگان و تجهیزات ایمنی خود از سازمان مبادرت و برابر ضوابط قانونی و استانداردهای مرجع به درستی نسبت به تمدید و تجدید آنها مبادرت نماید.

ارائه خدمات حرفه ای در ثبت شرکت هواپیمایی در دپارتمان تخصصی ثبت کریم خان جهت متقاضیان محترم آماده همراهی است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *