شرکت هلدینگ (مادر) چیست و ثبت آن به چه صورت است؟

برای ثبت شرکت هلدینگ ابتدا میبایست به طور کامل با مفهوم هلدینگ آشنا شوید ، در واقع شرکت هلدینگ به شرکتی اطلاق می شود که تمامی سهام داران حق رای (سهام عادی و انواع خاصی از سهام ممتاز)شرکت دیگری را در اختیار داشته باشد و در این صورت به شرکت مملوک ، شرکت فرعی را تملیک شده می نامند.لازم به ذکر است که شرکت های فرعی یک سیستم هلدینگ به عنوان شرکت های وابسته یا شرکت های عملیاتی نیز در نظر گرفته می شوند.این شرکت ها هویت قانونی خودشان را بعنوان شرکت های جداگانه حفظ می نمایند ، اما کنترل هر شرکت فرعی سبب حفظ اختیار تعیین هیات مدیره ، مدیریت ، توانایی خرید و فروش سهام و اوراق قرضه آن می شود.شرکت هلدینگ ، یک شرکت سهامی است که شامل دیگر شرکت ها بوده که زیر مجموعه این شرکت هستند و کنترل شرکت های زیر مجموعه مستقیما زیر نظر مدیران و هیات وزیره شرکت اصلی است که با خریدن بخش عمده ای از سهام شرکت هلدینگ دیگر در شرکت مذکور حق رای به دست می آورد.

فعالیت عمده آنها خرید سهام بیش از 50 درصد سهام دیگر شرکت ها است. در صورتی که برای هدفی منحصر از کنترل کردن سهام شرکت ها خریداری شود شرکت کنترل کننده به شمار نمی آید.یکی از عواملی که سبب هم افزایی و افزایش سود شرکت های هلدینگ می گردد ، کنترل شرکت های هلدینگ است ولی در ازای این مزیت هزینه سربار آنها به مراتب بیشتر خواهد بود زیرا مدیریت شرکت های تابعه چندان هم ارزان نیست.لذا در کنار سودی که می برند ممکن است ضرر هایی را متحمل شوند.شرکت هلدینگ و شرکت سرمایه گذاری در حقیقت به لحاظ حقوقی دارای دو ماهیت جداگانه هستند اما در ایران به دلیل نبود قوانین جامع در زمینه شرکت های هلدینگ و ثبت شرکت های هلدینگ این دو اصطلاح را به یک شکل به کار می برند.شرکت های سهامی در حقیقت بعنوان نهادی سودآور در خرید و فروش سهام هستند اما در مورد شرکت هلدینگ این گونه می توان گفت که این شرکت ها در واقع اداره شرکت های تابعه را بر عهده دارند.

پیش از ثبت شرکت هلدینگ باید به این نکته توجه داشته باشید که شرکت های هلدینگ دارای دو ویژگی هستند که موسسه حقوقی ثبت شرکت کریم خان در ادامه به بررسی این دو ویژگی مهم خواهد پرداخت.

ویژگی های ثبت شرکت هلدینگ

  • شرکت کنترل کننده : یکی از انواع شرکت هلدینگ است که این شرکت ها در حقیقت شرکتهای سهامی هستند که علاوه بر عملیات بازرگانی ، بخشی از سرمایه خود را صرف خرید سهام در شرکتهای دیگر می کنند.
  • شرکت دارنده:شرکتهای سهامی هستند که تمام سرمایه خود را در امر خرید سهام در دیگر شرکت ها صرف می نمایند و فعالیت های بازرگانی انجام نمی دهند.

انواع شرکت های هلدینگ

اگر بخواهیم شرکت هلدینگ را از نظر نوع کارکرد مورد بررسی قرار دهیم می توانیم این گونه بگوییم که شرکت های هلدینگ عموما به 4 دسته تقسیم می شود.

  1. شرکت های هلدینگ که از یک شرکت بزرگ به وجود می آیند
  2. شرکت های هلدینگ محصولی که تمامی شرکت های زیر مجموعه آن به تولید یک محصول واحد می پردازد.
  3. شرکت های هلدینگ زنجیره تامین که همه شرکت های آن برای رسیدن به یک هدف مشترک به انجام فعالیت های گوناگون می پردازند
  4. شرکت های هلدینگ که از هلدینگ های مختلط تشکیل شده است و بدین صورت است که تمامی شرکت ها دارای فعالیت های مختلفی هستند.

طبق مصوبه مورخ 15/2/1386 هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار حداقل سرمایه شرکتهای هلدینگ اینگونه تعیین شده است: ( در هنگام ثبت شرکت هلدینگ از نوع سهامی خاص پنجاه میلیارد ریال و در شرکتهای هلدینگ از نوع سهامی عام یکصد میلیارد ریال )

در ادامه موسسه ثبت شرکت کریم خان مدارک لازم جهت ثبت شرکت هلدینگ را به شما ارائه می دهد.

مدارک لازم به منظور ثبت شرکت هلدینگ

1. آگهی تاسیس شرکت مادر
2. مدارک ثبت شرکت های زیر مجموعه
3. کپی مدارک هویتی نماینده های زیر مجموعه
4. عدم سوء پیشینه نماینده های زیر مجموعه

به منظور تأسیس و ثبت شرکت هلدینک مانند سایر شرکتها میبایست مراحلی طی شود که موسسه ثبت شرکت کریم خان در مطلب ذیل به اختصار در این مورد توضیح داده است.

جهت وارد کردن شرکت هلدینگ در سازمان بورس و اوراق بهادار ، تقاضای مجوز تأسیس شرکت هلدینگ به معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ارسال می گردد.سپس سازمان نامه ای مبنی بر اجازه تأسیس و ثبت شرکت هلدینگ نزد مرجع ثبت شرکتها صادر می نماید.پس از ثبت نهاد مالی در ثبت شرکتها، شرکت هلدینگ ثبت شده مدارک لازم را جهت ثبت به سازمان بورس عرضه داشته و در صورت احراز شرایط ، مجوز فعالیت برای شرکت صادر خواهد شد.

مراحل دریافت مجوز برای ثبت شرکت هلدینگ

  1. قبل از هر چیز متقاضی ثبت شرکت هلدینگ باید درخواست خود را طبق فرم “تقاضای صدور مجوز تأسیس شرکت هلدینگ “به همراه فرم” پرسشنامه مشخصات داوطلب سمت مدیر عاملی یا عضویت در هیأت مدیره نهاد مالی” تکمیل شده به وسیله اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل پیشنهادی جهت مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار ارسال نماید.پس از مورد بررسی قرار گرفتن مدارک توسط سازمان در صورت کامل نبودن مدارک مذبور ،موافقت اصولی خود را با تأسیس شرکت ابلاغ می کند.
  2. در صورت موافقت اصولی، شرکت هلدینگ موظف است مدارک اعلام شده توسط سازمان را طی مهلت مقرر کامل کند.پس از کامل کردن مدارک مورد نظر سازمان نامه ای مبنی بر اجازه تأسیس شرکت و ثبت نزد مرجع ثبت شرکتها را صادر خواهد کرد.
  3. پس از اعلام موافقت با تأسیس و ثبت شرکت هلدینگ ، متقاضی میبایست در بازه زمانی مشخص شده نسبت به ثبت شرکت هلدینگ توسط مرجع ثبت شرکت ها اقدام نموده و مستندات مربوطه را به سازمان تسلیم کند.

پس از انجام تمامی این مراحل مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت هلدینگ را ارائه نموده و در صورت احراز شرایط مجوز فعالیت ، مجوز فعالیت برای شرکت صادر می گردد.

در ادامه با موسسه حقوقی ثبت کریم خان همراه باشید تا به بررسی مزایای ثبت شرکت هلدینگ بپردازد.

مزایای ثبت شرکت هلدینگ

  • انتقال سرمایه به سمت شرکت های هلدینگ سبب ایجاد تنوع سرمایه گردد.یکی از مهم ترین توصیه های کارشناسان سرمایه گذاری داشتن تنوع در سرمایه می باشد.این امر امکان افزایش سرمایه را زیاد می کند.
  • باز پرداخت وام های دریافتی به وسیله شرکت هلدینگ از طریق سرمایه شرکتهای فرعی.
  • در شرکت های هلدینگ می توان برای کلیه زیرمجموعه ها سیاست های یکسان در نظر گرفت.
  • بهره مندی از معافیت های مالیاتی
  • محفوظ ماندن شخصیت حقوقی شرکت های زیر مجموعه
  • شرکت های هلدینگ معمولا محصولی تولید نمی کنند و تنها واسطه ای برای مالکیت سهام سایر شرکتها هستند به همین جهت دردسرهای تولید یا خدمات کمتر گریبان سرمایه گذاران این شرکت ها را می گیرد.
  • کنترل با مالکیت محدود و تفکیک حقوقی
  • یکی از بارزترین ویژگی های شرکت هلدینگ این است که از سایر شرکتها با ریسک های معمولی در سرمایه گذاری روبه رو می شوند. تنها ریسک آن، سرمایه ای است که سرمایه گذاری شده که ممکن است بازگشت داده نشود.
  • پس از ثبت شرکت هلدینگ به دلیل وجود شخصیت حقوقی مستقل شرکت های زیر مجموعه ، امکان رعایت قوانین مختلف در سایر کشورها وجود دارد.

در ادامه موسسه ثبت شرکت کریم خان چند نمونه از مستندات قانونی صدور مجوز تأسیس و فعالیت شرکتهای هلدینگ را ارائه می دهد.

  • قانون بازار اوراق بهادار. مصوب آذر 1384 مجلس شورای اسلامی
  • آیین نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادار مصوب 3/4/ 1386 هیأت وزیران
  • اساسنامه نمونه شرکتهای هلدینگ
  • دستورالعمل تأیید صلاحیت حرفه ای مدیران نهادهای مالی مصوب 6/9/86 هیأت مدیره سازمان بورس

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *