ثبت شرکت سرمایه گذاری

ثبت شرکت سرمایه گذاری


تعریف شرکت سرمایه گذاری

در این مقاله ثبت کریم خان در خصوص ثبت شرکت سرمایه گذاری توضیحاتی به شما عنوان می دارد.هدف از تشکیل شرکت سرمایه گذاری مدیریت مالک سهام شرکتهای زیر مجموعه خود نیست و در خرید سهام، چشم انداز طولانی مدت ندارد. همان زمانی که بهره مورد انتظار خود را کسب کنند سهام یک شرکت را به فروش می رسانند و سهام دیگر شرکت ها را خریداری می نمایند و یا چنانچه در کوتاه مدت شاهد تقلیل ارزش سهام باشند آن سهم را به فروش رسانده. این گونه شرکت سرمایه گذاری دنباله رو به دست اوردن بهره از نوسانات قیمت سهام در بازار می باشند و طبق ضوابط می بایست تنها در سهام قبول وتایید شده در بورس سرمایه گذاری نمایند.

 

ثبت شرکت سرمایه گذاری

در یک شرکت سرمایه گذاری، ورود و خروج سرمایه تنها در چارچوب افزایش یا کاهش سرمایه و با طی نمودن تشریفات درج شده در مقررات تجارت شکل می گیرد. در این شرکتها در حالتی که فرد سرمایه گذار هدف خروج از شرکت را داشته باشد، می بایست واحد سرمایه گذاری خویش را به فرد دیگری انتقال دهد و یا اگر فردی قصد این را داشته باشد که سهم خویش را درشرکت فزونی بخشد، می بایست سهم مد نظر خویش را از دیگر سهامداران خریداری نماید.

ثبت کریم خان به بررسی انواع شرکتهای سرمایه گذاری می پردازد.

انواع شرکت سرمایه گذاری

1 – شرکتهای سرمایه گذار

شرکتهایی می باشند که تولیدی یا خدماتی بوده و از بستر تولید و درآمد ناشی از عملیات اجرایی خود را با ایده های متفاوت و غیر تخصصی صرف خرید سهام دیگرشرکتها نموده و لااقل انتظار آن ها داشتن بهره مناسب می باشد.این نوع از شرکتها را شرکت های سرمایه گذار می نامند.این شرکتها ضمن داشتن تولید تنها از چشم انداز جایگاه کسب بهره بیشتر، پول و سرمایه خود را در دیگر بنگاهها سرمایه گذاری می نمایند.به این معنا که ضمن فعالیتهای اصلی خود از محل بهره یا درآمدهای حاصل شده از فروش به این اساس می پردازند.

2 – شرکتهای سرمایه گذاری

شرکتهایی می باشند که هدف از ایجاد آنها، سرمایه گذاری در شرکتها با فراخوانی و حضور اشخاص متخصص بوده، اشخاصی که اطلاع دارند به چه صورت شرکتهای متفاوت را تجزیه و تحلیل و بررسی نمایند،در چه وقتی قصد خرید داشته باشند و به چه مقدار از سهام سایر شرکت ها دست پیدا کنند یا چه هنگامی سهام خریده شده را برای به دست اوردن بهره واگذار نمایند.فعالیتهای اصلی این گونه شرکتها به صورت تخصصی خریدو فروش سهام شرکتهای بورسی یا غیر بورسی می باشد.مدت سپری شده در این شرکتها برای هر سهم می تواند چند ساعت یا چند ماه باشد ولیکن بیشتراوقات مطابق چشم انداز کوتاه مدت روی یک سهام اقدام می نمایند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سرمایه گذاری

  • اساسنامه شرکت.
  • فتوکپی اطلاعات هیأت مدیره و مالکان امضای شرکت.
  • اسامی،مورخ، مکان و شماره ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها.
  • فتوکپی آگهی تشکیل یا تغییرات شرکت در روزنامه.
  • اعلام نمودن سرمایه.
  • تسلیم فهرست تمامی شرکا ومقدار سهامشان.
  • تسلیم مدارک نشان دهنده ی احراز شرایط مشخص شده در مجوز.

گام های اخذ مجوز شرکت سرمایه گذاری

  1. درخواست کننده ثبت شرکت سرمایه گذاری، تقاضای خود را طبق فرم ” درخواست صدور مجوز تأسیس سرمایه گذاری” به همراه فرم ” پرسشنامه اطلاعات کاندید مقام مدیر عاملی یا عضویت در هیأت مدیره نهاد مالی” که به وسیله ی اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل پیشنهادی جهت مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار تکمیل شده است را می فرستد.
  2. چنانچه سازمان با تشکیل شرکت سرمایه گذاری توافق نماید شرکت لازم است مدارک تعیین شده به وسیله ی سازمان را طی فرصت تعیین گشته کامل نماید.پس از کامل نمودن مدارک لازم سازمان نامه ای مطابق مجوز تأسیس شرکت و ثبت در اداره ثبت شرکتها را صادر می نماید.
  3. بعداز اعلام توافق با تأسیس شرکت سرمایه گذاری، درخواست کننده می بایست در فرصت تعیین شده شرکت را به ثبت رساند و مستندات مرتبط را به سازمان تحویل دهد. پس از ثبت نهاد مالی در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری، شرکت مدارک لازم جهت ثبت شرکت را به سازمان تسلیم می نماید و اگر شرایط مورد نیاز را جهت اخذ مجوز فعالیت داشت، مجوز فعالیت شرکت صادر می گردد.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت سرمایه گذاری پس از اخذ مجوز

  • ارائه مجوز شرکت و امضای اقرارنامه.
  • اساسنامه شرکت و امضای آن به وسیله ی تمامی سهامداران.
  • فتوکپی برابر اصل مدارک شناسایی مالکان سهام و بازرسان به همراه عکس.
  • اصل گواهی عدم سوء سابقه اعضای هیأت مدیره.
  • سه نسخه از صورتجلسه هیأت مدیره شرکت، امضا شده به وسیله ی مدیرانی که از طریق مجمع گزینش گشته اند.
  • سه نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین شرکت و امضای تمامی سهامداران.
  • سه نسخه اظهارنامه کامل شده شرکت سرمایه گذاری و امضای کلیه ی سهامداران.
  • گواهی پرداخت 35 درصد سرمایه شرکت سرمایه گذاری.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *