ثبت شرکت در گلستان


یکی از اقدامات مهم در خصوص امور تجاری، تولیدی، خدماتی و .. ثبت شرکت می باشد. ثبت شرکت به قراداد تجاری می گویند که گاه میان افراد حقیقی و حقوقی منعقد می گردد تا براساس آن سرمایه ، توانایی یا روابط خود را براساس قوانین به منظور کسب منفعت به شراکت بگذارند که قوانین حاکم بر ثبت شرکت ها تعیین کننده چگونگی این روابط است.براساس قانون هرگونه شرکتی که تصمیم به تشکیل و فعالیت را دارد حتماَ باید علاوه بر فراهم کردن مدارک لازم ، کلیه مراحل ثبت شرکت را طی کند وگرنه به رسمیت شناخته نمی شود و فعالیت آن غیرقانونی است و به جزای نقدی و انحلال شرکت و ممنوعیت از فعالیت محکوم می گردد.

در ادامه ثبت کریم خان به بررسی شرایط ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری در گلستان می پردازد.

ثبت شرکت در گلستان

قانون تجارت ایران براساس ماده 20، شرکت های تجاری را بر 7 بخش و به شرح ذیل بر می شمرد :

  1. شرکت های سهامی ( به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و خاص تقسیم می شود.)
  2. شرکت تضامنی
  3. شرکت با مسئولیت محدود
  4. شرکت مختلط غیر سهامی
  5. شرکت مختلط سهامی
  6. شرکت نسبی
  7. شرکت تعاونی تولید و مصرف

لازم به ذکر است در لایحه اصلاح قانون تجارت ( مصوب 1384 هیات وزیران ) از هفت نوع شرکت تجاری پیش بینی شده در قانون تجارت ، شرکت های مختلط غیرسهامی، مختلط سهامی و نسبی حذف شده اند ، و بنابراین چهار نوع شرکت تجاری یعنی سهامی، با مسئولیت محدود ، تضامنی و تعاونی تنها به رسمیت شناخته شده اند.ثبت شرکت مستلزم اقدامات ذیل می باشد :

  • تهیه و تکمیل فرم درخواست ثبت شرکت شامل اطلاعات مهم مانند نام ، نوع فعالیت ، مرکز اصلی ، تابعیت ، میزان سرمایه و …
  • تهیه ، تدوین ، امضاء و تسلیم اساسنامه و شرکتنامه به مرجع ثبت
  • صورتجلسه مجمع عمومی که به امضای اعضا رسیده باشد.
  • ارائه رسید بانکی درباره سپرده شرکت در حالا تاسیس
  • ارائه فهرست سرمایه غیرنقدی ( با قید زمان تعهد )
  • خلاصه مفاد شرکتنامه میبایست طی مدت یک ماه در روزنامه رسمی کشور و یک روزنامه کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت ( به هزینه شرکت ) درج و منتشر شود.

چند نکته

  1. در قوانین ایران، حداقل تعداد سهامداران برای ثبت شرکت 2 نفر و در شرکت های سهامی خاص 3 نفر و حداقل سرمایه برای ثبت شرکت یک میلیون ریال می باشد.
  2. حداقل سن برای ثبت شرکت 18 سال می باشد . البته لازم به ذکر است که در شرکت های سهامی خاص شخصی که به سن قانونی نرسیده می تواند در شرکت باشد و بدون عضویت در هیات مدیره شرکت و تنها تحتعنوان سهامدار در شرکت عضویت داشته باشد.
  3. در صورتی که موضوع فعالیت شما نیازمند دریافت مجوز باشد باید پیش از مبادرت به ثبت، نسبت به دریافت مجوز لازم از مراجع مربوطه اقدام به عمل آورید. البته همه فعالیت ها نیازمند دریافت مجوز هستند.
  4. اوراق تقاضانامه و شرکتنامه به سبب بهادار بودن صرفاَ باید از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه شوند. همچنین فرم اظهارنامه ، اساسنامه ، صورتجلسه هم در اداره ثبت شرکت ها وجود دارد.

ثبت موسسات غیرتجاری در گلستان

سازمان ها و موسسات غیرتجاری جزء اشخاص حقوقی حقوق خصوصی به حساب می آیند. این اشخاص اهداف و مقاصد غیرتجاری دارند .براساس ماده 584 قانون تجارت همه تشکیلات و موسساتی می باشدکه برای اهداف غیرتجاری از جمله امور علمی یا ادبی یا خیریه و امثال آن تشکیل می گردد اعم از اینکه موسس و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند.نظر به این ماده ملاک تشخیص این اشخاص از شرکت های تجاری را نباید قصد انتفاع بدانیم بلکه این موضوعات فعالیت این اشخاص است که آن ها را از شرکت های تجاری جدا می کند.

در نتیجه تمام موسسات و سازمان هایی که برای اهداف غیرتجاری تشکیل می گردند و جزء دستگاه های دولتی نیستند، سازمان یا موسسه غیرتجاری به شمار می روند.

در ادامه ثبت کریم خان موسسات غیر تجاری را به دو بخش تقسیم می کند.

موسسات غیر تجاری به دو بخش تقسیم می شوند:

  • الف) موسساتی که با هدف جلب منافع و تقسیم آن میان اعضا خود تشکیل نشده باشد.این موسسات موسسات غیر انتفاعی می باشند.بعنوان مثال از موسسات غیر انتفاعی می توان از موسسات خیریه و انجمن های اسلامی و تخصصی و احزاب و صندوق های قرض الحسنه و گروه های سیاسی نام برد.
  • ب) موسساتی که با هدف جلب منافع مادی و تقسیم منافع یاد شده میان اعضاء خود یا دیگران تشکیل شده باشد.کانون های فنی و حقوقی ، موسساتی که هدفشان ارائه خدمات شهری از قبیل نظافت و فضای سبز است می تواند مثال بارزی از این گونه شرکت ها باشد.

علاقه مندان به ثبت تشکیلات و موسسات فوق نباید کمتر از دو نفر باشند و ذکر سرمایه به هر میزان مجاز می باشد. این اشخاص در اقدامات اولیه میبایست اظهارنامه ثبت تشکیلات و موسسات غیرانتفاعی را در دو نسخه به زبان فارسی تنظیم کنند.

آیا ثبت موسسه غیرتجاری نیاز به اخذ مجوز دارد ؟

  1. در موسسات غیر تجاری که با هدف جلب منافع مادی تشکیل شده اند موسسین میبایست بعد از ثبت موسسه اخذ مجوز فعالیت دریافت کنند.
  2. در موسسات غیر تجاری که هدفشان غیر انتفاعی می باشند باید در زمان مطالبه ثبت بوسیله اداره ثبت شرکت ها مراتب از اداره کل اطلاعات نیروی انتظامی استعلام گردد و پس از وصول پاسخ مثبت ، نسبت به ثبت اقدام خواهد شد.

علاقه مندان به ثبت تشکیلات و موسسات فوق نباید کمتر از دو نفر باشند و ذکر سرمایه به هرمیزان مجاز می باشد. ایشان در اقدامات اولیه میبایست اظهارنامه ی ثبت تشکیلات و موسسات غیرانتفاعی را در دو نسخه به زبان فارسی تنظیم کنند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *