ثبت شرکت در رشت

ثبت شرکت در رشت


مراحل و شرایط ثبت شرکت در رشت

قبل از ارائه توضیح در خصوص ثبت شرکت در رشت لازم است بدانید، رشت از جمله مهم ترین مناطق شمالی ایران می باشد که در هر سال تعداد فراوانی از علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ و طبیعت جذب می نماید.شهر زیبای رشت که معروف به شهر باران است در سال 2015 تحت عنوان شهر خلاق خوراک شناسی زیر نظر یونسکو پیوست.دهکده های ساحلی و جنگلی،کاخ ها،امام زاده ها و سایر اثار تاریخی فقط قسمتی از جاذبه های گردشگری این شهر می باشد.در نتیجه ،استان رشت در زمینه گردشگری از ظرفیت های بالایی به منظور سرمایه گذاری بهره مند می باشد.

ثبت شرکت در رشت

شهر رشت به جهت ماهیتی که دارد،در سالهای متمادی مورد التفات سرمایه گذاران فراوانی می باشد. صنایع نساجی،شیمیایی ، الکترونیک رشت و فرودگاه رشت،تنها بخشی از پتانسیل ها و ظرفیت های استان می باشد که سرمایه گذاری در آن را به جهت شرایط ویژه خود از تنوع فراوانی برخوردار گشته است.

از آنجایی که صنایع و کارخانه های بسیاری مرتبط با فعالیتهای کشاورزی و دام داری و چوب بری در رشت مستقر هستند،استان را از ظرفیتهای بی نظیری در کشاورزی و موقعیت جغرافیایی بهره مند نمود است که باعث ایجاد فرصت های سرمایه گذاری بی بدیلی گشته است.

در ادامه ثبت کریم خان شرکت های مهم تجاری و نحوه ی ثبت آن ها در رشت را برای شما عزیزان تشریح می نماید.

ثبت شرکت در رشت 

در تعریف شرکت باید گفت که ،شرکت به مجموع دو یا چند شریک یا سهامدار و یا موسس که اهداف مشترکی را دنبال میکنند،گفته می شود.شرکا یا صاحبان سهام هر شرکت از شخصیت های حقیقی و حقوقی می تواند باشند. هر شرکت اهداف خاصی دارد که از سوی شخصیت های حقیقی و حقوقی(شرکا یا سهامداران) مشخص می گردد.به طور معمول این سیاست ها در قالب اساسنامه که دارای مواد مختلفی می باشد تشکیل می گردد.

انواع شرکت های تجاری یا شرکت های بازرگانی 

  • شرکت های سهامی عام
  • شرکت سهامی خاص
  • شرکت با مسوولیت محدود
  • شرکت تضامنی
  • شرکت نسبی
  • شرکت مختلط غیر سهامی
  • شرکت مختلط سهامی

شرکت جهت تاسیس مطابق قنون می بایست ثبت گردد.زیرا هر شرکت تجارتی هنگامی رسمی و دارای اعتبار است که ثبت شده باشد.از آن جهت که شرکت های تجارتی از اهمیت فراوانی برخوردار می باشند و ویژگی هایی مانند شخصیت حقوقی را دارا هستند،می بایست دولت تا جایی که امکان دارد بر تشکیل آن ها نظارت نموده تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرد.به عبارت دیگر،توسط ثبت شرکت ،دولت مقررات شرکت های تجارتی را تحت کنترل خود در آورده تا توسط آن تمامی فعالیت های شرکت ها زیر نظر قوانین حمایت و کنترل شوند.

در مطلب ذیل ثبت کریمخان چگونگی تشکیل و ثبت شرکتهای سهامی خاص را عنوان می دارد.

تشکیل و ثبت شرکت سهامی خاص

در تعریف شرکت سهامی باید گفت ،شرکتی است که کلیه سرمایه آن فقط توسط موسسین تامین می گردد.(برخلافعلی رغم شرکت سهامی عام که بخشی از سرمایه آن توسط موسسین و بخشی دیگر به وسیله ی فروش سهام به مردم تامین می شود).حداقل تعداد سهامداران شرکت سهامی خاص سه نفر می باشد و حداقل سرمایه شرکت سهامی خاص ،در زمان تاسیس یا بعداَ صد هزار تومان است.در هنگام تاسیس،لازم است موسسین اقلأ سی و پنج درصد سرمایه را به صورت نقدی در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس و در نزد بانکی که حساب باز نموده اند، واریز کنند و متعهد به پرداخت الباقی سرمایه شوند. کلیه یا بخشی از سرمایه می تواند از طریق آورده های غیر نقدی تأمین گردد که در این حالت لازم است تمامی سرمایه غیرنقدی تقدیم گردد.به استناد بند دو ماده 20 لایحه اصلاح قانون تجارت، چنانچه سرمایه گذاری یکی از موسسین،کاملأ به صورت غیرنقد نباشد،بخش نقدی آن می بایست لااقل بالغ بر سی و پنج درصد از سرمایه او باشد.
برخلاف شرکت سهامی عام ،شرکت سهامی خاص به تشکیل مجمع موسس الزامی ندارد.اما همانند شرکت ذکر شده می بایست مطابق نظر کارشناس رسمی وزارت دادگستری آورده های غیر نقد مورد ارزیابی قرار گرفته شود و قبول آن به قیمتی بیشتر از ارزیابی کارشناس مزبور امکان پذیر نیست.

ثبت کریم خان امری که جهت تشکیل شرکت سهامی خاص می بایست انجام گیرد را در ذیل توضیح می دهد.

  • تامین سرمایه شرکت به صورتی که در بالا به آن اشاره نمودیم
  • تهیه اساسنامه که می بایست توسط تمامی سهامداران امضاء گردد
  • مشخص نمودن روزنامه کثیرالانتشاری که هر نوع آگهی و اطلاعیه مربوط به شرکت تا تشکیل نخستین مجمع عمومی عادی،در آن انتشار خواهد یافت
  • تعیین نخستین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت(اصلی و علی البدل)،که لازم است در صورتجلسه ای ذکر و توسط تمامی سهامداران امضاء گردد.مجمع عمومی عادی مدیران و بازرس یا بازرسان بعدی شرکت را تعیین خواهد نمود.مدیران بازرس یا بازرسان تعین شده می بایست به صورت کتبی سمت خود را قبول کنند.قبول سمت به این مفهوم است که افراد مزبور با آگاهی از تکالیف و مسئولیت های سمت خویش،آن را به عهده گرفته اند.ز این تاریخ شرکت سهامی خاص تشکیل شده به شمار می رود.

مدارک مورد نیاز به منظور ثبت شرکت سهامی خاص در رشت

  • گواهینامه بانکی حاکی از ارائه ی بخش نقدی سهام،که حداقل می بایست سی و پنج درصد کل بخش نقدی آن باشد.
  • اظهارنامه مشعر بر تعهد تمامی سهام،که لازم است توسط تمامی سهامداران امضاء شده باشد.
  • در صورتی که کلیه یا بخشی از سرمایه آورده های غیرنقد باشد،لازم است کل آن تادیه شده و فهرست قیمت گذاری آن جداگانه در اظهارنامه انعکاس یابد و در صورت وجود سهام ممتاز می بایست شرح امتیازات و موجبات آن،در اظهارنامه قید گردد.
  • صورتجلسه که در آن نخستین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت اعم از اصلی و علی البدل تعیین می گردد و نام روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی ها و اطلاعیه های مرتبط با شرکت تا تشکیل نخستین مجمع عمومی عادی سالانه،در آن انتشار می یابد،ذکر می شود.صورت جلسه مذکور می بایست توسط تمامی سهامداران امضا گردد.
  • نام و مشخصات مدیران و بازرس یا بازرسان تعیین شده اعم از اصلی و علی البدل،و اشخاصی که دارای حق امضاء می باشند و همچنین نام و مشخصات مدیر عامل که توسط مدیران شرکت تعیین شده و حدود اختیاراتش .اعلامات کتبی قبول سمت از سوی مدیران و بازرس یا بازرسان نتخاب شده .
    مطابق مقررات شرایط دیگری که جهت تاسیس و ثبت شرکت سهامی خاص وجود دارد،در خصوص شرکت سهامی خاص به رعایت آنها نیازی نمی باشد.به این دلیل که در شرکت سهامی خاص تمامی سرمایه به وسیله موسسین تامین می گردد،به انجام امور مذکور نیازی ندارد.اما آن جهت که در شرکتهای سهامی عام بخشی از سرمایه به وسیله انتشار اعلامیه پذیره نویسی توسط مردم تامین می شود،اجرای این شرایط الزامی است.
    در ذیل ثبت کریم خان نحوه ثبت شرکت در رشت را ذکر می کند.

ثبت شرکت

ثبت شرکت سهامی خاص ، الزامیست و حتما باید ثبت گردد و تابع قوانین ثبت شرکت ها باشد.برای ثبت شرکت سهامی خاص،مدارک مذکور را تهیه نماییدو بعد از فراهم آورن مدارک به سامانه ی اداره ی محترم ثبت شرکت ها به نشانی http://sherkat.ssaa.ir مراجعه کنید.پس از کامل نمودن اطلاعات درخواستی، کارشناس حقوقی اطلاعات ورودی را مورد بررسی قرار داده و در صورت ناقص بودن برای شما درسامانه ابلاغ رفع نقص فرستاده می شود و می بایست نسبت به برطرف نمودن نقص اقدام نمایید و چنانچه اطلاعات کامل و بی نقص باشد، آن را تاًیید می نماید.

بعد از اینکه به وسیله سامانه و اخذ تاًییدیه ی پذیرش ،پذیرش اینترنتی صورت گرفت،لازم است نسخ اصلی صورت جلسات تنظیم شده و ضمائم آن ها را امضا شده و توسط باجه های پست به طور سفارشی به آدرس مذکور در تاًییدیه ی پذیرش ارسال نمایید.

پس از کامل نمودن فرم ها و ارسال آن به اداره ی ثبت شرکت ها چنانچه صورتجلسه ی شما ناقص باشد،برای شما ابلاغ رفع نقص ارسال می گردد و می بایست نسبت به برطرف نمودن نقص اقدام نمایید حتی امکان دارد صورتجلسه ی شما مردود گردد که در چنین حالتی طی ابلاغیه ای دلایل عدم قبول صورتجلسه به شما اعلام می شود تا برای صدور صورتجلسه ی جدید اقدام کنید.

پس از اینکه مدارک مورد پذیرش قرار گرفت ،متولی اداره ،اقدام به صدور دستور ثبت در دفتر ثبت شرکت ها کرده و ویژگی های محتویات در دفاتر مخصوص ثبت می گردد و مسئول دفتر اقدام به ثبت و پیش نویس آگهی تاسیس شرکت در دفتر ثبت شرکت ها می کند.کارت شناسایی متقاضیان را دریافت نموده و آن را با مشخصات قید شده در شرکتنامه مطابقت می دهد. احراز هویت متقاضیان ،اخذ امضا از متقاضیان در ذیل ثبت در دفتر، تصدیق متقاضیان با عنوان ثبت با سند برابر است ، نگارش شماره ی ثبت در اظهارنامه شرکت از اقدامات دیگر مسئول دفتر است. بعد از آن اقدام به تشکیل پرونده نموده و در روی آن به جهت تکمیل امضاگواهی می کند.پس از آن دو نسخه آگهی که توسط رئیس اداره امضاء شده باشد و یک نسخه از کلیه ی مدارک در پرونده شرکت،ضبط و نسخه دوم به منظور نگهداری در شرکت تحویل متقاضی می گردد که این سند “سند ثبت شرکت” است، در آخرین مرحله ثبت لازم است آگهی شرکت در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران درج شود.

در مطالب ذیل ثبت کریمخان به چگونگی تشکیل شرکت با مسئولیت محدود در رشت می پردازد.

تشکیل و ثبت شرکت با مسئولیت محدود در رشت

به موجب ماده 96 قانون تجارت،زمانی شرکت با مسئولیت محدود تشکیل می گردد که کلیه ی سرمایه نقدی تقدیم و همچنین سهم الشرکه غیرنقدی ارائه گشته باشد.با استناد به این ماده ، در شرکتهای با مسئولیت محدود آورده های شرکاء می تواند به صورت نقدی یا غیرنقدی باشد.

لازم است در شرکت نامه صریحأ میزان سهم الشرکه های غیرنقدی هر یک قید گردد.شرکاء به میزان مبلغی که در زمان تاسیس شرکت برای سهم الشرکه های غیرنقدی مشخص گشته در برابر اشخاص ثالث دارای مسئولیت تضامنی هستند.مرور زمان دعاوی ناشی از قوانین مذکور،به مدت ده سال از تاریخ تشکیل شرکت می باشد.

دارا بودن مسئولیت تضامنی برای شرکاء این اثر را در پی دارد که هر زمان شرکت منحل گردد و دارایی اش جهت پرداخت بدهی ها مکفی نباشد،هر یک از شرکاء به تناسب مبلغی که در هنگام تاسیس شرکت برای سهم الشرکه های نقدی مشخص شده است،در قبال پرداخت بدهی های پرداخت نشده شرکت،مسئولیت خواهد داشت.بعنوان مثال در صورتیکه مبلغی که جهت سهم الشرکه های غیرنقدی مشخص گریده ،برابر یک سوم تمام سرمایه شرکت باشد،شرکاء در قبال ثلث الباقی بدهی های شرکت مسئولیت تضامنی خواهند داشت.در چنین صورتی طلبکاران شرکت تنها جهت وصول ثلث الباقی طلب ،امکان رجوع به شرکاء و وصول آن از دارایی شخصی آن ها را دارند.

به دلیل آنکه در شرکت با مسئولیت محدود،شرکاء در قبال بدهی های شرکت هیچ مسئولیتی را دارا نمی باشند،می توان گفت که قانون جهت محفوظ نمودن اشخاص ثالث،در خصوص سهم الشرکه های غیرنقدی،از قواعد کلی عدم مسئولیت شرکاء عدول نموده و برای آنان مسئولیت؛نه مسئولیت عادی بلکه مسئولیت تضامنی را به شرح ذیل عنوان نموده است.

مراحل ثبت شرکت در رشت

جهت تاسیس شرکت شرکت با مسئولیت محدود،الزامیست آن را به ثبت رسانیم که تابع قوانین ثبت شرکت ها می باشد.

مدارک لازم به منظور ثبت شرکت با مسئولیت محدود،جهت ارائه به مرجع ثبت :

  • تنظیم تقاضانامه در دو نسخه
  • یک نسخه مصدق از شرکت نامه
  • یک نسخه مصدق از اساسنامه
  • اسامی و مشخصات مدیر یا مدیران شرکت و اشخاصی که حق امضاء دارند.
  • نوشته ای که توسط مدیر شرکت امضاء شده باشد که حاکی از پرداخت کلیه ی سرمایه نقدی و ارائه کلیه ی سرمایه غیرنقدی با مشخص نمودن مبلغ سهم الشرکه های غیرنقدی.بعد از تهیه ی مدارک مذکور به سامانه ی اداره ی محترم ثبت شرکت ها به نشانی http://sherkat.ssaa.ir رجوع نمایید.پس از کامل نمودن طلاعات درخواستی،اطلاعات ورودی توسط کارشناس حقوقی مورد بررسی قرار گرفته و در صورتیکه ناقص باشد برای شما درسامانه ابلاغ رفع نقص فرستاده می شود و لازم است نسبت به برطرف نمودن نقص اقدام نمایید و چنانچه اطلاعات کامل و بی نقص، آن را تاًیید می نماید.

 

بعد از اینکه توسط سامانه پذیرش اینترنتی صورت پذیرفت و تاًییدیه ی پذیرش دریافت گردید،می بایست نسخ اصلی صورت جلسات تنظیمی به همراه ضمائم آن ها را به وسیله ی باجه های پست به طور سفارشی به آدرس مذکور در تاًییدیه ی پذیرش ارسال نمایید.در صورت ناقص بودن صورتجلسه ی شما،برای شما ابلاغ رفع نقص فرستاده می گردد و لازم است نسبت به برطرف نمودن نقص اقدام نمایید. چنانچه مدارک تکمیل باشند،متصدی ثبت یک نسخه از تقاضانامه و مدارک دیگر را در پرونده ضبط کرده و مندرجات موجود در تقاضانامه را در دفتر مخصوص ثبت شرکت ها به ثبت می رساند و نسخه دیگر آن را با ذکر تاریخ و شماره ثبت،امضا و به مهر اداره،ممهور نموده و به عنوان سند ثبت شرکت،تقدیم متقاضی می نماید.متصدی ثبت می بایست وضعیت شرکت را در دفتر جداگانه ای که شامل شماره ردیف ثبت شرکت می باشد،به صورت خلاصه ای از شرکت نامه و اساسنامه در صفحه ای که به منظور همین شرکت اختصاص می دهد ذکر کند.

در مدت نخستین ماه ثبت شرکت ،لازم است خلاصه ای از شرکتنامه و مطالبی که به انضمام آن است، از طریق اداره ثبت مربوط در “روزنامه رسمی” و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت،به هزینه خود شرکت انتشار یابد.

ثبت تغییرات شرکت با مسئولیت محدود

هر زمان نسبت به اتخاذ تصمیماتی جهت تمدید مدت شرکت زاید بر مدت مقرر یا انحلال شرکت(حتی در هنگامی که انحلال به سبب انقضای مدت شرکت یا انجام موضوع آن صورت پذیرد)یا تغییر نام شرکت یا هر گونه تغییری در اساسنامه مبادرت گردد و نیز در مواقعی که مدیر یا مدیران شرکت تغییر نمایند،می بایست سریعأ به منظور ثبت و نشر به شرح مذکور،موضوع به مرجع ثبت شرکت اعلام شود.

بعد از اینکه شرکت تشکیل گردید ،حوزه مالیاتی را مشخص نموده و پرونده دارایی را تشکیل، دفاتر قانونی و پلمپ دفاتر و کد اقتصادی را دریافت کنید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *