ثبت شرکت حمل و نقل

ثبت شرکت کریم خان در این گفتار تشریفات ثبت شرکت حمل و نقل بین المللی کالا در ایران را مورد بررسی قرار داده است. حمل و نقل در امر تجارت دارای دارای نقش بسیار مهمی می باشد و طبیعی است که تجارت بدون آن امکان پذیر نیست. از دیرباز حمل و نقل از راه خشکی و دریا رایج بوده است و با گذر زمان تکامل یافته تا به امروز رسیده است. موضوع حمل و نقل در کشورهای صنعتی از مسائلی می باشد که دارای اهمیت فراوانی است، چون تنها وسیله برای تجارت کالا، ارسال و دریافت می باشد و در امر سیاحت هم دارای نقش عمده ای می باشد. به همین علت شرکت های بزرگ کشتیرانی، راه آهن، هواپیمایی، اتوبوسرانی، تراموا و غیره به وجود آمده اند که به ویژه دخالت بسیار زیادی در زندگی روزمره انسان دارند و معمولا می بایست تحت نظم مشخصی در آیند.

مطابق با ماده ی 1 آیین نامه، تاسیس و فعالیت شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا، شرکت حمل و نقل بین المللی، یک شخصیت حقوقی می باشد که جهت تصدی عملیات حمل و نقل بین المللی کالا حاوی فعالیت های فورواردی، کریری و یا هردوی آن ها به وجود می آید. شرکت های حمل و نقل جزو شرکت های تعاونی توزیع به حساب می آید و برای تاسیس شرکت، حداقل 7 نفر عضو مورد نیز می باشد. جهت انجام هر نوع عملیات حمل و نقل بین المللی کالا توسط بخش دولتی، تعاونی و خصوصی، دریافت مجوز تاسیس شرکت و پروانه ی فعالیت از سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور الزامی می باشد. مطابق با ماده ی 11 آیین نامه، درخواست تاسیس شرکت باید به صورت مستقیم به واحد ذی ربط سازمان ارسال گردد و با عنایت به مقتضیات اجتماعی، اقتصادی و دیگر عوامل از قبیل کفایت یا عدم کفایت تعداد شرکت های موجود به تقاضاهای دریافتی رسیدگی و در صورت لزوم از راه انجام آزمون تخصصی از متقاضیان نسبت به پذیرش یا رد تقاضای تاسیس شرکت های جدید اقدام نماید.

افرادی قادر به شرکت در آزمون تخصصی می باشند که شرایطی را که ثبت شرکت کریمخان در این قسمت بیان نموده است دارا باشد:

الف- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
ب- متدین به یکی از ادیان رسمی کشو
ج- عدم سوء پیشینه ی موثر کیفری که باعث محرومیت از حقوق اجتماعی شود.
د- عدم اعتیاد به مواد مخدر
ه- انجام خدمت سربازی یا معافیت همیشگی از آن
ن- دارا بودن حداقل 25 سال سن
و- دارا بودن حداقل دیپلم کامل متوسطه
ح- دارا بودن سابقه ی کار مفید اجرایی در امر حمل و نقل بین الملل به صورتی که در زیر عنوان شده است:

  • دیپلم 8 سال
  • فوق دیپلم 6 سال
  • لیسانس 4 سال
  • فوق لیسانس 3 سال
  • دکترا 2 سال

نکته: در خصوص افرادی که در زمینه ی حمل و نقل دارای مدرک دانشگاهی هستند، دو سال از سابقه ی مشخص شده در رده ی مدرک تحصیلی آن ها کسر می گردد.

سابقه کار مفید به یکی از روش های ذیل حاصل می گردد:

  1. تاییدیه ی وزارتخانه یا سازمانی که متقاضی دارای سوابق مفید اجرایی در حمل و نقل بین المللی بوده است، با تسلیم اسنادی نظیر بازخریدی یا بازنشستگی یا مستعفی شدن
  2. روزنامه ی رسمی کشور مبنی بر عضویت متقاضی در هیات مدیره شرکت یا شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا و یا اشتغال به سمت مدیریت عامل
  3. تاییدیه سازمان تامین اجتماعی حاکی از اینکه متقاضی در شرکت یا شرکت های حمل و نقل بین المللی از نظر اشتغال در امر حمل و نقل بین المللی کالا حق بیمه پرداخت کرده است.( اشتغال عملی این گونه از متقاضیان باید در زمینه ی کار مفید اجرایی حمل و نقل بین المللی مورد تایید انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی مربوط قرار گیرد.)

کسانی که در آزمون تاسیس قبول می شوند مکلف می باشند حداکثر طی سه ماه از اعلام نتایج قبولی در آزمون، نسبت به تسلیم پیش نویس اساسنامه، شرکتنامه و فهرست اسامی هیات موسس شرکتی که در شرف تاسیس می باشد اقدام نمایند و همچنین سند رسمی مالکیت یا اجاره ی دفتر کار به نام خود یا یکی از اعضای هیات موسس را به همراه دیگر اطلاعات لازمه به سازمان ارائه دهند تا بعد از بررسی ارزیابی و تطبیق مدارک، مجوز ثبت شرکت صادر شود. (دفتر کار شرکت باید کاربری اداری یا تجاری داشته باشد و جهت اشتغال به امور حمل و نقل بین المللی مورد تایید سازمان قرار گیرد)
هیات موسس مکلف می باشد حداکثر طی مدت 6 ماه از تاریخ اخذ مجوز ثبت اقدام به تاسیس شرکت نماید و یک نسخه ی کامل مدارک ثبتی و آگهی تاسیس را که توسط اداره ی ثبت شرکت ها تایید شده است، به سازمان ارائه نماید.

در صورتی که شرکت طی مهلت های معین شده در فوق به ثبت نرسد، مجوز صادر شده کان لم یکن محسوب می گردد.

_ مدت زمان اعتبار پروانه ی فعالیت، سه سال است. تمدید مجوز دریافت شده بعد از مدت مذکور نیازمند رعایت شرایط زیر می باشد:

  1. شرکت نمودن مدیر عامل تعاونی مذبور در دوره های آموزشی کوتاه مدت یا شرکت نمودن در همایش های آموزشی که توسط این سازمان برگزار می گردد.
  2. نداشتن تخلف قاچاق که از جانب مراجع قضایی مورد بررسی قرار می گیرد.
  3. بررسی و ارزیابی طریقه ی فعالیت و نحوه ی عملکرد شرکت از جانب اتاق بازرگانی و سازمان صنایع و معادن

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *