ثبت طرح صنعتی

طی این مقاله برآنیم تا به بررسی شرایط و ضوابط ثبت بین المللی و منطقه ای طرح صنعتی بپردازیم. خاطر نشان می شویم موسسه حقوقی ثبت شرکت کریمخان به عنوان یکی از مراکز ثبتی کشور، با استفاده از توان بالای کادر مجرب خود در کوتاه ترین زمان ممکن اقدامات لازم را جهت ثبت طرح صنعتی شما به عمل خواهد آورد. برای تحقق این مهم کافیست با کارشناسان متخصص این مجموعه ثبتی تماس حاصل فرمایید.

هر نوع ترکیب خطوط یا رنگ ها و هر نوع شکل سه بعدی با خطوط، رنگ ها و یا بدون آن ها، به صورتی که موجب تغییر ترکیب یا شکل یک فرآورده ی صنعتی یا محصولی از صنایع دستی گردد، طرح صنعتی می باشد. طرح صنعتی فقط زمانی که جدید و یا اصیل باشد قابلیت ثبت دارد. زمانی یک طرح صنعتی جدید محسوب می گردد که از روش انتشار به صورت محسوس و یا از روش استفاده به هر شیوه ی دیگر پیش از تاریخ ارائه ی اظهارنامه یا بر حسب مورد پیش از حق تقدم اظهارنامه جهت ثبت در هیچ نقطه ای از جهان برای عموم مردم آشکار نشده باشد.

ثبت بین المللی و منطقه ای طرح صنعتی

به صورت کلی در خصوص ثبت علائم تجاری، طرح صنعتی و یا اختراع در سایر کشورها و در اصطلاح به صورت بین المللی، سه راه وجود دارد که در ذیل به آن ها اشاره شده است :

الف- ثبت ملی
ب- ثبت منطقه ای
ج- ثبت بین المللی

ثبت شرکت کریمخان در ادامه ثبت بین المللی و ثبت منطقه ای طرح صنعتی را به تفصیل بیان نموده است.

ثبت منطقه ای

برخی از کشورها دارای معاهده ی همکاری منطقه ای هستند که چنانچه ثبت در یکی از کشورهای عضو صورت بگیرد، سایر کشورهایی که عضو آن معاهده می باشند از آن طرح حمایت خواهند نمود.

اتحادیه های منطقه ای دارای حوزه های ذیل هستند:

الف- اداره ی منطقه مالکیت صنعتی آفریقا(ARIRO) جهت حمایت از طرح های صنعتی در کشورهای آفریقایی که انگلیسی زبان هستند

ب- اداره ی طرح های بلوکس (BDO) جهت حمایت در بلژیک هلند و لوکزامبورگ

ج- اداره ی هماهنگ سازی بازارهای داخلی (OHIM) جهت طرح های اتحادیه ای در کشورهای عضو اتحادیه اروپایی

د- سازمان مالکیت معنوی آفریقا (OAPI) جهت حمایت از کشورهای آفریقایی زبانشان فرانسه می باشد.

ثبت بین المللی

قبل از هر چیزی می بایست بیان گردد که در هیچ نقطه ای از جهان سیستمی وجود ندارد که شما طرح صنعتی، اختراع ، علامت تجاری یا نشان جغرافیایی درخواست شده ی خود را در یک کشور ثبت نمایید و اختراع یا علامت تجاری شما در سایر کشورها مورد حمایت قرار گیرد. همان گونه که توضیح داده شد فقط در ثبت منطقه ای و تحت شرایط خاصی چنین سیستمی وجود دارد به هرحال جهت ثبت بین المللی شما بر اساس موافقت نام لاهه (معاهده‌ای که جهت ثبت بین المللی “تقاضای یکپارچه” طرح صنعتی ایجاد شده است و سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) متولی اجرای آن می باشد)
اتباع هر یک از کشورهایی که عضو موافقتنامه می باشند قادر هستند با تکمیل نمودن یک تقاضانامه ی بین المللی به قسمت اجرای معاهده لاهه ای که در سازمان جهانی مالکیت معنوی مستقر می باشد ارائه نماید، در خواست وی به کشورهای مورد تقاضا ارسال (احتمال دارد بعضی کشورها تقاضای ثبت شما را پذیرفته بعضی از کشورها هم نپذیرند) درصورت پذیرش در کشورهای مورد تقاضا مورد حمایت قرار خواهد گرفت اما کشورهایی که تقاضای شما را رد کردند شما می توانید به این تصمیم اعتراض نمایید. چنانچه ثبت شود مورد حمایت قرار خواهد گرفت اگر هم تقاضای شما مجدداً رد شود تحت حمایت قانون آن کشور نخواهد بود.

در حال حاضر کشور ما در این موافقت نامه عضو نیست، ولی کشور ما در رابطه با ثبت بین المللی اختراع به معاهده ی PCT ،در ارتباط با ثبت بین المللی علائم تجارت به معاهده ی پروتکل مادرید، درباره ی ثبت بین المللی نشان جغرافیایی به معاهده ی لیسبون و همچنین در رابطه با ثبت مبدا غیر واقعی کالا به معاهده مادرید عضو می باشد.(منبع : سامانه اداره کل مالکیت صنعتی)

معاهدات و کنوانسیون های مربوط به ثبت بین المللی طرح صنعتی

معاهده ی لاهه (با سه ویرایش آن) که تاکنون کشور ایران به آن ملحق نشده است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *