ثبت انحلال شرکت سهامی


همانند مراحل زندگی یک انسان ، اشخاص حقوقی هم تشکیل ،تاسیس و به ثبت می رسند،فعالیت می کنند و منحل می شوند.شرکایی که یک شرکت را با قصد و اراده ی آزادانه ی خود بوجود می آورند،می توانند با قصد و اراده ی خود آن را به انحلال برسانند.با این وجود باید انحلال شرکت را به مرجع ثبت شرکت ها اعلام کنند و آن را به ثبت برسانند.پس از ثبت در دفاتر ثبت شرکت ها و امضاء ذیل آن بوسیله نماینده ی آن ،شرکت منحل می گردد.انحلال شرکت تا زمانی که ثبت نشده باشد نسبت به اشخاص ثالث بلااثر می باشد.

در مواردی شرکت براساس اساسنامه و یا به حکم قانون و یا به حکم دادگاه به انحلال می رسد.لازم به ذکر است انحلال شرکت سبب از میان رفتن شخصیت حقوقی شرکت مادامی که شرکت کاملاً تصفیه نشده نمی شود، بلکه در این مدت شخصیت حقوقی آن در حال از بین رفتن است.بنابراین بر این اساس میبایست در دنبال نام شرکت همه جا عبارت(در حال تصفیه)قید گردد تا تمامی صاحبان سهام و اشخاص ثالث و ذینفع از انحلال شرکت مطلع و به وضعیت شرکت واقف باشند.

لطفاَ درصورت وجود هرگونه سوال یا ابهامی در رابطه با انحلال شرکت،با کارشناسان ما در ثبت کریم خان تماس حاصل نمایید.

موارد انحلال شرکت

  1. زمانی که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام داده یا انجام آن غیر ممکن شده باشد.
  2. زمانی که شرکت برای مدت معینی تشکیل شده و آن مدت به انتها باشد، مگر اینکه مدت پیش از انقضاء براساس تصمیم مجمع عمومی فوق العاده تمدید شده باشد.
  3. در صورت ورشکستگی چنانچه در نتیجه ی آن شرکت متوقف از پرداخت قروض خود باشد.ورشکستگی شرکت ممکن است حسب اظهارنظر حود تاجر یا مدیران شرکت سهامی و یا براساس تقاضای یک یا چند نفر از طلبکاران و یا برحسب تقاضای مقام قضایی مورد نظر صورت پذیرد که در صورت ورشکستگی انحلال شرکت تابع مقررات ورشکستگی و مقررات مربوط خواهد بود.
  4. تصمیم مجمع عمومی فوق العاده ی صاحبان سهام:شرکت سهامی همان گونه که با قصد و اراده ی صاحبان سهام تشکیل می گردد با اراده ی جمعی آنان هم به انحلال می رسد که این انحلال در صلاحیت انحصاری مجمع عمومی فوق العاده قرار گرفته است.بنابراین در هر زمان که مجمع ذکر شده به هر علتی نسبت به انحلال شرکت رای دهد شرکت به انحلال می رسد و مجمع ذکر شده ترتیب و شکل انحلال را تعیین نموده و یک یا چند نفر مدیر تصفیه و در صورت لزوم یک یا چند نفر ناظر از بین سهامداران و یا خارج از آنان با تعیین وظایف تعیین می کند.
    تصمیم در خصوص انحلال شرکت و اسامی مدیر یا مدیران تصفیه و نشانی مرکز اصلی شرکت که نشانی تصفیه است (مگر آنکه براساس تصمیم مجمع عمومی فوق العاده یا حکم دادگاه نشانی دیگری تعیین شده باشد)باید طی پنج روز از طرف مدیران تصفیه به مرجع ثبت شرکت ها اعلام تا پس از ثبت برای اطلاع دیگر افراد در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیه ها و آگهی های مربوط به شرکت در آن انتشار می یابد آگهی شود.
    در مدت تصفیه منظور از روزنامه کثیرالانتشار روزنامه ای می باشد که بوسیله آخرین مجمع عمومی عادی پیش از انحلال معین شده باشد.
  5. از بین رفتن حداقل نصف سرمایه ی شرکت سهامی
  6. کاهش سرمایه شرکت سهامی به حداقل قانونی:در صورتی که سرمایه شرکت پس از تاسیس از حداقل مبلغ معین برای هر کدام از انواع شرکت های سهامی(خاص و عام) کمتر گردد مجمع عمومی فوق العاده باید براساس ضوابط و مقررات نوشته شده در اساسنامه و قانون تجارت طی یک سال اقدام به افزایش سرمایه تا میزان حداقل معین کرده و یا شرکت را به نوع دیگری از انواع شرکت های تجاری تغییر شکل دهد.در غیر اینصورت هر ذینفع می تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت دار مطالبه نماید.در صورتی که پیش از صدور رای قطعی براساس درخواست،انحلال منتفی شود ،دادگاه رسیدگی را موقوف خواهد کرد.
  7. موارد انحلال قضایی
  • الف)چنانچه تا یکسال بعد از ثبت شرکت هیچ اقدامی برای انجام موضوع آن صورت نپذیرفته باشد و نیز چنانچه فعالیت های شرکت در مدت بیش از یکسال متوقف شده باشد.
  • ب)چنانچه مجمع عمومی سالانه برای رسیدگی به حساب های هر یک از سال های مالی تا ده ماه از تاریخی که اساسنامه تعیین کرده است تشکیل نشده باشد.
  • ج)چنانچه سمت کل یا بعضی از اعضاء هیئت مدیره همچنین سمت مدیر عامل شرکت طی مدت بیش شش ماه بلاتصدی باشد که در این حالت هر کدام از سهامداران و افرادی که حقوق آن ها ضایع شده باشد می توانند برای انحلال شرکت به دادگاه مراجعه کنند.در صورت انقضاء مدت ماموریت مدیران تا وقت انتخاب مدیران جدید، مدیران قبلی همچنان مسئول امور شرکت و اداره ی آن خواهند بود.بنابراین مقصود از بلاتصدی ماندن کل یا برخی از سمت های هیئت مدیره اولاَ ترک مدیریت هر کدام از مدیران بر خلاف قانون و مقررات و بدون اعلام استعفا می باشد.ثانیاَ فوت برخی یا تمام آنان ثالثاَ کل یا بعضی از مدیران شرایط احراز مدیریت شرکت را از دست بدهند.
  • د)در صورت از بین رفتن موضوع شرکت یا غیر ممکن شدن آن و همچنین انقضاء مدت شرکت مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام برای اعلام انحلال شرکت تشکیل نگردد و یا به حد نصاب قانونی نرسد و یا تشکیل شود و رای به انحلال شرکت ندهد.

در خصوص بندهای الف.ب و ج دادگاه بلافاصله بر حسب مورد به مراجعی که براساس اساسنامه صلاحیت تشکیل مجمع را دارند مهلت مناسبی که حداکثر از شش ماه بیشتر نشود،می دهد تا در رفع موجبات انحلال شرکت اقدام کنند در غیر اینصورت حکم به انحلال شرکت داده و به دنبال آن مدیر یا مدیران تصفیه را انتخاب و به مرجع ثبت شرکت ها اعلام می کند.

در ادامه ثبت کریم خان مدارک لازم برای انحلال شرکت سهامی را در صورت صدور حکم قطعی دادگاه بازگو می کند.

مدارک لازم برای انحلال شرکت سهامی

  1. اصل صورت جلسه ی انحلال شرکت
  2. آخرین روزنامه ی رسمی شرکت
  3. فتوکپی شناسنامه ی مدیر تصفیه ،هر گاه مدیر تصفیه خارج از سهامداران انتخاب شده باشد.
  4. اصل روزنامه ی کثیرالانتشار حاوی آگهی دعوت شرکاء(هرگاه مجمع با اکثریت شرکاء تشکیل شده باشد می بایست به انضمام صورت جلسه ی انحلال شرکت و سایر مدارک قید شده ،ظرف5 روز از تاریخ تشکیل جلسه بهاداره ثبت شرکت ها ارائه گردد و پس از ثبت در دفاتر ثبت شرکت ها و امضاء ذیل آن بوسیله نماینده ی آن ،شرکت منحل می گردد).

ثبت کریم خان با بیش از چند دهه تجربه ی موفق ،آماده ی ارائه ی کلیه ی خدمات در زمینه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت و ثبت برند می باشد.

کافیست امور ثبتی خود را به ما بسپارید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *