تکالیف و مسئولیت مالی عضو شرکت تعاونی


ثبت کریم خان قصد دارد در این مقاله در خصوص تکالیف و مسئولیت مالی عضو شرکت تعاونی صحبت کند.

ماده 8 قانون بخش تعاونی اذعان می دارد : عضو در شرکت های تعاونی به فردی گفته می شود که حقیقی یا حقوقی غیر دولتی که واجد شرایط نوشته شده در این قانون بوده و ملتزم به اهداف بخش تعاونی و اساسنامه قانونی آن باشد.بنابراین ، عضویت در شرکت تعاونی حقوق، تکالیف و مسئولیت هایی برای عضو ایجاد می کند که در این مقاله تکالیف و مسئولیت های مالی عضو شرکت تعاونی را مورد بررسی قرار می دهیم.

تکالیف عضو شرکت تعاونی

همانگونه که می دانید یکی از شرایط عضویت این است که داوطلب عضویت رعایت مقررات اساسنامه تعاونی را متعهد شود. در همین مورد ماده 11 قانون بخش تعاونی اذعان می دارد : ” کلیه اعضاء مکلف اند به وظایف و مسئولیت هایی که در حدود قوانین و مقررات تعهد کرده اند، عمل کنند “.

بدین ترتیب قانون مراعات مقررات تعاونی را برای عضو الزامی نموده است؛ اما شایان ذکر است از آنجا که عضویت در شرکت تعاونی، مانند عضویت در هر سازمانی، نیازمند رعایت مقررات مربوط به آن است، می توان گفت که رعایت مقررات مرتبط با شرکت تعاونی برای عضو آن، واجب تبعی و در عداد مقدمات عقلیه می باشد و عضو بدون قید این ماده قانونی نیز موظف به رعایت آن است و آنچنان که مشخص است، معاف بودن عضو شرکت تعاونی از مراعات مقررات تعاونی، به این دلیل که در ابتدای ورود به عضویت رعایت کردن آن ها را تعهد ننموده است، امری است که از نظر منطقی نمی توان آن را قبول کرد.

زمانی که بخواهیم موظف بودن عضو در برابر شرکت تعاونی را بیان کنیم ، باید بگوییم که حفظ رابطه با شرکت تعاونی و حضور در جلسات مجامع عمومی و مشارکت در شور و تبادل نظر در خصوص امور مطرح شده در آن و هم مشارکت در تصمیم گیری ها با ابزار رای، از جمله در انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرسان، از وظایف عضو به حساب می آید.

حتی می توان گفت که زمانی که به وجود عضوی در هیئت مدیره یا بازرسی شرکت تعاونی نیاز باشد و او را واجد شرایط عضویت و تصدی سمت در آن باشد،میبایست داوطلبی خود را برای این کار اعلام نماید ، چنین وجوبی را می توان به واجب کفایی تشبیه نمود.در خصوص حضور و ابراز رای در مجامع عمومی، قانون می پذیرد که عضو، نماینده تام الاختیاری از جانب خود برای این کار تعیین کند، بدین ترتیب به عضوی که به دلایلی نمی تواند به این امور بالمباشره اقدام کند، امکان می دهد به توسط نماینده تکلیف خود را ادا کند.

مسئولیت مالی عضو شرکت تعاونی

مقصود از مسئولیت مالی عضو، مسئولیت او در مقابل طلبکاران شرکت تعاونی می باشد.از آنجا که شرکت تعاونی دارای شخصیت است و دارایی آن جدا و مستقل از دارایی اعضای آن می باشد ، دارایی خود او جوابگوی طلب طلبکاران می باشد و تا زمانی که شرکت تعاونی باقی است، طلبکاران شرکت برای رسیدن به خواسته های خود مجاز به مراجعه به اعضای شرکت نمی باشند.اما زمانی که شرکت به انحلال نرسد و دارایی او جهت پرداخت کلیه بدهی های او کفایت نکند ، آیا عضو در پرداخت باقیمانده آن دارای مسئولیت است و طلبکاران شرکت برای وصول باقیمانده طلب خود می توانند به اعضا مراجعه کنند ؟ پاسخ این است که ماده 23 قانون بخش تعاونی اذعان می دارد : ” مسئولیت مالی اعضا در شرکت تعاونی، محدود به میزان سهم آنان می باشد، مگر آنکه در قرارداد ترتیب دیگری شرط شده باشد “.

پس زمانی که عضو تمام بهای سهم یا سهام خود را به شرکت تعاونی اراه کرده باشد، هیچ گونه مسئولیتی نسبت به باقیمانده بدهی شرکت که پس از انحلال و تقسیم دارایی آن بین طلبکاران شرکت، پرداخت نشده می ماند ندارد ؛ و در صورتی که بخشی از بهای سهم یا سهام خود را اراه ننموده باشد،تنها برابر همان مبلغ تادیه نشده مسئول پرداخت باقیمانده بدهی شرکت خواهد بود؛ زیرا مبلغ تادیه نشده جزو دارایی شرکت می باشد و در صورتی که به خود شرکت ارائه نشده باشد، میبایست به طلبکار شرکت برای باقیمانده طلبی که از شرکت دارد پرداخت شود. همان گونه که ماده 23 قانونتعیین می کند می توان در قراردادی که میان شرکت تعاونی و اعضای آن بسته می شود ترتیب دیگری شرط کرد و اعضا را در برابر بدهی های شرکت مسئول قرار داد.

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.

همکاران ما در ثبت شرکت کریم خان با افتخار در خدمت شما خواهند بود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *