تهیه گواهی نامه بانکی در شرکت سهامی عام


شرکت سهامی عام به شرکتی می گویند که سرمایه آن به سهام تقسیم گشته است. سرمایه ای که موسسین آن بخشی از سرمایه شرکت را بواسطه فروش سهام به مردم تامین نموده اند.شرکت های سهامی الزاماً میبایست ثبت شوند . از جمله مدارک لازم برای ثبت این شرکت، اصل گواهی بانکی در خصوص واریز سرمایه شرکت است.

ثبت کریم خان در این مقاله، به توضیح راجع به این مهم می پردازیم.

تهیه گواهی نامه بانکی

تهیه گواهی نامه بانکی از وظایف موسسین است. تامین کنندگان سرمایه در شرکت سهامی عام به دو دسته موسس و پذیره نویس تقسیم می گردند.تفاوت میان موسسین و پذیره نویسان، تا زمانی وجود دارد که شرکت ثبت نشده است و زمانی که شرکت ثبت می شود ، هر دو سهامدار شرکت به شمار می رود.

براساس ماده 6 لایحه، موسسین میبایست در بانک، حسابی تحت عنوان حساب شرکت در حال تاسیس افتتاح کرده و حداقل 20 درصد از کل سرمایه شرکت را تعهد کرده و حداقل 35% از مبلغ تعهد شده ( نه کل سرمایه شرکت ) را نقداً پرداخت نمایند ، زیرا در شرکت سهامی عام مبلغی از سرمایه میبایست بواسطه موسسین و باقی توسط عموم مردم تامین گردد. سپس اظهارنامه ای به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که همه موسسین آن را امضا می کنند ، در تهران به اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان ها به دایره ثبت شرکت ها و در نقاطی که دایره ثبت شرکت ها وجود ندارد به اداره ثبت اسناد و املاک محل، ارائه داده و رسید دریافت کنند.

الزامی نیست موسسین تمامی مبلغ تعهد شده را بپردازند و پرداخت به شکل نسیه یا موجل نیز امکان پذیر می باشد ، مشروط بر اینکه که حداقل سی و پنج درصد از مبلغ تعهد شده را به صورت نقدی بپردازند.بعنوان مثال در صورتی که سرمایه شرکت صد واحد باشد، میبایست لااقل بیست واحد را تعهد و حداقل سی و پنج درصد از این بیست واحد را که معادل 7 واحد است ، پرداخت نمایند .دقت کنید که اعداد 20 و 35 حداقل درصد را تعیین کرده است، یعنی میزان تعهد و پرداخت می تواند بیش از این باشد.

در این بخش این سوال به وجود می آید که حداقل تعهد و حداقل پرداخت بوسیله موسسین در شرکت سهامی عام چه اندازه می باشد ؟

  • حداقل سرمایه سهامی عام = 5 میلیون ریال
  • حداقل تعهد موسسین = 20 درصد کل سرمایه شرکت
  • پنج میلون ریال ضربدر بیست درصد می شود 1 میلیون ریال
  • حداقل پرداخت توسط موسسین = حداقل 35 درصد از مبلغ تعهد شده
  • یک میلیون ریال ضربدر سی و پنج درصد می شود سیصد و پنجاه هزار ریال

ممکن است موسسین به جای پول، اموال غیرنقد مانند اتومیبل ، ملک یا ابزار کار به شرکت بیاورند. براساس تبصره ماده 6 لایحه ، ” هر گاه قسمتی از تعهد موسسین به صورت غیرنقد باشد باید عین آن یا مدارک مالکیت آن را در همان بانکی که برای پرداخت مبلغ نقدی حساب باز شده است تودیع و گواهی بانک را به ضمیمه اظهارنامه و ضماین آن به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم نمایند “.

در شرکت سهامی عام ، موسسین می توانند تنها بخشی از سرمایه شرکت ( نه کل سرمایه شرکت ) را به شکل غیرنقد تعهد می نمایند ، پس در شرکت سهامی عام کلیه سرمایه نمی تواند غیرنقد باشد.زمانی که بخشی از تعهد موسسین غیرنقد باشد، موسسین میبایست عین یا مدارک مالکیت آن را در همان بانکی که برای پرداخت مبلغ نقدی حساب باز شده، ودیعه نمایند و گواهی بانک را دریافت و به بانک می دهند و یا در صورتی که مال غیرمنقول باشد، مدارک مالکیت آن را به بانک ارائه می دهند.

  • نکته : در شرکت سهامی عام و خاص همه آورده می تواند به صورت نقدی باشد.
  • تعهد مالی موسسین : تعهد حداقل 20 درصد کل سرمایه و پرداخت حداقل 35 درصد از مبلغ تعهد شده ( نه کل سرمایه )
  • تعهد غیر نقد موسسین : تنها بخشی از تعهد ، ارائه عین یا مدارک مالکیت به حساب شرکت در حال تاسیس و تسلیم گواهی بانک به ضمیمه اظهارنامه به مرجع ثبت شرکت ها

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *