تغییر نام شرکت با مسئولیت محدود

تغییر نام شرکت با مسئولیت محدود


اسم شرکت دیدگاه مهمی از ماهیت شرکت می باشد .این اسم بر روی کارت ویزیت، سربرگ شرکت، وب سایت و وسایل تبلیغاتی تعبیه می شود. پس نام شرکت می بایست طوری تعیین شود که با خواندن آن بتوان نوع کالایی که عرضه می شوند را شناسایی نمود.موسسه ها،میبایست در تعیین نام به نحوی اقدام نمایند که مشتری اختلاف آن را با سایر موسسه ها درک کند. برای نمونه نام «quickly legal » بیانگر عرضه خدمات حقوقی به ارباب رجوع می باشد.

تغییر نام شرکت با مسئولیت محدود

پس افراد حقوقی(شرکت ها) بعد از ثبت نام در اداره ثبت شرکت ها، قادرند اسم خود را تغییر دهند.این تغییر ممکن است از علل گوناگونی برخوردار باشد که از منظرحقوقی دارای اهمیت نمی باشد.در تغییر اسم شرکت ، فقط نام آن تغییر پیدا می کند،شماره ثبت شرکت و تاریخ ثبت آن هیچ تغییری پیدا نمی کند.

بنابراین شرکت ها برای تغییر اسم شرکت باید با توجه به ضوابط عمل نمایند.در تغییر نام شرکت میبایست مجمع عمومی فوق العاده ایجاد شود و همچنین به تهیه صورتجلسه مبادرت نمود و این تغییر به وسیله اعضا امضا شود و با مدارک شناسایی مدیر عامل و مدارک شرکت شامل کپی آگهی تاسیس و روزنامه رسمی و علاوه بر آن فهرست نام ها برحسب اولویت به اداره ثبت ارائه گردد. برای آگاهی متقاضیان، از نحوه تغییر نام شرکت بامسئولیت محدود،توضیحاتی درباره شرکت بامسئولیت محدود و نحوه ی تغییر نام آن تفسیر می نماییم.

تعریف شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود میان دو یا چند نفر جهت فعالیت های تجاری تاسیس گشته و سرمایه به سهام تقسیم بندی نمی شود؛ و افراد شریک تنها به اندازه دارایی خود در برابر بدهی شرکت مسئول می باشند.شایان ذکر است که در نام شرکت می بایست کلمات با مسئولیت محدود درج گردد.

تغییرات در شرکت با مسئولیت محدود

دارندگان این نوع شرکت قادرند در محدوده وظایف اساسنامه شرکت و با ایجاد مجمع عمومی فوق العاده دررابطه با تغییرات که در ذیل نام میبریم اقدام نمایند که شامل:

  • تغییر عنوان شرکت و یا اضافه کردن مواردی به موضوع
  • افزونی سرمایه شرکت با ورود شریکان جدید
  • افزونی سرمایه شرکت بدون ورود شریکان جدید
  • واگذاری سهام شریکان
  • تغییر موضوع شرکت
  • تغییر آدرس شرکت مسئولیت محدود
  • تغییرات و ویرایش محتوای اساسنامه
  • کاهش دارایی شرکت بدون خروج شریکان
  • کاهش دارایی شرکت یا اخراج شریکان

مجمع عمومی

مجموع شریکان و افرادی که شرکت را تاسیس می نمایند و همچنین شخصیت حقوقی شرکت که به حضور آن ها بستگی دارد.مجمع عمومی مهمترین مرکز توانایی شرکت و مشخص کننده قوانین می باشد.مجمع عمومی به سه گونه می باشد:

  1. مجمع عمومی موسس
  2. مجمع عمومی عادی
  3. مجمع عمومی فوق العاده

مجمع عمومی موسس

این مجمع تنها یک بار در زمان اقدامات تاسیس می گردد و جهت به رسمیت شناخته شدن آن وجود تعدادی از پذیره نویسان که حداقل نیمی از سرمایه شرکت را متعهد شده اند الزامی می باشد.

مجمع عمومی عادی

این مجمع عمومی در برابر مجامع عمومی دیگر بسیار پرکاربرد و دارای اعتبار فراوانی می باشد.برحسب معمول سالی یکبار در زمان تعیین شده مطابق اساسنامه شرکت ،ایجاد و در حیطه مسئولیت های مشخص شده در اساسنامه مورد بحث و تصمیم گیری می گردد.

مجمع عمومی فوق العاده

مانند نامش در شرایط ویژه ایجاد شده و یکی از مشخصه های این مجمع ، مسئولیت های ویژه و انحصاری بودن آن می باشد.

نام شرکت با مسئولیت محدود

هرموسسه نام ویژه ای دارد که میبایست دربردارنده کلمه با مسئولیت محدود باشد در غیر اینصورت در برابر اشخاص ثالث،شرکت تضامنی به شمار می رود و برحسب قوانین این شرکت عمل مینماید.

براساس ماده 95 قانون تجارت نام شرکت دربردارنده نام هیچ کدام از شریکان نمی باشد در غیر اینصورت فردی که نامش در شرکت درج شده است در برابر افراد ثالث،فرمان شریک متعهد در شرکت تضامنی می باشد.

بنابراین اسم شرکت هر نامی هرچند یک نام سرگرمی می باشد،علاوه بر آن نباید دربردارنده اسم شریکان باشد؛تغییر اسم شرکت مراحل خاصی دارد و موضوعی که تعیین می گردد به مراعات نمودن تمام قوانین و همچنین دریافت مجوز نیاز دارد.

برای گواهی نام شرکت ذکر نکات زیر ضروری می باشد:

نام انتخابی میبایست :

  • الف-به زبان فارسی باشد.در تعیین نام نباید از واژه های خارجی استفاده کنید .البته لغات عربی و مذهبی تقریبا این قانون را شامل نمی باشد.اگر از واژه ای که فارسی است بهره می برید ولی اصلاح نشده می بایست به طور قطعی از بهر آن نام دلیلی از فرهنگ های دارای اعتبار مانند: فرهنگ دهخدا، فرهنگ عمید، یا فرهنگ معین استفاده کنند.به عنوان مثال چنانچه نام تعیینی شما نام مکانی در کشور ما باشد می بایست نقشه آن به تقاضا الحاق گردد.
  • ب- سه سیلابی باشد.اسم مشخص شده شما می بایست شامل سه کلمه باشد.اسم های تک سیلابی اصلاٌ قابل قبول نمی باشد و اسم های دو سیلابی هم اگر ویژه باشند و شباهتی نداشته باشند پذیرش می شود.
  • ج- نظیر یا مطابق اسم مورد تقاضا درگذشته به ثبت نرسیده باشد.البته باید تلاش کرد که اسم تعیین شده ما تداول کمتری در داشته باشد.واژه هایی مانند :نوین،گسترش،گستر،پارس و …در اسم شرکت های بسیاری به کاربرده شده است.هر چقدر اسم موردنظر ما خاص تر و ویژه تر باشد و زیاد به کاربرده نشود ، بدون شک قبولی آن بالا می باشد.
  • د- واژه های غیرمجاز را بکار نبرید.لغاتی چون: ایران،کانون،تهران و …دیگر لغاتی که دولتی و ملی به شمار می روند ،مورد قبول واقع نمی شود و جهت بهره برداری از اسم شهرها و مکان های متفاوت میبایست از فرمانداری آن شهر یا مراجع مربوطه مجوز را اخذ نمود و به اداره ثبت تحویل داد.
  • ه- لغاتی که مغایر با شرع و جامعه باشند به طور حتم پذیرش نمی گردد.

به این ترتیب با توجه به موارد مذکور ، اسمی شایسته تعیین می نماییم و می توان در کوتاهترین زمان آن را تغییرداد تا با عدم ایجاد مشکلات نام جدید به ثبت می رسد.

مرحله های تغییر نام در شرکت با مسئولیت محدود به تفسیر ذیل می باشد:

  • ایجاد مجمع عمومی فوق العاده و تهیه صورتجلسه به همراه امضای تمامی شریکان و درج اندازه سهامشان در شرکت.
  • چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با بیشتر شریکان ایجاد گردد ،توجه به تجملات دعوت مطابق آیین نامه شرکت یا قانون تجارت با عرضه سندها ضروری می باشد .
  • چنانچه شمار افراد بیش از 12نفر باشد، تعیین هیئت نظارت شامل 3نفر از میان شریکان ضروری می باشد که میبایست و در آغاز صورتجلسه لیست عضوهای این هیئت مکتوب و صورتجلسه امضا گردد.
  • افراد شریک به صورت وکالتی یا اصالتی با درج موضوع صورتجلسه را امضا نمایند و اگر وکالتی امضا کنند آن گاه می بایست وکالتنامه رسمی یا کپی برابر اصل را تحویل دهند.
  • رجوع به سامانه اداره ثبت شرکت ها برای اظهار تقاضای تغییر نام به اداره ثبت شرکتها
  • فرستادن سفرشی مدارک به وسیله پست به آدرس مذکور در گواهی پذیرش
  • امضاء دفاتر ثبت بعد از پذیرش متصدی مرتبط و ثبت اطلاعیه

خوانندگان عزیز ، می توانند سوالات خود را درباره تغییر نام شرکت از طرق موسسه حقوقی کریم خان با ما در میان بگذارند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *