تغییرات و انتقال علامت ثبت شده

تغییرات و انتقال علامت ثبت شده


 نحوه ی تغییرات،اعراض و انتقال علامت ثبت شده

موسسه حقوقی ثبت کریم خان در رابطه با تغییرات و انتقالات علامت ثبت شده توضیحاتی را ارائه می نماید.ماده 14 آیین نامه قانون ثبت علامت و اختراعات در خصوص تغییرات در علامت ثبت شده،این چنین بیان می نماید:

“تغییرات مربوط به علامت یا طبقه کالا یا صاحب کالا همچنین تغییرات مربوط به نشانی و تابعیت و نماینده قانونی او در ایران رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه در ایران به ثبت رسیده باشد.” ثبت این تغییرات روی صفحه مختص علامت مربوطه و مطابق اظهارنامه رسمی همرا با امضاء مالک علامت یا نماینده قانونی وی صورت خواهد پذیرفت.

تغییرات و انتقال علامت ثبت شده

لذا طبق قوانین و مقررات،مالک علامت این وظیفه را دارد که هر گونه تغییر در رابطه با نام،آدرس،تابعیت و اقامتگاه یا دادن اجاره بهره برداری از علامت یا انتقال و یا اعراض از علامت ثبت شده را به صورت کتبی و به انضمام مدارک مربوطه به منظور ثبت در سوابق به مرجع ثبت اعلام کند.صورت پذیرفتن این تغییرات با رعایت قوانین و این آیین نامه امکان پذیر خواهد بود.

در ضمن،در صورتی که در طبقه بندی بین المللی علامت ثبت شده تغییراتی ایجاد گردد،صاحب علامت قادر است از مرجع ثبت تقاضا نماید که تغییرات یاد شده در گواهی نامه علامت صورت گرفته شود.

قابلیت نقل و انتقال و اعراض از علامت ثبت شده 

با عنایت به ماده 12 قانون ثبت و علایم و اختراعات که وضع می نماید : ” علامت تجاری قابل نقل و انتقال است ولی انتقال آن در مقابل اشخاص ثالث معتبر خواهد بود که موافق مقررات این قانون به ثبت رسیده باشد”.مستفاد می گردد که علامت تجاری قابل انتقال می باشد ولیکن به جهت آن که این انتقال نسبت به اشخاص ثالث دارای اعتبار محسوب گردد،نحوه انتقال علامت از مالک پیشین به صاحب جدید می بایست ثبت شود.

هر نوع انتقال مالکیت علامت ثبت شده می بایست در مرجع ثبت،ثبت گردد.در تقاضای کتبی جهت ثبت انتقال می بایست نکته های زیر به صراحت ذکر گردد:

  • شماره و تاریخ ثبت علامت در ایران.
  • نام و آدرس و تابعیت منتقل الیه(صاحب جدید) یا نماینده قانونی او،در صورت موجود بودن.
  • چنانچه انتقال جزئی باشد،بیان کالاها و خدماتی که علامت نسبت به آن ها انتقال داده شده است.

مطابق ماده ی 139 آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات،اصل آخرین گواهی نامه معتبر علامت،سند انتقال علامت که توسط صاحب قبلی علامت و منتقل الیه امضا شده است،مدارک نمایندگی قانونی،در صورت موجود بودن،و رسید مرتبط با پرداخت هزینه ها می بایست پیوست تقاضا گردد.

تبصره 1- تا وقتی که انتقال صورت گرفته در دفتر مربوطه به ثبت نرسیده باشد،مرجع ثبت تنها فردی را که علامت به اسم او ثبت گشته صاحب ومالک می داند.

تبصره 2- انتقال قهری علامت با رعایت قانون این ماده به وسیله ی وراث و با تسلیم رونوشت تصدیق گواهی انحصار وراثت با مشخص نمودن سهم الارث ثبت می گردد.

در ماده ی 149 اینگونه بیان شده است:چنانچه انتقال در خصوص بخشی از کالاها یا خدمات موضوع علامت به ثبت رسیده باشد،خارج شدن آن از مالکیت صاحب اولیه علامت،به طور معین به دنبال علامت به ثبت رسیده در دفتر ثبت علامت تجاری ،ثبت و اگر با انتقال مذکور طبقه، یا طبقاتی در کل از چهارچوب علامت ثبت شده خروج نماید،در این صورت به آن طبقه یا طبقات شماره یا شماره های فرعی از شماره (1) به تعداد طبقات مذکور متعلق می گردد و چنانچه انتقال تنها مرتبط با کالاها یا خدمات،بدون انتقال کلی طبقه مربوط صورت پذیرفته باشد،از ابتدا به شیوه فوق الذکر شماره گذاری می شود و بعد از آن شماره فرعی از شماره فرعی طبقه به شمار آمده و به همین طریقه در پی علامت به ثبت رسیده مندرج می گردد.

تبصره 1. چنانچه انتقالات موضوع این ماده در دفتر متمم انعکاس پیدا کند،لازم است به شماره ثبت اصلی علامت ثبت شده و صفحه و دفتر مربوط اشاره گردد.

تبصره 2. در صورت انتقال جزیی کالاها و خدمات موضوع علامت،مدت زمان اعتبار قسمت منتقل شده نبایست بیش از مدت زمان اعتبار باقی مانده علامت ثبت شده در گواهی نامه ثبت آن باشد.

تبصره 3. در صورت انتقال جزیی کالاها و خدمات موضوع علامت،منتقل الیه قادر است صدور گواهی نامه علامت برای مدت زمان باقی مانده از دوره اعتبار علامت ثبت شده را تقاضا نماید.

تبصره 4. هرگاه علامت به ثبت رسیده در مهلت معین تمدید نشود،مانع از تمدید علامت برای آن بخش از کالاها و خدماتی که پیش از مهلت تمدید جزئاَ منتقل گشته اند،نمی گردد.

تبصره 5. نقل و انتقالات جزیی کالاها و خدمات موضوع علامت می بایست همچنین در ظهر آخرین گواهی نامه معتبر علامت انعکاس پیدا کند.

صاحب علامت می تواند اجازه بهره برداری از علامت ثبت شده خویش را به دیگری به هر طریق قانونی بدهد.

در مجوز بهره برداری نیز می بایست به طور صریح و آشکار به این نکته اشاره گردد که آیا اجازه به صورت انحصاری صادر می گردد یا خیر و همچنین این که آیا اجازه گیرنده فعلی حق اعطای اجازه های بعد از این را دارد یا نه.چنانچه انحصاری یا غیر انحصاری بودن بهره برداری از علامت در مجوز قید نگردد هر مجوز بهره برداری که ثبت می شود،غیر انحصاری محسوب می گردد.

مرجع ثبت موظف می باشد وجود شرایطی را پیرامون کنترل اجازه دهنده بر کیفیت و مرغوبیت کالاها یا خدمات موضوع علامت به وسیله اجازه گیرنده را در مجوز بهره برداری احراز نماید،وگرنه،مجوز بهره برداری به ثبت نخواهد رسید.

مطابق ماده ی 143،تقاضای ثبت مجوز بهره برداری می بایست به وسیله صاحب علامت با تصریح به موردهای ذیل به مرجع ثبت ارائه گردد:

  • نام و آدرس و تابعیت اجازه گیرنده و نماینده قانونی او در صورت موجود بودن.
  • ذکر کالاها یا خدماتی که اجازه بهره برداری نسبت به آن ها داده شده ،چنانچه اجازه صرفا نسبت به قسمتی از کالاها یا خدمات باشد

مدارک زیر می بایست به تقاضای ثبت مجوز بهره برداری ضمیمه شود که ثبت کریمخان به آن ها اشاره نموده است.

  • مدرک قانونی مبتنی بر دادن اجازه بهره برداری که مشمول امضاء اجازه دهنده و اجازه گیرنده باشد.
  • اصل آخرین گواهی نامه معتبر علامت
  • مدارک نمایندگی قانونی،در صورت موجود بودن.
  • رسید مرتبط با پرداخت هزینه ها

تبصره 1- مرجع ثبت بعد از ثبت مجوز بهره برداری و انتشار آگهی موضوع ماده 146 این آیین نامه،در صورت تقاضا،گواهی ثبت مجوز بهره برداری را برای اجازه گیرنده صادر خواهد نمود.
تبصره 2- مراتب فسخ یا خاتمه قبل از موعد مجوز بهره برداری چنانچه پیرامون متن قرارداد و بر اساس مقررات و قوانین مربوطه باشد،همچنین مطابق قانون این ماده،با اعمال تغییرات مورد نیاز،قابل به ثبت رسیدن می باشد.

صاحب علامت قادر است با ارائه تقاضای کتبی به مرجع ثبت،از حقوق خویش نسبت به علامت ثبت شده معتبر اعراض حاصل کند.مدارک زیر می بایست به تقاضای اعراض ضمیمه شود:

  1. اقرارنامه رسمی مبتنی بر اعراض که مشمول امضاء مالک باشد.
  2. اصل آخرین گواهی نامه معتبر علامت.
  3. مدارک نمایندگی قانونی،در صورت موجود بودن.
  4. رسید مرتبط با پرداخت حق ثبت تغییرات

تغییرات در مورد علامت ثبت شده

تبصره 1- اعراض صاحب علامت از حقوق خویش نسبت به علامت ثبت شده به این شرط شدنی است که بهره برداری از علامت،در هنگامی که ثبت آن دارای اعتبار بوده است،جزئاَ یا کلاَ به اختیاری دیگری سپرده نشده باشد.

تبصره 2- در صورت اعراض،حق ثبت و دیگر هزینه های پرداختی به مرجع ثبت بازگردانده نخواهد شد.
چنانچه انتقال،دادن اجازه بهره برداری،فسخ و خاتمه قبل از موعد مجوز بهره برداری یا اعراض از مالکیت علامت ثبت شده در خارج از کشور صورت پذیرفته باشد،اصل یا رونوشت مصدق سند مربوط که در آن شماره و تاریخ علامت ثبت شده در ایران درج و توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به تایید رسیده باشد،علت انتقال،دادن اجازه بهره برداری،فسخ و خاتمه قبل از موعد مجوز بهره برداری یا اعراض از مالکیت علامت،جهت ثبت آن در ایران می باشد.(ماده ی 145)

وفق ماده ی 146،تمامی تغییرات و انتقالات یا فسخ و خاتمه و یا اعراض از علامت ثبت شده در صفحه مختص مرتبط با ثبت علامت،ثبت و در ظهر گواهی نامه علامت مندرج می شود و غیر از مورد تغییر آدرس،به هزینه ذی نفع طی 30 روز از تاریخ ثبت در روزنامه رسمی آگهی می گردد.مورد های ذکر شده تا هنگامی که ثبت نشده اند در برابر اشخاص ثالث مستند نیستند.ثبت نمودن آن ها مشروط بر پرداخت هزینه های تعیین شده در جدول هزینه ها و در صورت ضرورت هزینه انتشار آگهی مربوط می باشد.

قابل توجه است،مطابق آیین نامه ذکر شده اظهارنامه در سه نسخه تنظیم گشته و شماره ثبت علامت در ایران،اسم،اقامتگاه و تابعیت مالک جدید و بالاخره اسم و آدرس نماینده قانونی وی در ایران مکتوب می گردد.

هرگاه، نقل و انتقال علامت تجاری با سند عادی یا رسمی به عمل آمده باشد درخواست کننده لازم است در زمان ثبت انتقال علامت،همچنین مدارک مذکور را به اظهارنامه خویش پیوست نماید و اگر علامتی در خارج از کشور ثبت شده باشد و مالک آن این قصد را داشته باشد علامت مذکور را به ایران منتقل نماید موظف است رونوشت مصدق ثبت علامت در خارج از کشور را به اظهارنامه خویش ضمیمه کند.(مستفاد از تبصره ماده 18 آ.ق.ث.ع.و.ا) .

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *