تصویب اساسنامه ثبت تعاونی

تصویب اساسنامه ثبت تعاونی


اساسنامه میبایست در شرکت های تعاونی تنظیم شود و مقاصد آن تعیین گردد. اساسنامه باید حداقل دارای موارد زیر باشد:

  1. مقصود از تاسیس شرکت
  2. اسم تعاونی با درج کلمه تعاونی
  3. زمان شرکت تعاونی
  4. حیطه فعالیت های شرکت (در کدام شهر یا روستا یا وزارتخانه و …)
  5. گونه شرکت تعاونی ( تولید یا مصرف )
  6. مرکز اصلی فعالیت شرکت ( اقامتگاه مرکزی و هر یک از شعبات آن )
  7. اندازه سرمایه شرکت
  8. قوانین مرتبط به اعضای شریکان جدید
  9. پایه های اصلی شرکت
  10. قوانین اداری و مالی شرکت
  11. زوال و تصفیه شرکت

تصویب اساسنامه ثبت تعاونی

با حضور حداقل دو سوم کاندیدای حاضر در نخستین انجمن عمومی عادی، اساسنامه تعاونی تصویب می شود. کاندیدای عضو که با نخستین مورد تصویب شده انجمن عمومی عادی درباره اساسنامه موافق نباشند،قادرند در همان جلسه تقاضای عضویت خود را فسخ نمایند.

تصویب اساسنامه ثبت تعاونی

در مصوبات اساسنامه، قانون اقلیت دو سوم در رابطه با اکثریت مورد نیاز درجهت مصوب نمودن دیگر فعالیت ها در نخستین انجمن عمومی عادی اقلیت بالایی است، تعیین می نماید. تسلیم عضویت از سوی کاندیدان عضویتی که با اساسنامه موافق نمی باشند،در همان جلسه انجمن( نخستین جلسه انجمن عمومی عادی که به مصوب نمودن اساسنامه اقدام می نمایند.) صورت می پذیرد.

پس از جلسه ذکرشده، تقاضای تسلیم عضویت مورد قبول واقع نمی شود. تسلیم تقاضا عضویت می بایست پس از پذیرش اساسنامه و پیش از آغاز فعالیت های انجمن درمورد دیگر موردهای دستور جلسه، شامل انتصاب هیئت مدیره و بازرسان و ….به عمل آید و از شاهدان در جلسه، اشخاصی که به تسلیم تقاضا عضویت مبادرت نموده اند، میبایست فوراً جلسه انجمن را رهاکنند، چون وجود این اشخاص در جلسه انجمن یا همکاری آن ها در ارزیابی دیگر دستورات ، به دلیل اینکه از مقوله کاندیداها عضویت بیرون آمده اند،ارزشی نخواهد داشت.به غیر از تصمیم درباره اساسنامه ،وجود این اشخاص در جلسه و رای آن ها،در تصمیمات انجمن فاقد اعتبار خواهد بود.

بعد از معارفه امضاهای جایز شرکت تعاونی ،آورده های نقدی و غیرنقدی مرتبط با سهام اشخاص ذکرشده میبایست به آن ها برگردانده شود. هزینه های مرتبط به آورده افرادی که تقاضای عضویت خود را برگردانده اند، به این معنی که اندازه سرمایه و شمار سهام آن ها از شمار سهام شرکت که در اساسنامه آخری به تصویب رسیده برداشته شود و اندازه سرمایه و سهامی که پس از کاسته شدن به دست می آید ، در آن درج گردد.

از شیوه بیانات ذکرشده قانون که به کاندیداها عضویتی که با نخستین مصوبه انجمن عمومی عادی توافق نداشته باشند، رخصت می دهد که در همان جلسه تقاضای عضویت خود را برگردانده و اینگونه لحاظ می گردد افرادی قادرند به برگرداندن عضویت خود مبادرت نمایند که در جلسه انجمن حاضر باشند.منطق مخالف محتوای بیانات قانون این است ،زمانی که افراد مخالف با اساسنامه سکوت نمایند و در جلسه انجمن به برگشت تقاضای عضویت مبادرت ننمایند، این سکوت نشانه رضایت است و در حیطه کاندیدان عضو شرکت می باشد. چنانچه بنا به ضوابط مرتبط، پس از تاسیس و به ثبت نمودن شرکت یا نهادهای تعاونی، قادرند از عضویت کناره گیری نمایند.

میبایست رئیس و منشی انجمن کلیه صفحات اساسنامه تصویب شده را امضا نمایند و با جلسه انجمن شمار تمام رای های مرتبط به اساسنامه و شمار رای های موافق، مخالف و ممنتع – جداگانه ذکر نمایند.

موسسه حقوقی کریم خان ، عرضه ی خدمات برتر، مشتری مداری و رضایت مشتریان از افتخارات درخشان مجموعه ی ما می باشد.ثبت کریم خان در زمینه تصویب اساسنامه ثبت تعاونی شمارا یاری می نمایند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *