تشریفات ثبت نمودن شرکت

تشریفات ثبت نمودن شرکت


نکاتی درباره تشریفات ثبت نمودن شرکت

ثبت نمودن شرکت ها تشریفاتی دارد که شرکت ثبت کریم خان در این مقاله به آن ها می پردازد. به موجب ماده ی 7 قوانین ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی و مصنوعی در مناطق آزاد به منظور ثبت هر شرکت با موسسه می بایست مدارک ذیل را ارائه نمود:

  1. اظهارنامه ی ثبت
  2. اساسنامه ی شرکت
  3. صورتجلسه ی مجمع عمومی موسسان
  4. صورتجلسه ی نخستین جلسه ی هیأت مدیره
  5. تصدیق بانکی از یکی از بانک های ناحیه ی مشخصی بر پرداخت حداقل 35 درصد سرمایه نقدی
  6. جواز فعالیت در ناحیه ی صادر شده به وسیله ی سازمان منطقه ی آزاد مربوطه

 

تشریفات ثبت نمودن شرکت

این مدارک به ثبت نمودن شرکت ایرانی مربوط می باشد،اما جهت ثبت شعبه یا شعبه یک شرکت خارجی به موجب ماده ی 8 مقررات ثبت نمودن شرکت ها اطلاعات و اسناد بیشتری لازم است تقدیم گردد،نظیر:

  • انتخاب نوع شرکت و موضوع آن
  • اداره ثبت شرکت مادر و شماره ی ثبت آن
  • معرفی نمایندگان شعب جهت اخذ ابلاغیه ها و اخطاریه ها
  • معرفی شعبات دیگر یا نمایندگی های شرکت در ایران
  • تعیین تابعیت شرکت

تمامی مدارک ارائه شده شرکت خارجی می بایست به فارسی ترجمه رسمی شده و حکم نمایندگی شخص مورد نظر جهت ارائه دخواست ثبت شعبه لازم است به تأیید نمایندگی ایران در کشور مبدأ شرکت رسیده باشد.

به موجب قوانین تشکیل و فعالیت شرکت های بیمه در مناطق آزاد برخلاف انواع دیگر موسسات تجاری،تشکیل و ثبت نمودن شرکت ها و موسسات بیمه در مناطق آزاد ملزم به دریافت جواز از موسسات بیمه ی مرکزی ایران است.

مطابق ماده ی 220 قانون تجارت : «هر شرکت ایرانی که فعلاَ(اردیبهشت 1311) وجود دارد یا در آینده (از آن تاریخ به بعد) ایجاد می گردد و با فعالیت در امور تجاری خود را به شکل یکی از شرکت های مذکور در این قانون درنیاورد و وفق قوانین مربوط به آن شرکت عمل نکند شرکت تضامنی به شمار آمده و احکام مربوط به شرکت های تضامنی در خصوص آن اجرا می شود.»

هر شرکت تجارتی ایرانی یاد شده در این قانون و هر شرکت خارجی که مطابق قانون ثبت شرکت ها تصویب شده در خرداد ماه 1310 موظف به ثبت می باشد می بایست در تمامی مدارک و مفاصا حساب ها و اعلانات و نشریات خطی یا چاپی خویش در ایران تصریح نماید که در تحت چه نمره در ایران ثبت گردیده است.در غیر این صورت محکوم به جریمه نقدی از 200 تا 2000 هزار ریال خواهد بود.این جیمه علاوه بر مجاراتی می باشد که در قانون ثبت نمودن شرکت ها جهت به ثبت نرساندن شرکت معین گردیده است. به موجب ماده ی 197 قانون تجارت«در طی ماه اول تشکیل هر شرکت خلاصه شرکت نامه ها و منضمات آن طبق آئین نامه ی وزارت دادگستری اعلان خواهد شد» .

عبارت ماده ی یاد شده امری بوده و تلویحی جهت این که در طی ماه نخست تاسیس شرکت،هر شرکت تجاری می بایست ثبت گردد تا چکیده ی آن قابل نشر و آگهی باشد.قانون ثبت نمودن شرکت را در طی نخستین ماه تاسیس به اندازه ای حائز اهمیت می باشد که اقدام ننمودن به آن سبب لغو فعالیت شرکت می گردد.به این معنا که بعد از سپری شدن یک ماه و ثبت ننمودن، هر شخص ذینفع قادر است به عدلیه مراجعه و لغو فعالیتی که پس از یک ماه نخست قرار گرفته درخواست کند،بی آنکه شرکت قادر باشد از این ابطال به سود خویش استفاده نماید.(ماده ی 198).

در نتیجه چنانچه شرکت به شکل یکی از شرکت های درج شده در قانون تبدیل نشود و ثبت نگردد ،در وهله ی اول شرکت یاد شده تضامنی به شمار خواهد آمد که شرکای عادی حاضر به ثبت ننمودن و پذیرش مسئولیت تضامنی نمی باشند و این خود ضمانت اجرای ثبت می باشد. دوماً می بایست زیان درج شده پرداخت نماید. سوماً جرائم قید شده در قانون ثبت نمودن شرکت ها را قبول نمایندبه جز مجازات های مذکور وفق ماده ی 198 اینچنین شرکتی به ابطال محکوم خواهد شد که حاصل رعایت ننمودن و اجرای قوانین مربوط به ثبت نمودن شرکت اعلام می گردد اما «هیچ کدام از شرکاء قادر نیستند این ابطال را در برابر اشخاص ثالثی که با آنان معامله نموده اند عذر قرار دهند. »

مطابق ماده ی 195 قانون تجارت«ثبت کلیه ی شرکتهای مذکور در این قانون الزامی و تابع مقررات قانون ثبت شرکت ها است. »
شایان ذکر است اشخاص حقوقی طبق ماده 10«مقررات ثبت نمودن شرکت ها در مناطق آزاد » موظف می باشند جهت ثبت هر نوع تغییرات در اساسنامه و ترکیب هیأت مدیره،بازرسین،دارندگان حق امضای مجاز،تقلیل یا افزایش سرمایه و انحلال شرکت طی یک هفته مراتب را کتباً به آگاهی واحد ثبتی منطقه رسانند.عدم آگاهی به موقع بر طرف کننده ی مسئولیت مدیران اشخاص حقوقی یاد شده نمی باشد.

امیدواریم مقاله فوق در ثبت شرکت کریم خان راهگشای شما در جهت رفع مشکلات حقوقی باشد. برای تماس با مشاوران ما می توانید با شماره ی 87146 ارتباط برقرار نمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *