قوانین و ضوابط مربوط به تاسیس مراکز، موسسات و انجمن های فرهنگی

قوانین و ضوابط مربوط به تاسیس مراکز، موسسات و انجمن های فرهنگی


طی این مقاله برآنیم تا قوانین و ضوابط مربوط به تاسیس مراکز، موسسات و انجمن های فرهنگی را برای شما عزیزان تشریح نماییم، در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در ثبت شرکت کریم خان تماس حاصل نمایید یا با مراجعه به این موسسه ی ثبتی به صورتی حضوری با آن ها در ارتباط باشید. بر اساس ماده ی 1 قانون ضوابط و مقررات تاسیس مراکز، موسسات، کانون ها و انجمن های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن ها، مرکز، موسسات، کانون ها و انجمن های فرهنگی، تشکیلاتی می باشند که با اهداف و خواسته های فرهنگی به صورت انتفاعی و یا غیر انتفاعی و مطابق با ضوابط تعیین شده،با سرمایه ی ایرانی و به مسئولیت اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از دولتی، عمومی و خصوصی، افراد دارای شرایط جهت فعالیت در یک یا چند حیطه ی فرهنگی، هنری و سینمایی و مطبوعاتی به وجود می آورند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه ی تاسیس، نظارت بر فعالیت ها و انحلال آن ها را صادر می نماید. بر اساس ماده ی 5 آیین نامه ی مذبور، اهداف فرهنگی این گونه مراکز می بایست در اساسنامه ی تنظیمی ملزم به رعایت کلیه ی قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران و ضوابط و شرایط فرهنگی گردند و فعالیت های آن ها با مبانی فرهنگ عمومی مغایرتی نداشته باشد.

قوانین و ضوابط مربوط به تاسیس مراکز، موسسات و انجمن های فرهنگی
قوانین و ضوابط مربوط به تاسیس مراکز، موسسات و انجمن های فرهنگی

شرایط موسسان و مدیر مسئول انجمن های فرهنگی

مطابق با ماده ی 6، موسس یا موسسان و مدیر مسئول تشکیلات فرهنگی می بایست دارای شرایط ذیل باشند:

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • نداشتن هر گونه سوء پیشینه ی کیفری موثر به تایید مراجع ذی ربط و بهره مندی از حسن شهرت
  • محجور نبودن و عدم ورشکستگی به تقلب و تقصیر
  • دارا بودن حداقل 25 سال سن و تأهل
  • انجام خدمت وظیفه ی عمومی و یا ارائه ی برگه ی معافیت از خدمت دائم
  • دارا بودن امکانات کافی مناسب با تشخیص فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • دارا بودن مدرک کارشناسی و یا برابر آن با تشخیص مراجع ذی ربط
  • داشتن صلاحیت علمی و تخصصی یا تجربه ی لازم مرتبط با موضوع (جهت درخواست مراکز تک منظوره)
  • دارا بودن 6 ماه سابقه ی موثر فعالیت در موسسات و مراکز فرهنگی چند منظوره (جهت درخواست مراکز چند منظوره)
  • ضوابط و قوانین مقرر در اساسنامه

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مصاحبه ها و ارزیابی های لازم و کافی طی مدت یک ماه در رابطه با تایید صلاحیت یا عدم پذیرش درخواست اعلام نظر می نماید و در صورت اعلام موافقت اصولی با درخواست، موسس یا موسسان مکلف می باشند طی مدت یک ماه از تاریخ اعلام آن اقدام به ارائه ی اساسنامه و تحقق شرایط و ضوابط مقرر در آن نماید.( ماده 8)

مطابق با ماده ی 10، اساسنامه ی مرکز فرهنگی می بایست دارای نکاتی باشد که ثبت شرکت کریم خان در ذیل آن ها را بیان نموده است.

  • عنوان نمودن اهداف و مقاصد فرهنگی و مصادیق فعالیت ها و انطباق آن ها با شرایط مشخص شده
  • عنوان نمودن نام و نوع فعالیت اعم از غیر تجاری انتفاعی یا غیر انتفاعی تابعیت و سرمایه و مدت زمان فعالیت و ملزومات قانونی مرکز فرهنگی
  • ارکان و تشکیلات مرکز (موسس یا موسسان، هیات مدیره و مدیر عامل یا مدیر مسئول،مجامع عمومی و طریقه ی تشکیل جلسات و رسمیت یافتن آن ها و حد نصاب مشخص شده جهت تصمیم گیری با مشخص نمودن حدود و وظایف و اختیارات و مسئولیت های هر یک به صورت مجزا)
  • سرمایه ی اولیه و منابع تامین کننده ی درآمد و دارایی و وضع امور مالی و محاسباتی و چگونگی تقسیم سود (در خصوص مراکز انتفاعی) یا تخصیص درآمدها (در خصوص مراکز غیر انتفاعی) و نحوه ی تامین هزینه ها و ضررهای احتمالی
  • نحوه ی مدیریت و عضو پذیری مراکز فرهنگی در آینده
  • شرایط انحلال و مشخص نمودن وضعیت اموال مرکز فرهنگی پس از انحلال
  • دیگر شرایط و ضوابط با دقت به ضوابط و اهداف فرهنگی و بر اساس قوانین حاکم بر موسسات غیر تجاری که با اهداف فرهنگی و در حیطه ی یک یا چند فعالیت پیش بینی شده است در ماده ی 1 فعالیت می نمایند.

نکته:

  1. اساسنامه ی پیشنهادی متضمن موارد مذکور در ماده ی 10 می بایست در دو نسخه تهیه و تنظیم گردد و به ضمیمه ی صورت جلسات بعد از امضاء توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تایید برسد.
  2. در انجمن های فرهنگی (ادبی،هنری) که فعالیت آن ها به صورت غیر انتفاعی می باشد تعداد موسسان نباید کمتر از 3 نفر باشد اما در موسسات فرهنگی که در قلمرو یک فعالیت فرهنگی تشکیل می گردد، رعایت این ضوابط ضروری نمی باشد و موسسات و مراکز فرهنگی که در قلمرو دو فعالیت موضوع این ضوابط تشکیل می گردند تعداد موسسان نبایست کمتر از تعداد فعالیت های فرهنگی که در اساسنامه ی آن ها مشخص شده است باشد.

مراکز فرهنگی بعد از تایید صلاحیت موسسات و مدیر مسئول و تصویب اساسنامه و صدور مجوز می بایست نسبت به ثبت آن مطابق با اساسنامه ای که توسط هیات تایید شده است اقدام نموده و نسخه ای از اساسنامه را که به مهر اداره ی کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ممهور شده است با عنوان شماره ی ثبت به دبیرخانه ی هیات ارائه نمایند و سازمان ثبت نیز مکلف می باشد نسبت به ثبت مراکز فرهنگی موضوع این ضوابط مطابق با اساسنامه ای که به تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است اقدام نماید.(ماده ی 22)

تبصره 1: سازمان ثبت اسناد می بایست از ثبت مراکز، موسسات، کانون ها و انجمن های فرهنگی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت ننموده اند خودداری نماید.

تبصره 2: در صورتی که بعد از صدور مجوز طی 6 ماه در نسبت به ثبت مراکز فرهنگی اقدامی صورت نگیرد، مجوز مرکز فرهنگی اعتبار خود را از دست می دهد. لازم به ذکر است که با این گونه مراکز که به ثبت نرسیده اند به عنوان فاقد مجوز برخورد قانونی می شود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *