تاسیس اداره بین المللی و اداره مخصوص مالکیت صنعتی


” قرارداد عمومی کنوانسیون پاریس ” برای حمایت مالکیت صنعتی که به نام ” اتحادیه پاریس ” مشهور می باشد ، به وسیله عهدنامه چند جانبه، در پاریس در سال 1883 به وجود آمده و در بروگسل در سال 1900، در واشنگتن در سال 1911، در لاهه در سال 1925، در لندن در سال 1934، در لیسبن در سال 1985 و در استکهلم در سال 1967 و 1979، تجدید نظر شد.

 

براساس ماده واحده تصویب شده در 10 / 12/ 1337 که اذعان می دارد ، ” دولت مجاز است ، الحاق خود را به اتحادیه پاریس که مرکز آن در برن می باشد و برای مالکیت صنعتی و تجاری و کشاورزی براساس پیمان های چند جانبه تشکیل شده، با تمام تغییرات و اصلاحاتی که تا این تاریخ در آن عمل آمده است، اعلام می کند …”. ایران در سال 1338 شمسی ( 16 دسامبر 1959 ) به قرارداد عمومی پاریس ملحق شده است. (اکثر کشورهای جهان به این قرارداد ملحق شده اند ).

تاسیس اداره مخصوص مالکیت صنعتی

هر یک از کشورهای اتحادیه، تعهد می کند که اداره مرکزی مخصوص مالکیت صنعتی، تاسیس کند تا مرجع قبول اظهارنامه های ثبت اختراع، نمونه های اشیای مصرفی، طرح ها و مدل های صنعتی و تجاری، باشد و مراتب ثبت آن ها را به عموم ابلاغ می نماید. اداره یاد شده ، نشریه رسمی مرتبی منتشر خواهد کرد که مراتب ذیل به شکل مرتب در آن انتشار خواهد یافت :

  • الف- اسامی دارندگان گواهینامه های صادره با ذکر خلاصه ای از مشخصات اختراعات ثبت شده
  • ب- نقل و انتشار علائم ثبت شد.

در ایران، آیین نامه سازمان اداری و وظایف اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی، تصویب شده در شهریور ماه 1340، همان گونه که در مقدمه آن ذکر شده، با توجه به مقررات قانون (ماده واحده ) تصویب شده در دهم اسفندماه 1337، که به دولت ایران اجازه الحاق به اتحادیه عمومی پاریس را می دهد، به تصویب رسیده است. ماده اول آیین نامه ذکر شده می گوید : ” اداره ثبت شرکت ها و علائم تجاری و اختراعات اداره کل ثبت تهران، از این تاریخ به نام : ” اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ” ، نامیده می گردد.

براساس همین ماده ثبت علائم تجاری و اختراعات و نام تجاری و اشکال و ترسیمات صنعتی، از جمله وظایف این اداره است و همچنین براساس ماده 2 آیین نامه ذکر شده ، اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی، مضاف بر انجام وظایف قانونی، ملکف شده در موضوع حمایت مالکیت صنعتی، با در نظر گرفتن احتیاجات و مقتضیات اوضاع اقتصادی کشور و تعهدات بین المللی، طرح های قانونی و آیین نامه های اجرایی آن را، تهیه و پیشنهاد کند.

( لازم به یادآوری است که این اداره براساس آیین نامه مورخ 24 / 2 / 1386 تصویب شده توسط رئیس قوه قضاییه ، به دو قسمت ” اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری ” و ” اداره کل ممالکیت صنعتی ” ، تقسیم شده است و براساس ماده 3 آیین نامه ذکر شده ، اداره کل اخیر، اجرای معاهدات کنوانسیون هایی را که ایران به آن ها پیوسته است، برعهده دارد )

اداره بین المللی حمایت مالکیت صنعتی

براساس ماده 13 قرارداد عمومی پاریس، اداره بین المللی که به نام ” اداره بین المللی برای حمایت مالکیت صنعتی ” تاسیس شده، تحت نظارت عالیه دولت سوئیس قرار گرفته و این دولت، سازمان آن را تنظیم کرده و بر چگونگی کار آن نظارت می نماید. هزینه های عادی اداره بین المللی، توسط تمامی کشورهای عضو اتحادیه، به شکل مشترک تامین می گردد. دولت سوئیس در هزینه های اداره بین المللی و در حساب های آن، نظارت می نماید و مساعده های لازم را می پردازد.

اداره بین المللی ، تمامی اطلاعات مربوط به حمایت مالکیت صنعتی را، جمع آوری و متمرکز کرده و انتشار دهد. در بررسی نکات مشترکی که برای اتحادیه مفید باشند اقدام نموده و به کمک اسنادی که از طرف ادارات مختلف در اختیارش گذاشته می شود، در زمینه مسائل مربوط به موضوع اتحادیه، مکرراً نشریه ای منتشر می کند.

اداره بین المللی میبایست همواره آماده باشد در خصوص مسائل مربوط به بخش مالکیت صنعتی، اطلاعات مخصوصی را که ممکن است مورد نیاز کشورهای اتحادیه باشد، به آن ها ارائه دهد. رئیس اداره بین المللی، هر سال در خصوص دوره تصدی خود، گزارشی تنظیم کرده و برای کل کشورهای عضو اتحادیه، ارسال خواهد داشت. ( بندهای 3 و 5 ماده 13).

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *