بنیادی ترین تفاوت تشکیل شرکت سهامی خاص و عام چیست؟

بنیادی ترین تفاوت تشکیل شرکت سهامی خاص و عام چیست؟


اصلی ترین تفاوت تشکیل شرکت سهامی خاص و عام چیست ؟

در بخش های دیگر سایت موسسه حقوقی ثبت شرکت کریم خان در خصوص ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت سهامی عام سخنانی را به میان آورده ایم،در این مطلب قصد داریم در خصوص تفاوت تشکیل شرکت های سهامی خاص و عام به شما توضیح دهیم،با ما همراه باشید.

شرکت سهامی در واقع به شرکتی گفته می شود که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام به مبلغ اسمی سهام آن ها بستگی دارد.

در ماده ( 2 ل. ا. ق. ت ) تصریح شده است : ” شرکت سهامی یک شرکت بازرگانی محسوب می شود،ولو این که موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد”.

بدین ترتیب شرکت سهامی را این طور تعریف می کنیم : ” شرکت سهامی شرکتی است که با رعایت مقررات قانون مدنی راجع به شرایط صحت قرارداد ها و قواعد قانون تجارت و ثبت شرکت ها و شرایط مورد توافق بین شرکاء،برای امور انتفاعی اعم از تجاری و غیرتجاری تشکیل می شود.سرمایه آن نیز به سهام متساوی القیمت تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها و سود حاصله است “.

ماده (4) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت می گوید : شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می شود:

نوع اول: شرکت هایی که موسسین آن ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند این گونه شرکت ها،شرکت سهامی عام نامیده می شوند.

نوع دوم: شرکت هایی که تمام سرمایه آن ها در موقع تاسیس منحصراَ توسط موسسین تامین گردیده است.این گونه شرکت ها،شرکت سهامی خاص نامیده می شوند.

تفاوت در فلسفه تاسیس

شرکت های سهامی خاص و عام به منظوری خاص و متفاوت،موضوع قانون گذاری قرار گرفته اند.شرکت در ابتدا به عنوان راهکاری جهت انجام فعالیت های تجاری به سرمایه بالا و حوزه گسترده کاری نیازمند است.این شرکت با پذیرش عمومی سرمایه از راه پذیره نویسی از چند جهت بدین منظور کمک می کند.دعوت همگانی طبیعتا می تواند سبب مراجعه جمع کثیری از افراد گردد که هر چند به خودی خود از لحاظ مالی در حد وسط قرار دارند اما با جمع شدن سرمایه های کوچک،دارایی زیادی را فراهم می نمایند که معمولا از طریق مکانیسم های خصوصی،تامین آن بسیار مشکل بوده و مستلزم تلاش فراوان برای اشخاص محدود بوده و یا غیر ممکن است.همچنین،فرصت دادن به مردم برای ورود به حوزه تجارت،سبب عضویت افراد به عنوان سهامدار در شرکت سهامی عام می شود که معمولا با تعداد سهامداران شرکت سهامی خاص قابل مقایسه نیست.جمع ویژگی ذکر شده یعنی شمار گستره سهامداران کم سرمایه از یک سو و محدودیت ارزش اسمی هر سهم حداکثر به ده هزار ریال در شرکت ذکر شده از سوی دیگر نشان دهنده نقشی است که قانون گذار برای آن در حوزه اقتصاد مد نظر داشته است.این نقش را می توان در به کارگیری سرمایه های کوچک و سرگردان جهت اهداف کلان علاوه بر آسان نمودن فعالیت تجاری با منع محدودیت های متعارف از قبیل مشروط نمودن انتقال سهام به موافقت مجامع و یا مدیران دید.

در ادامه با موسسه ثبت شرکت کریم خان همراه باشید تا در خصوص بنیادی ترین تفاوت شکل گیری شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام توضیحاتی را ارائه دهیم.

بنیادی ترین تفاوت شکل گیری شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام

قانون گذار با توجه به اهداف و کارکردهای شرکت های سهامی خاص و شرکت های سهامی عام،طریقه تشکیل این دو شرکت را متفاوت دانسته است.زیربنایی ترین قسمت این تفاوت،امکان پذیره نویسی و یا پذیرش عمومی سرمایه از راه پذیره نویسی در شرکت سهامی عام و ممنوعیت بهره گیری از این راهکار در شرکت سهامی خاص می باشد.

پذیره نویسی را میبایست امتیازی به حساب آورد که قانون گذار طبق ملاحظات خاص مربوط به شرکت های سهامی عام به این شرکت ارائه داده است.مکانیسم یاد شده از این نظر یک مزیت مهم به حساب می آید که راه های تامین سرمایه لازم برای تاسیس شرکت و یا فراهم آوردن نقدینگی لازم به منظور افزایش سرمایه در شرکت های تجاری،کم و در عین حال بسیار پرهزینه است.طبق این امر،آسان ترین و ارزان ترین راهکار جذب سرمایه تجویز مراجعه به عموم است.علاوه بر مزایای فوق الذکر،راهکار پذیره نویسی،تعهدات و مسئولیت های حقوقی ناظر به دیگر روش های تامین سرمایه،از جمله اخذ وام و تسهیلات از منابع بانکی یا مالی اعتباری و یا انتشار اوراق مشارکت را ندارد.

از سوی دیگر،رعایت تشریفات و اقداماتی دقیق لازمه اعطای امتیاز ذکر شده می باشد که عدم رعایت هر یک از آن ها ممکن است سبب باطل شدن این اقدامات و در نتیجه انحلال شرکت شود که این انحلال حتی می تواند پس از ثبت شرکت نیز می تواند صورت پذیرد.اخذ مجوز انتشار آگهی پذیره نویسی فقط بعد از ارائه برخی مدارک به اداره ثبت شرکت ها و احراز صحت و مطابقت دادن آن ها با قانون از طرف مرجع ذکر شده امکان پذیر است،تا امتیاز قانونی مذکور اسباب سوء استفاده اشخاص سودجو نباشد.احکام و قواعد تاسیس،معمولاً آمره بوده و رعایت هر یک از آن ها عاملی موثر در تاسیس شرکت به شمار می رود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *