برای ثبت علامت تجاری از کجا آغاز کنیم ؟


ثبت کریم خان در این مطلب در خصوص ثبت علامت تجاری اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد.علائم تجاری ، صنعتی یا خدماتی ، نشانه هایی می باشند که جهت معرفی کالاها و محصولات صنعتی و یا خدماتی از نظر کیفیت و ضمانت مرغوبیت جنس آن ها استفاده می شوند. این علائم ممکن است اسامی مرکب شامل نقش ، تصویر و کلمه بوده یا به شکل تقننی مانند ادکلن عقرب یا به شکل اسم منطقه و شهر و بالاخره به شکل علامت و ترسیمات و … باشد.

 

علامت تجاری نه تنها باید با دیگر علائم تجاری تفاوت داشته باشد و با نوع و جنس کالا نیز ارتباط تنگاتنگ نشان دهد ، بلکه باید همراه با ابتکار و نوآوری ترسیم و تنظیم می شود و از اسامی عام و گمراه کننده در علامت استفاده نگردد.

موسسه حقوقی ثبت کریم خان در ادامه این مطلب نحوه ثبت علامت تجاری را به شما توضیح می دهیم.

نحوه ثبت علامت تجاری

به منظور ثبت علامت تجاری باید تمامی مدارک قانونی را جمع آوری کرده و مراحل قانونی ثبت طی شود.در ادامه موسسه حقوقی ثبت کریم خان مدارک مورد نیاز برای ثبت علائم تجاری را به شما ارائه می دهد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری

  • 1- تسلیم اظهارنامه اینترنتی
  • 2- مدارک مثبت هویت متقاضی
  • الف) اشخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
  • ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
  • 3- مدارک نماینده قانونی:در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی (وکیل،دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ….) صورت پذیرد مدارک آن ضمیمه شود.
  • 4-ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
  • 5- در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به شکل نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به گونه ای که از شش زاویه مختلف تهیه شده و مجموعاً یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
  • 6- ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط
  • 7- استفاده از حق تقدم:در صورتی که متقاضی ثبت علائم تجاری بخواهد به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم (حداکثر 6 ماه) استفاده کند باید مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با ارائه اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ ارائه کنند.
  • 8- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
  • نکته: چنانچه در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما برای ثبت کلمه یا حروف لاتین مورد استفاده قرار نگرفته باشد ، ارائه کارت بازرگانی اجباری نخواهد بود.

اگر می خواهید از مراحل ثبت نام در سامانه اطلاع یابید در ادامه با ثبت کریمخان همراه باشید.

مراحل ثبت نام در سامانه

ابتدا به پایگاه اینترنتی مالکیت صنعتی ( قسمت ثبت علائم تجاری ) مراجعه کنید.سپس اولین مرحله ثبت نام را انجام داده و مراحل ثبت نام را به این ترتیب طی کنید.

  • انتخاب نوع اظهارنامه

درج مشخصات مالک ( در این بخش مشخصات شخص حقیقی یا حقوقی را در سیستم وارد کنید و در صورتی که فرد از وکیل یا نماینده قانونی استفاده می کند مشخصات او را بنویسید ) .

  • انتخاب نوع اظهارنامه
  • بارگذاری مدارک ذکر شده (مدارک لازم را باید برای ثبت اینترنتی اسکن کرد)
  • بررسی دوباره و تایید اطلاعات و مدارک
  • پرداخت هزینه ثبتی از طریق اینترنت
  • دریافت شماره اظهارنامه و رمز از طریق تلفن ( پس از تمام شدن مراحل ثبت نام و تکمیل آن ، سیستم نام کاربری، کلمه عبور و کد رهیگیری را به شخص می دهد ).

بعد از طی این مراحل ، متقاضی باید نسخه تایید شده را امضا و همراه با دیگر مدارکی که قبلاَ برابر با اصل شده اند ، به همراه فیش به آدرس مرکز ارسال کنید.بعد از ارائه ی مدارک ، کارشناس مربوطه رسیدگی نهایی کرده و نتیجه را اعلام می کند. نتیجه ممکن است ثبت برند و یا رد برند باشد.

براساس ماده 9 قانون ثبت علائم و اختراعات : در موارد ذیل متصدی شعبه ذکر شده در ماده 6 تقاضای ثبت را رد خواهد کرد :

  1. چنانچه علامت مخالف مقررات قانون باشد.
  2. چنانچه علامت قبلاَ به اسم دیگری به ثبت رسیده و یا شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارند را به اشتباه بیندازد.

اما در صورتی که تقاضای ثبت علامت از جانب متصدی شعبه ثبت علائم مورد قبول واقع شود ( و یا در صورت رد ، حکم قطعی دایر بر قبول آن از طرف دادگاه صادر شود ) علامت ذکر شده با کلیه مشخصات در روزنامه رسمی منتشر خواهد شد.

چگونگی پیگیری درخواست

پاسخ اداره بواسطه بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده قابل مشاهده است و کلیه مکاتبات درباره اظهارنامه بواسطه همین سامانه ، بخش ثبت انواع درخواست (رفع نقص، پرداخت حق الثبت، تمدید، انتقال و …) امکان پذیر است.

همچنین فرآیند پیگیری و تکمیل در سامانه از طریق پیامک و ایمیل نیز قابل پیگیری است. بنابراین باید آدرس ایمیل و شماره همراه معتبر بوده و متعلق به رابط پیگیری باشد تا متقاضی در پیگیری اداری دچار مشکل نشود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *