در این مطلب برآنیم تا علاوه برتوضیح مختصری در رابطه با بازرس و نحوه ی مشخص نمودن آن، به وظایف بازرسان پس از ثبت شرکت بپردازیم. ثبت شرکت کریمخان ابتدا به تعریف بازرس پرداخته است و سپس نحوه ی تعیین بازرس در زمان ثبت شرکت را تشریح نموده است.

بازرس کیست؟

هر شرکت سهامی جهت نظارت بر اعمال مدیران شرکت و آگاهی مجمع عمومی از اوضاع و احوال آن، می بایست دارای بازرسانی باشد،که انتخاب این بازرسان از سوی مجمع عمومی می باشد و مدت ماموریتشان یک سال است. انتخاب بازرسان از وظایف ضروری شرکت بوده و قابل اسقاط نمی باشد. بر اساس ماده 153 در صورتی که مجمع عمومی بازرس مشخص نکرده باشد یا اینکه یک یا چند نفر از بازرسان به دلایلی نتوانند گزارش دهند یا از دادن گزارش خودداری نمایند، رییس دادگاه شهرستان به تقاضای هر ذینفع بازرس یا بازرسان را به تعدادی که در اساسنامه مشخص شده است بر می گزیند تا مسئولیت های مربوطه را تا زمان انتخاب بازرس توسط مجمع عمومی انجام دهند. تصمیم رییس دادگاه شهرستان در این خصوص غیر قابل اعتراض می باشد.

بازرسان حساب شرکت تضامنی

از آنجایی که در شرکت های تضامنی تمام شرکاء حق دخالت و نظارت مستقیم در امور مربوط به شرکت را دارند، قانون تجارت مشخص نمودن بازرسی را ضروری ننموده است و هر یک از شرکاء قادر می باشند امور شرکت را بازرسی نمایند، اما در صورتی که شرکاء بخواهند برای شرکت نیز بازرسانی انتخاب نمایند، این موضوع از لحاظ قانونی اشکالی ندارد و در این صورت می بایست اسامی آن ها به اداره ی ثبت شرکت ها اطلاع داده شود تا ثبت و آگهی گردند.

نحوه ی انتخاب بازرس در زمان ثبت شرکت

بر اساس ماده 144 لایحه اصلاحی 1347، هر شرکت سهامی الزاماَ می بایست دارای یک بازرس باشد. انتخاب نمودن بیش تر از یک بازرس برای شرکت اختیاری می باشد و وجود چندین بازرس هنگامی مفید واقع می گردد که حجم امور شرکت سبب شود. بر اساس ماده 146 لایحه اصلاحی 1347، انتخاب یک یا چند بازرس علی البدل برای شرکت ضروری می باشد. تا در صورت معذوریت، فوت، استعفا یا از بین رفتن شرایط و یا عدم پذیرش سمت از سوی بازرس یا بازرسان اصلی برای انجام تکالیف بازرسی دعوت شوند. لازم به ذکر است که بازرسینی که در هنگام ثبت شرکت مشخص می گردند نباید با اعضای شرکت، هیچ نوع نسبت فامیلی داشته باشند.

در ادامه با ثبت کریم خان همراه باشید تا از وظایف بازرسان پس از ثبت شرکت آگاه شوید.

وظایف بازرسان شرکت پس از ثبت

به سبب قانون وظایف بازرسان پس از ثبت شرکت به شرح ذیل می باشد:

1. نظارت بر امور هیات مدیره

مطابق با ماده 148 لایحه قانونی 1347، بازرس شرکت وظیفه دارد تا در رابطه با درستی مطالب و اطلاعاتی که مدیران در اختیار مجامع عمومی قرار داده اند اظهار نظر نماید و چنانچه که آنان اطلاعاتی مغایر با واقعیت در اختیار صاحبان سهام قرار دهند مراحل آن را به مجمع عمومی اطلاع دهند.

2. ماموریت بررسی حساب ها

بر اساس بخش اول ماده 148 لایحه اصلاحی 1347، بازرسان موظف می باشند در رابطه با صحت و درستی صورت دارایی و صورتحساب دوره ی عملکرد و حساب سود و ضرر و ترازنامه ای که مدیران جهت ارائه به مجمع عمومی تهیه می کنند اظهار نظر نمایند. لذا بازرس می بایست اعداد و ارقامی را که در حساب ها وجود دارد مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد که به درستی محاسبه شده باشد. لازم به ذکر است که ارزیابی و بررسی اصالت اوراق و اسناد هم بر عهده ی بازرس می باشد. یعنی بازرس می بایست بررسی کند که مطالب غیر واقعی در اسناد نیامده باشد و یا در میان اسناد اوراق جعلی وجود نداشته باشد.

3. ماموریت اطلاع رسانی

در صورتی که در حساب هایی که در هنگام ثبت شرکت مقرر شده است تخلفی مشاهده شود، بازرس موظف می باشد تا آن را به مراجع قضایی گزارش نماید. این امر موجب دقت هر چه بیشتر مدیر عامل و مدیران شرکت در خصوص امور شرکت می گردد.

4. بررسی تمام هزینه ها و درآمد های شرکت و ارائه ی آن ها به سهامداران

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *