انواع قیمت سهام


در شرکت های سهامی سرمایه شرکت به قطعات مساوی تقسیم می گردد که این قطعات مساوی تحت عنوان سهم شناخته می شود. سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که اندازه مشارکت ، تعهدات و منافع صاحبان را مشخص می کند.شرکت های سهامی از کلمه سهام استفاده می کنند اما سایر شرکت ها اصطلاح سهم الشرکه را استفاده می کنند به همین سبب به شرکت شرکت های سهامی سهامدار گفته می شود.

انواع سهام

  1. با نام
  2. بی نام
  3. ممتاز

در ادامه با ثبت کریم خان همراه باشید تا انواع قیمت سهام را برای شما توضیح دهیم.

انواع قیمت سهام

1- قیمت اسمی

قیمت اسمی در پذیره نویسی به منزله قیمت سهام می باشد.مبلغ اسمی روی برگه های سهام و اساسنامه نوشته می شود.لازم به ذکر است که قیمت اسمی در شرکت سهامی عام از ده هزار ریال تجاوز نمی کند واین این قیمت در شرکت های سهامی خاص بدون محدودیت است.( بند 6 ماده 8 ، بند 4 ماده 26 و ماده 29 ل. ا. ق. ت ) حاصل ضرب قیمت اسمی سهام در تعداد سهام معادل همان سرمایه به ثبت رسیده شرکت می باشد.

2- قیمت دفتری

اگر تفاضل مجموع بدهی های شرکت از مجموع دارایی های شرکت را در نظر بگیریم، حاصل تفاضل نمایانگر مجموع ارزش سرمایه سهامداران شرکت یا به عبارتی ، مجموع حقوق صاحبان سهام شرکت خواهد بود. حال در صورتی که مبلغ حقوق صاحبان سهام شرکت را بر تعداد سهام شرکت تقسیم نمایید ، عدد حاصل بیانگر قیمت دفتری هر سهم می باشد.

3- قیمت بازاری ( قیمت بورسی یا معاملاتی یا دادوستدی )

بر طبق قیمت بازاری سهام در بورس یا خارج از بورس معامله می گردد.در بیشتر شرکت ها سهام در بورس طبق قیمت اسمی یا دفتری معامله نمی شود.میزان عرضه و تقاضا امری است که تعیین کنده قیمت سهم در بورس می باشد.بعنوان مثال ممکن است سرمایه گذاران زیادی قصد خرید سهام آن شرکت را داشته باشند تنها به این علت که شرکت یاد شده عملکرد خوبی دارد.همین امر باعث افزایش قیمت سهام آن شرکت خواهد شد.

برعکس ممکن است شرکتی بخاطر داشتن عملکرد ضعیف سبب شود که سرمایه گذاران سهام آن را خریداری نکنند و نتیجتاً در بورس بیشتر عرضه شود.افزایش عرضه سبب کاهش قیمت بورسی سهام گشته و حتی ممکن است این قیمت ، کمتر از قیمت اسمی گردد.در تعریفی کلی می توان این گونه گفت که ، قیمت بازاری یک سهم ، به قیمتی اطلاق می شود که در بورس، برای سهم معین می گردد و ممکن است بیشتر یا کمتر از قیمت اسمی باشد.

4- قیمت ذاتی

قیمت ذاتی در واقع ارزش واقعی سهم می باشد.بر فرض مثال قیمت بازاری سهم شرکتی، هم اکنون 200 تومان می باشد. به عبارتی، سهام شرکت الف هم اکنون با قیمت 200 تومان در بورس در حال خرید و فروش می باشد. اما سرمایه گذاران زیادی همچنان متقاضی خرید این سهم می باشند. در صورتی که از این سرمایه گذاران سوال کنید که چرا قصد دارید سهام شرکت را خریداری کنید ؟

پاسخ آن ها این خواهد بود که به نظر ما ، این سهم بیشتر از 200 تومان ارزش دارد. معنی این جمله این می باشد که ارزش واقعی سهام شرکت الف ، بیشتر از قیمت بازاری این سهم می باشد. لذا ، در یک تعریف ساده ، قیمت ذاتی یک سهم ، نشان دهنده ارزشی می باشد که سرمایه گذاران برای سهم قائل هستند. طبیعتاَ در صورتی که از دید سرمایه گذاران ، ارزش ذاتی یک سهم بالاتر از قیمت بازاری آن سهم باشد، گزینه مناسبی برای خرید خواهد بود ، اما در صورتی که ارزش ذاتی یک سهم کمتر از ارزش بازاری آن باشد، سهم یاد شده گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری به حساب نمی آید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *