علامت تجاری و صنعتی را می توان به انواع مختلفی تقسیم نمود که ثبت شرکت کریمخان در ذیل هر کدام از آن ها را تشریح نموده است.

1. علامت تجاری

علامت تجاری در ماده 1 ق.ث.ع.و.1 در معنای عمومی آن استفاده شده است و شامل هر نوع نشانه ای می باشد که جهت امتیاز و تشخیص کالاها و محصولات تجاری و صنعتی و خدماتی و همچنین محصولاتی که به صنعتگران،تجار و کشاورزان مربوط می باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

2. علامت صنعتی

علامت صنعتی که جهت امتیاز تشخیص محصول مشخصی استفاده می شود، لازم به ذکر است که جنس مورد علامت همیشه از یک نوع، مثل بیشتر داروهای اختصاصی و لوازم آرایشی و غیره می باشد.

3. علائم مربوط به محصولات

به صورت اصولی علامت جهت امتیاز و تشخیص محصول می باشد و علائمی که به محصولات مربوط می باشند، علائمی هستند که موجب تمایز محصولات مختلف از یکدیگر می شوند، همانند ژیلت که بابت شناسایی تیغ مورد استفاده قرار می گیرند.

4. علایم مربوط به خدمات

علائم مربوط به خدمات علائمی می باشند که خدماتی را که توسط یک موسسه تجاری ارائه می شود از خدمات سایرین متمایز و معین می نماید. حمایت از علائمی که به خدمات مربوط می باشد هنوز در برخی از کشورها مورد شک و تردید می باشد اما امروزه بیشتر کشورها این نوع علائم را تجویز کرده اند و علائم تجاری نیز در طبقه بین المللی این نوع علائم در نظر گرفته شده اند. مثل علامتی که شرکت های نظارت کالا بر روی اجناس و کالاهایی که نظارت نموده اند درج می نمایند یا علائمی که توسط بنگاه های لباسشویی و یا حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرند.

5. علامت فردی

علامت های فردی از نوع علائمی هستند که به یک شخص حقیقی یا حقوقی تعلق دارند و جهت تشخیص و تمایز محصولات یک موسسه از قبیل ژیلت،پیرایش و غیره استفاده می شوند.

6. علایم عمومی یا جمعی

علائمی می باشند که جهت تشخیص و امتیاز محصولات تعدادی از ارباب حرف یا ساکنین محل مشخصی استفاده می شوند. از قبیل سولینگن که جهت تشخیص و امتیاز محصولات فولادی منطقه ی مشخصی از آلمان استفاده می شود. این نوع علائم مخصوص کارخانجات و صنعتگران و تولید کنندگان است که در آن منطقه ی خاص فعالیت می نمایند یا اینکه عضو اتحادیه ای هستند که به ساخت اجناس مذکور اقدام می نمایند.

7. علائم ساده

علائمی می باشند که فقط از یک قسمت مشخص مثل یک کلمه یا یک یا چند رقم یا حرف یا یک نقش یا تصویر مانند آزمایش Fiat-4711 یا یک شکل عقاب، ایجاد شده اند.

8. علائم مرکب

علائمی می باشند که متشکل از ترکیب چند جزء هستند و دارای علاماتی مرکب از کلمه و نقش و تصویر هستند، مانند علامت یا برچسب هایی که روی محصولات درج می گردد.

9. علائم کتبی

علائمی مانند اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که می توان آن ها را نوشت، مشروط بر آنکه دارای وجه تمایز با سایر اسامی باشند. برخی از محاکم نام اشخاص را به شکل عادی قابل استفاده به عنوان علامت نمی دانستند و بر این باور بودند که می بایست دارای شکل مخصوصی باشند اما امروزه این رویه قدیمی شده است و استفاده از نام اشخاص به شکل علامت مرسوم شده است. اگر نام انتخاب شده متعلق به سازنده ی جنس نباشد، استعمال آن به عنوان علامت بدون کسب اجازه از صاحب آن امکان پذیر نیست. در برخی از قوانین انتخاب نام جغرافیایی برای کالاها و محصولات منع شده است اما بیشتر کشورها استعمال نام های جغرافیایی را به عنوان علامت تجاری مشروط بر آنکه باعث گمراهی مشتریان از نظر مبدا جنس نشود، جایز می شمارند.

  • کلماتی که به شکل ابتکاری یا تفننی به عنوان علامت تجاری اختیار می شوند.
  • جملات تبلیغاتی
  • عنوان کتب و مجلات و روزنامه
  • حروف و ارقام

10. علائم تصویری

علائمی می باشند که شکل و تصویر مخصوصی دارند که ثبت کریم خان در ذیل انواع آن ها را برشمرده است.

  1. مدال هایی که بر روی اجناس و کالاها گذارده شده و یا حک می گردند.
  2. برچسب که عبارتست از ترکیب نوشته و تصاویر مختلف
  3. مناظر طبیعی یا ساختمان های عمومی
  4. استفاده از عکس و تصویر اشخاص اگر عکس و تصویر متعلق به مالک علامت باشد، اشکالی ندارد اما در صورتی که عکس یا تصویر متعلق به شخص دیگری باشد، استعمال آن نیاز به کسب اجازه از صاحب عکس می باشد. نظر محاکم در رابطه با استفاده از عکس مشاهیر قدیمی به عنوان علامت تجارتی ،متفاوت است.
  5. پارچه و ظروف کالا که درباره ی لوازم آرایش و مشروبات به شکل مخصوص و یکنواختی عرضه می گردد. این نوع علائم در کشورهایی که برای حمایت از اشکال و ترسیمات صنعتی حمایتی وجود ندارد بسیار مهم هستند.
  6. حاشیه و دوره ها که تقریبا حکم برچسب را دارند.
  7. شکل خود کالا و محصول که در بیشتر کشورها اگر دارای شکل مخصوصی باشد از آن به عنوان علامت تجارتی حمایت می گردد.

11. علائم غیر مادی

اینگونه علائم، از آن دسته علائمی می باشند که به چشم دیده نمی شوند و همچنین قابل لمس نیستند. مانند علائم سمعی مشابه آهنگ هایی که جهت اعلام محصولات مخصوصی در رادیو یا تلویزیون پخش می شود یا آهنگ هایی که مخصوص اخبار و تبلیغات موسسه ی مشخصی است و همچنین علائمی که توسط بو یا طعم مخصوصی کالاها و محصولات معینی را مشخص می نماید. اینگونه علائم تجاری فقط از سوی برخی از کشورها شناخته شده اند.

 

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *