الزامات قانونی نام شرکت سهامی


با موسسه حقوقی ثبت کریم خان همراه باشید تا الزامات قانونی نام شرکت سهامی را برای شما توضیح دهیم.شرکت های سهامی به سبب زیاد بودن سرمایه ، زیاد بودن شرکاء و تنوع و زمینه فعالیت ، مهم ترین و بزرگ ترین نوع شرکت در بین شرکت های موجود به شمار می روند. در این جا علاوه بر توضیح کوتاهی در خصوص شرکت سهامی ، به شرح و بسط اسم شرکت که هر شرکت برای ثبت و تاسیس از نظر الزامات قانونی ملزم به رعایت آن می باشد می پردازیم.

لازم به ذکر است شما عزیزان در صورت نیاز به هر گونه راهنمایی در انتخاب اسم شرکت ، می توانید با کارشناسان مجرب ما در ثبت کریم خان تماس حاصل نمایید.همکاران توانمند و فوق حرفه ای ما ، شما را در انتخاب نامی درخور و شایسته همراهی خواهند کرد.

 

آشنایی با شرکت سهامی

شرکت سهامی به شرکتی گفته می شود که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها می باشد.شرکت سهامی شرکت بازرگانی به حساب می آید.حتی اگر موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد.در شرکت سهامی تعداد شرکا نباید از سه نفر کمتر باشد.

شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می شود:

  • نوع اول: شرکت هایی که موسسین آن ها بخشی از سرمایه شرکت را بواسطه فروش سهام به مردم تامین می نمایند این گونه شرکت ها،شرکت سهامی عام نام دارند.
  • نوع دوم: شرکت هایی که کلیه سرمایه آن ها در زمان تاسیس منحصراَ بوسیله موسسین تامین شده است.این گونه شرکت ها، شرکت سهامی خاص نام دارند.

بنابراین با توجه به مراتب فوق باید گفت شرکت سهامی شرکتی است که با سرمایه شرکاء و برای انجام امور انتفاعی تشکیل شده و سرمایه آن متشکل از سهام دارای ارزش واحد است و مسئولیت شرکاء محدود به اصل و فرع ( سود) سرمایه آن ها می باشد.

الزامات قانونی نام شرکت سهامی

هر شرکت میبایست به تجویز مفاد اساسنامه متناسب با چگونگی تشکیل ، نوع سرمایه و موضوع فعالیت خود ، نامی انتخاب کند تا بوسیله آن فعالیت و عملکرد خود را از دیگران جدا کند. در شرکت سهامی که معمولا نام شرکت متاثر از نوع فعالیت یا محل جغرافیایی استقرار و یا ترکیبی از هر دو موضوع می باشد موارد ذیل میبایست رعایت گردد.

  • الف- کلمه عام یا خاص در نام شرکت ذکر شود.
  • ب- نام هیچیک از شرکاء در نام شرکت نوشته نشود.

استفاده از واژه عام یا خاص در اسم شرکت و پرهیز از نوشتن اسم شرکاء در اسم شرکت برای تبیین موضوع و آشنایی ذهن مخاطب و طرف تجاری شرکت با توجه به نوع و حیطه مسئولیت شرکاء و سهامداران که در شرکت های سهامی به اندازه آورده آن ها می باشد.

معیارهای تعیین نام اشخاص حقوقی

  • واژه ی بیگانه نباشد و فارسی باشد.
  • دارای معنا و مطابق با فرهنگ اسلامی باشد.
  • سابقه ثبت نداشته باشد.
  • برای تعیین اسم شرکت حداقل تعداد سیلاب ها 3 سیلاب می باشد.
  • لاتین نباشد.
  • از عنوان های دانشمندان و کاشفان معاصر استفاده نشود.
  • استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت بلامانع است اما این کلمات جزء اسم شرکت به حساب نمی آید و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.
  • نام محل در اسم شرکت در صورتی مورد توسط اداره ثبت تایید می شود که شرکت حاضر در همان حوزه ثبتی ثبت شود.
  • اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها نیازمند اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح می باشد می بایست قبل از ارایه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها،بواسطه مقتضی مجوز را اخذ نموده و به ضمیمه مدارک ارائه دهند.

برای ثبت نام شرکت، بعد از رعایت شرایطی که بیان شد، پنج نام برای شرکت خود انتخاب کنید و به ترتیب اولویت در پایگاه اینترنتی اداره کل ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir وارد نمایید تا از میان آن ها یکی تایید می گردد.لازم به ذکر است متقاضی تعیین نام میبایست شخصی از سهامداران یا موسسین یا وکیل رسمی دادگستری (با ارائه وکالتنامه) باشد.ضمناً، تصمیمات درباره تغییر اسم شرکت ها در مجمع عمومی فوق العاده گرفته می شود.

در صورت مواجه شدن با هر گونه سوال در رابطه با انتخاب نام شرکت ، سوالات خود را با ثبت کریم خان در میان بگذارید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *