افزایش سرمایه شرکت

افزایش سرمایه شرکت

معمولا شرکت‌ها در بدو تأسیس یک مبلغی به عنوان سرمایه‌ی اولیه تعیین می‌کنند. حال با رشد شرکت و حس نیاز به توسعه شرکت و یا حفظ توان رقابتی آن بعد از مدتی اشخاص تمایل به افزایش سرمایه شرکت پیدا می‌کنند. در این موقعیت افراد معمولا سهام خود را افزایش می‌دهند تا منابع لازم برای تأمین مالی پروژه‌های خود را فراهم کنند.

افزایش سرمایه شرکت

پیش گفتار

نحوه‌ی تأمین منابع مورد نیاز برای افزایش سرمایه شرکت‌ها باعث می‌شود که روش‌های مختلفی برای این کار وجود داشته باشد. در ادامه به این مطلب می‌پردازیم، همچنین برای آگاهی بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در ثبت کریمخان تماس بگیرید.

تفاوت سرمایه و دارایی

سرمایه در واقع عددی است که شرکت در ابتدای ثبت در نظر می‌گیرد اما دارایی در گذر زمان به صورت خودکار تغییر می‌کند. به طور مثال شرکتی سرمایه اولیه خود را می‌تواند 2 میلیون تومان ثبت کند و در گذر زمان دارایی‌های آن خیلی بیشتر از این عدد شود اما همچنان با سرمایه‌ی 2 میلیون تومان به کار خود ادامه دهد.

روش‌های افزایش سرمایه

روش‌های متفاوتی برای افزایش سرمایه شرکت وجود دارد که در زیر آمده است. می‌توان از یک یا چند ترکیب موارد زیر برای افزایش سرمایه استفاده کرد.

  • افزایش سرمایه از طریق آورده های نقدی

در مواردی که شرکت برای امور مصرفی خود از بانک وام بگیرد و یا از سهام داران سرمایه‌ی جدیدی دریافت کند به افزایش سرمایه از طریق آورده‌های نقدی روی آورده است.

  • افزایش سرمایه از طریق سود انباشته

شرکت‌ها در مجمع‌های عمومی موظف هستند سود سالانه خود را استخراج کرده و درصدی از آن را به عنوان سود انباشته در شرکت حفظ کنند و بین سهام داران تقسیم نکنند. حال شرکت می‌تواند از این سود انباشته برای تأمین منابع مورد نیاز خود استفاده کند که در این صورت نقدینگی جدیدی وارد شرکت نمی‌شود.

  • افزایش سرمایه از طریق ارزیابی مجدد دارایی‌ها

گاهی شرکت‌ها دارایی تهیه می‌کنند و قیمت روز آن در دفاتر حسابداری ثبت می‌شود. به مرور زمان به ارزش این دارایی‌ها افزوده می‌شود، اگر مجدد قیمت روز دارایی‌ها حساب شده و ثبت شود کار ارزیابی مجدد صورت گرفته که با آن می‌توان سرمایه شرکت را افزایش داد. در این مورد هم نقدینگی وارد شرکت نمی‌شود.

  • افزایش سرمایه از طریق محل‌های صرف سهام

در این نوع افزایش سرمایه، فروش سهام به قیمتی بالاتر از قیمت اسمی آن به سهام داران صورت می‌گیرد.

مراحل افزایش سرمایه

افزایش سرمایه شرکت مراحل متعددی دارد که در انواع مختلف شرکت‌ها نیز متفاوت است. در زیر نمونه مراحل افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص را ذکر کرده ایم.

  1. هیأت مدیره و سهام داران با بررسی وضعیت شرکت پیشنهاد افزایش سرمایه را مطرح می‌کنند.
  2. طرح تأیید شده در اختیار حسابرس شرکت قرار می‌گیرد تا حسابرسی شود و به تأیید حسابرس نیز برسد.
  3. صورتجلسه‌ی حسابرسی به همراه مدارک لازم به اداره ثبت فرستاده می‌شود تا آگهی شود.
  4. آگهی در رونامه رسمی منتشر شده تا به اطلاع عموم و سهام داران برسد ( اگر شرکت بورسی باشد از طریق سایت به اطلاعا سهام داران می‌رسد ).

مدارک مورد نیاز

مدارک متفاوتی برای افزایش سرمایه انواع مختلف شرکت‌ها مورد نیاز است. برای آگاهی از آنها می‌توانید با کارشناسان مجرب ما در ثبت کریمخان تماس بگیرید. برای مثال بخشی از مدارک مورد نیاز جهت افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص را در زیر آورده‌ایم.

  • صورتجلسه مجمع عمومی امضا شده توسط سهام داران
  • لیست سهام داران همراه با سهم آنها قبل و بعد از افزایش سرمایه
  • یک نسخه از گزارش بازرس
  • اساسنامه شرکت
  • مشخصات اعضا مجمع برای ثبت در سامانه

خدمات ثبت کریمخان

شرکت ثبت کریمخان با ارائه‌ی بهترین و ارزان‌ترین خدمات، فرایند ثبت شرکت را برای شما تسهیل می‌بخشد. این فرایند به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام می‌شود. برای بهره وری از مشاوره کارشناسان مجرب ما تماس بگیرید.

سؤالات متداول

  • افزایش سرمایه چقدر زمان می‌برد؟

پس از صورتجلسه شدن و تکمیل مدارک، حدود 24 ساعت زمان می‌برد تا آگهی در روزنامه درج شود.

  • آیا افزایش سرمایه باید به صورت حضوری انجام شود؟

خیر. با ارسال مدارک به مؤسسه ثبت کریمخان، تمامی مراحل به صورت غیر حضوری امکان پذیر است.

  • روش‌های افزایش سرمایه چیست؟

چهار روش جهت افزایش سرمایه وجود دارد که در مقاله در مورد هر یک توضیح دادیم.

تلفن تماس

021-87146


ثبت برند، هزینه ثبت برند، هزینه ثبت علائم تجاری، موسسه ثبت کریم خان، شرکت ثبت کریمخان، ثبت شرکت سهامی عام، هزینه ثبت شرکت سهامی عام، ثبت شرکت سهامی خاص، هزینه ثبت شرکت سهامی خاص، تمدید کارت بازرگانی، هزینه مالیات بر ارزش ارزش افزوده، پلمپ دفاتر، راهنمای ثبت شرکت، ثبت تغییر آدرس شرکت، هزینه لوگو و برند، ثبت کریمخان، ثبت کریم خان، شرکت ثبت کریمخان، ثبت لوگو در موسسه کریم خان، ثبت برند در ثبت کریمخان، اخذ کد اقتصادی، اخذ کارت بازرگانی، ثبت موسسه، ثبت شرکت های مسئولیت محدود، ثبت نقل و انتقال سهام شرکت، ثبت انحلال شرکت، استعلام برند، استعلام برند در ثبت کریمخان

 

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *