اصول ثبتی مشترک شرکت های تجاری


براساس ماده 20 قانون تجارت ایران شرکت های تجاری 7 نوع هستند که ثبت کریم خان در ادامه به توضیح آن می پردازد.

انواع شرکت های تجاری

  1. شرکت سهامی
  2. شرکت با مسئولیت محدود
  3. شرکت تضامنی
  4. شرکت مختلط غیر سهامی
  5. شرکت مختلط سهامی
  6. شرکت نسبی
  7. شرکت تعاونی تولید و مصرف

ثبت کریم خان در این مقاله برخی مسائل مشترک شرکت های تجاری مورد بحث قرار می دهد.

 

اول – ثبت شرکت ها

هر چند هر شرکتی پس از تشکیل براساس ماده 583 قانون تجارت شخصیت حقوقی دارد با وجود این براساس ماده 195 همان قانون : ” ثبت کلیه شرکت های مذکور در این قانون الزامی و تابع مقررات قانون ثبت شرکت هاست”

بنابراین شرکت های تجاری پیش از ثبت ، از نظر قانون و عرف جامعه ، شخصیت حقوقی شناخته شده ای ندارند و نیز عملاَ شرکت به لحاظ فعالیت های اجتماعی مواجه با مشکلاتی می شود. مثلاَ بانک ها پیش از ثبت شرکت هیچ گونه حسابی به نام آن باز نمی کنند.ثبت شرکت تجاری، سبب اطمینان از رسمیت شرکت ، برای اعضاء و اطلاع از وضعیت شرکت برای اشخاصی که می خواهند با شرکت معامله کند.

همچنین ثبت شرکت های تجاری این امکان را برای دولت فراهم می سازد تا از نوع فعالیت، میزان سرمایه گذاری، تعداد و در کل وضعیت شرکت های تجاری، که می توانند در اوضاع اقتصادی هر کشوری تاثیر داشته باشند ، اطلاع دقیق پیدا کرده و خط مشی اقتصادی خود را بهتر مشخص کند.ثبت شرکت ها اگرچه مشمول مقررات مختلف بوده و در خصوص شرکت های داخلی، خارجی ، بیمه ، کسبه جزء و غیره دارای تفاوت های مختصری است ، اما اصول ثبت همه آن ها یکسان می باشد در ادامه به شرح این مقررات می پردازیم.که به شرح ذیل مقررات آن را مورد بررسی قرار می دهیم .

الف ) مرجع ثبت شرکت ها

مرجع ثبت شرکت ها در تهران اداره ثبت شرکت ها و در خارج از تهران ، اداره یا شعبه ثبت اسناد و چنانچه در محل اصولاَ ثبت اسناد نباشد ، دفاتر اسناد رسمی یا دفتر دادگاه خواهد بود.

ب) نحوه درخواست

درخواست ثبت شرکت براساس تقاضانامه ای خواهد بود که میبایست در دو نسخه تنظیم و حاوی نکات مهم و اساسس در مورد هر شرکت از جمله نام ، نوع ، مرکز اصلی ، تابعیت ، میزان سرمایه و … بوده و اسناد و مدارک لازم که حکایت از انجام مقررات مربوط به تشکیل هر شرکت می کند ( برای مثال شرکتنامه ، اساسنامه ، صورتجلسه مجمع عمومی و در مورد بعضی شرکت ها مدارک مربوط به تعهد پرداخت سرمایه شرکت و تسلیم سرمایه غیر نقدی و از این قبیل ) که در هر یک از شرکت های هفت گانه متفاوت است ، به مرجع ثبت ارائه شود.

بعد از ثبت شرکت در دفتر مخصوص و همچنین در دفتر دیگری که دارای شماره ردیف و خلاصه شرکتنامه و اساسنامه می باشد ، خلاصه شرکتنامه باید طی ماه اول ثبت شرکت ، در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیرالانتشار نوشته شود.تغییرات در شرکت نیز میبایست به ترتیب فوق ثبت شود. شعبه های شرکت ، معمولاَ به همراه شعبه اصلی ، وگرنه باید به عنوان تغییرات ثبت شوند. اما شرکت های فرعی میبایست جداگانه و به صورت مستقل با همان تشریفات ثبت شعبه اصلی به ثبت برسند، زیرا این شرکت ها دارای شخصیت حقوقی مستقل از شرکت اصلی هستند.عدم ثبت شرکت سبب تضامنی محسوب کردن آن و مشمول جرائم نقدی خواهد بود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *