از انحلال و تصفیه شرکت سهامی چه می دانید؟


اگر می خواهید در خصوص انحلال و تصفیه شرکت سهامی اطلاعاتی را بدست آورید در این مقاله با ما همراه باشید.

در ابتدا موسسه حقوقی ثبت کریم خان تعریفی از تصفیه را به شما ارائه می دهد.

تعریف تصفیه

تصفیه در حقیقت به اتمام رساندن کارهای جاری شرکت، اجرای تعهدات و وصول مطالبات شرکت،انجام معاملات جدید می باشد.زمانی که برای اجرای تعهدات شرکت نیاز باشد،نقد کردن دارایی شرکت،پرداخت بدهی های شرکت و تقسیم باقی مانده دارایی آن میان شرکاء

در حقیقت ، به مفهوم تعیین طلبکاران و بدهکاران شرکت، وصول مطالبات از طلبکاران و ادای قروض به بدهکاران است.

موارد تصفیه شرکت سهامی

در دو صورت امر تصفیه شرکت صورت می پذیرد :

  1. در صورت کشف بطلان شرکت : یعنی کشف شود که شرکت به دلیل عدم رعایت هر کدام از مقررات قانونی اصلاَ تشکیل نشده است.
  2. در صورت انحلال شرکت : یعنی شرکت پس از آنکه مدتی از تشکیل آن گذشت ، خاتمه یابد. موجبات انحلال، خود به دو دسته تقسیم می شود.

ثبت کریم خان در ادامه صورت های بطلان را برای شما تشریح می نماید.

صورت های بطلان

در شرکت های سهامی ممکن است بطلان ناظر به یکی از این سه امر باشد : ( ماده 270 ل. ا. ق. ت )

  1. بطلان شرکت : در صورتی که مقررات قانونی در خصوص تشکیل شرکت سهامی رعایت نشود.
  2. بطلان عملیات شرکت : در صورتی که مقررات قانونی در خصوص عملیات شرکت مانند امضاء اسناد تعهد آور و معاملات صورت گرفته رعایت نشود.
  3. بطلان تصمیمات شرکت : در صورتی که مقررات قانونی در خصوص تصمیماتی که بوسیله هر یک از ارکان شرکت گرفته می شود ، رعایت نشود.

چگونگی بطلان تشکیل شرکت سهامی یا عملیات آن یا تصمیمات آن

  1. بطلان میبایست بوسیله یک نفر ذینفع از دادگاه مطالبه گردد ، وگرنه دادگاه نمی تواند راساَ عمل کند و از طرفی درخواست کننده نیز میبایست ذینفع باشد، یعنی از بطلان سودی ببرد.
  2. صدور حکم به بطلان شرکت در صلاحیت دادگاه عمومی می باشد و میبایست از دادگاه درخواست شود.
  3. حکم دادگاه جنبه تاسیسی ندارد بلکه جنبه اعلامی دارد.
  4. موسسین و مدیران و بازرسان و سهامداران شرکت نمی توانند در برابر اشخاص ثالث به این بطلان استناد نمایند ، یعنی این بطلان در مقابل شخص ثالث و به ضرر او قابلیت استناد ندارد ، اما بطلان استناد نمایند ، یعنی این بطلان در مقابل شخص ثالث و به ضرر او قابلیت استناد ندارد ، اما شخص ثالث در صورتی که به نفعش باشد می تواند به بطلان استناد نماید.لذا اشخاص ثالث براساس نفع خود می توانند به بطلان شرکت یا عمل صورت گرفته استناد نمایند یا آن که به بطلان استناد ننمایند و شرکت یا عمل صورت گرفته را صحیح بدانند. ( ماده 270 ل. ا. ق. ت )
  5. در صورتی که در مرحله ابتدایی پیش از صادر کردن حکم بطلان شرکت یا بطلان عملیات یا تصمیمات آن ، شرایط بطلان فراهم آمده باشد ، دادگاه میبایست قرار سقوط دعوای بطلان را صادر نماید .( ماده 271 ل. ا. ق. ت )
  6. دادگاهی که دعوای بطلان در آن انجام شده است می تواند طبق مطالبه خوانده، مهلتی کمتر از 6 ماه، برای رفع موجبات بطلان معین کند.ابتدای مهلت یاد شده تاریخ وصول پرونده از دفتر به دادگاه می باشد.در صورتی که طی این مهلت موجبات بطلان برطرف شده باشد، دادگاه میبایست قرار سقوط دعوی را صادر نماید ، وگرنه دادگاه حکم مقتضی صادر خواهد کرد. ( ماده 272 ل. ا. ق. ت )
  7. در صورت قطعیت پیدا کردن حکم بطلان، افرادی که مسئول بطلان می باشند ، متضامناَ مسئول خسارتی می باشند که به وسیله بطلان به دیگران وارد شده است. ( ماده 273 ل. ا. ق. ت )

توجه داشته باشید که طبق بندهای شماره 5 و 6 فوق الذکر، مفهوم بطلان شرکت های سهامی، با بطلان در حقوق مدنی متفاوت می باشد ، زیرا در حقوق مدنی، در صورت بطلان یک عمل حقوقی، آن عمل کان لم یکن می باشد و نمی توان دوباره آن را نافذ و صحیح کرد.اما در شرکت سهامی در صورت بطلان شرکت، شرکت مذکور می تواند مجدداً کار کند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *