استاندارد چیست؟

ثبت شرکت کریم خان طی این مقاله قصد دارد مراتب اخذ استاندارد ملی ایران را تشریح نماید. لازم دانستیم پیش از هر چیز به تعریف مختصری از استاندارد بپردازیم. استاندارد به معنای نظم و قانون می باشد. هر کاری که بر اساس اصول منظم و مرتبی انجام شده باشد گفته می شود که مطابق با استاندارد است. ویژگی های لازم جهت تولید یک فرآورده یا انجام یک خدمت را استانداردهای ملی مشخص می نماید که قابل اطمینان ترین مسیر جهت رسیدن به توسعه ی پایدار می باشد.

نخستین تشکیلات موسسه ی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با تصویب قانون اوزان و مقیاس ها در سال 1304 خورشیدی مطرح گشت و سپس موسسه در سال 1339 با تصویب قانون تاسیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، در قالب هدف ها و مسئولیت های مشخص شده فعالیت خود را آغاز کرد. استاندارد ملی برای محصولات و خدمات به دو صورت استاندارد اجباری و استاندارد تشویقی مورد استفاده قرار می گیرد.که در ذیل به آن ها پرداخته ایم.

1) استاندارد اجباری

تولید کنندگان و عرضه کنندگان اجناسی که اجرای استاندارد آن ها بر طبق قانون الزامی اعلام شده است، مکلف می باشند محصولات خود را مطابق با استاندارد ملی تولید و عرضه کنند.

2) استاندارد تشویقی

جنس و محصولی که شامل استانداردهای اجباری نباشد با رعایت استاندارد ملی امکان تولید و عرضه دارد، و تولید کنندگان آن بعد از دریافت جواز از موسسه ی استاندارد قادر می باشند از علامت استاندارد تشویقی استفاده نمایند.

ثبت شرکت کریم خان در ذیل مدارک لازم برای اخذ استاندارد ملی ایران را برای متقاضیان گرامی برشمرده است.

مدارک لازم برای اخذ استاندارد ملی ایران

  1. کپی برابر اصل آگهی ثبت واحد تولیدی خدماتی در روزنامه ی رسمی کشور
  2. کپی برابر اصل آگهی آخرین تغییرات در روزنامه ی رسمی کشور
  3. کپی برابر اصل پروانه تاسیس، بهره برداری و پروانه ی فعالیت از مراجع قانونی به انضمام رونوشت آخرین تغییرات
  4. کپی برابر اصل آگهی رسمی ثبت نام یا علامت تجاری محصول در روزنامه ی رسمی کشور در طبقه ی فرآورده ی مورد نظر
  5. ارائه ی مدارک مربوط به نام تجاری واحد تولیدی یا خدماتی ( در صورتی که از آن ها استفاده شده باشد)

      6. ارائه مستندات ذیل در صورت وجود

  1. کپی گواهینامه ی استقرار سیستم مدیریت کیفیت 9001 ISO، صادر شده به وسیله ی موسسات گواهی کننده تایید صلاحیت شده از سوی نظام تایید صلاحیت و یا HACCP ISO2200
  2. کپی پروانه ی کاربرد علامت استاندارد دارای اعتبار حداقل برای یکی از محصولات
  3. گواهینامه ی معتبر مدیر یا مسئول کنترل کیفیت تایید شده به وسیله ی موسسه ی فرآیند تولید و یا معرفی مسئول کنترل کیفیت دارای شرایط که مراتب تایید صلاحیت او توسط انجمن مسئولین کنترل کیفیت پیگیری گردد.
  4. فرم کامل شده ی پرسشنامه ی اطلاعات فنی که توسط مدیر عامل شرکت یا مالک واحد تولیدی تایید شده باشد.
  5. پرداخت هزینه های خدماتی مربوط به صدور پروانه به وسیله ی واحد متقاضی
  6. مدرکی که دلیلی بر دارا بودن ایران کد از سوی وزارت بازرگانی برای محصول مورد تقاضا ( در صورتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایران کد را به محصولی اختصاص نداده باشد، با ارائه ی تاییدیه ی آن وزارتخانه، این بند بدون کاربرد می باشد).
  7. نمودار فرآیند تولید (opc)
  8. گواهی کالیراسیون ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی
  9. دریافت تاییدیه ی مکتوب از طرف مسئول امور مالی اداره ی کل استان، نتایج آزمون ماهیانه واحد تولیدی در فرمتی که مورد پذیرش اداره ی کل استاندارد که نمونه برداری در آن ها معین شده است،باشد.
  10. کپی پروانه ی کار علامت استاندارد دارای اعتبار حداقل برای یکی دیگر از محصولات

راهنمای اخذ استاندارد اجباری

  • اخذ مجوز تولید سازمان از سوی وزارت صنعت و یا اتاق بازرگانی و یا اتحادیه صنف الزامی است.
  • اخذ مجوز صنایع و یا جواز اتحادیه جهت دریافت پروانه ی استاندارد الزامی می باشد.

برای اطلاع از قوانین و طریقه ی دریافت مجوز در استان مربوط به ارگان شغل خود مراجعه کنید. این قوانین و مقررات در استان های متفاوت می تواند ساده یا سخت باشد.

چنانچه در رابطه با اخذ گواهینامه استاندارد سوالی در ذهن دارید می توانید به مرکز ما در ثبت شرکت کریم خان مراجعه نموده و یا فقط با برقراری یک تماس از کارشناسان این مجموعه راهنمایی و مشاوره دریافت نمایید.

درخواست کتبی از اداره ی کل استاندارد

فرم هایی که توسط اداره ی استاندارد استان مربوطه معین شده است، می بایست به وسیله ی سازمان متقاضی تکمیل گردد. این فرم ها حاوی اطلاعات عمومی و اطلاعات فنی در رابطه با محصولات و خدمات و مجوزهای سازمان درخواست کننده است.

امکانات تولید

یکی از موارد ضروری جهت اخذ استاندارد اجباری، داشتن فضا و امکانات کافی جهت خط تولید و کنترل کیفیت است. واحد قادر می باشد یک خط کوچک مونتاژ انتهایی داشته باشد و قطعات را از بازار و یا سایر واحدهای تولیدی بخرند.

ثبت علامت تجاری

یکی دیگر از الزامات اخذ پروانه ی استاندارد ثبت علامت تجاری می باشد. تولید کننده باید تصدیق مالکیت علامت تجاری را به اداره ی استاندارد ارائه نماید.

ارائه ی مدرک مبنی بر دارا بودن آزمایشگاه کنترل کیفیت اختصاصی

ارائه ی حداقل تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی ضروری جهت آزمون های مورد نیاز بر اساس الزامات مندرج استاندارد ملی مرتبط، جهت کنترل مواد اولیه و محصول نهایی ضروری می باشد. واحد تولیدی باید تجهیزات مجهز به تسترها و دستگاه های آزمون تخصصی آن محصول را مهیا کند و مکان مناسبی را بابت تشکیل آزمایشگاه کنترل کیفیت اختصاص دهند. کامل و کالیبره بودن تجهیزات باید توسط اداره ی استاندارد تایید شود.

تهیه ی استاندارد ملی مربوطه

با مراجعه به استاندارد و آگاهی از شماره ی کتاب استاندارد ملی مربوطه آن را تهیه کنید. معیار قبولی در آزمون های استاندارد، تطابق کامل با بندهای استاندارد ملی است و چنانچه با آن تطبیق نداشته باشد نتیجه ی آزمون غیر قابل قبول خواهد بود.

مشخص نمودن کارشناس کنترل کیفیت

کارشناس کنترل کیفیت بر اساس شرایط مشخص شده( معمولا با تحصیلات لیسانس)از سوی اداره ی استاندارد تعیین می گردد و پس از آن مشخصات کنترل کیفیت به انضمام دیگر مدارک مرتبط با اداره ی استاندارد اعلام می گردد. پس از آنکه صلاحیت شخص به تایید رسید و در طول دوره ی تخصصی آزمون ها و قبولی، برای او پروانه ی تایید صلاحیت صادر می شود.

ارزیابی محصول و خدمات

سیستم کنترل کیفیت طراحی شده، به وسیله ی کارشناس استاندارد بررسی و ارزیابی می شود و نمونه ی محصولات هم برای بررسی به آزمایشگاهی که مورد تایید اداره ی استاندارد می باشد ارائه می گردد. چنانچه کلیه ی مراتب فوق اجرا شود و نمونه های محصول و خدمات در آزمایشگاه تایید شده توسط اداره ی استاندارد با الزاماتی که تعیین شده است منطبق باشد، برای سازمان متقاضی پروانه استاندارد ملی سازمان متقاضی صادر می گردد. معمولاً اعتبار پروانه ی استاندارد یک سال می باشد که واحد تولیدی مکلف است هر سال آن را تمدید نماید.

لازم به ذکر است که واحد های تولیدی پس از اخذ استاندارد ملی ایران، در طول بازدیدهای دوره ای مورد نظارت قرار می گیرند و در صورتی که خدمات و محصولات با استانداردی که صادر شده است تطابق نداشته باشند باطل خواهند شد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *