ورقه تعهد سهم


براساس ماده 4 لایحه ، ” شرکت سهامی دو نوع تقسیم است :

  • نوع اول : شرکت هایی که موسسین آن ها بخشی از سرمایه شرکت را بواسطه فروش سهام به مردم تامین می نمایند. این شرکت ها ، شرکت سهامی عام نام دارند.
  • نوع دوم : شرکت هایی که کلیه سرمایه آن ها در زمان تاسیس به صورت انحصاری بوسیله موسسین تامین شده است. این شرکت ها شرکت سهامی خاص نام دارند”.

شرایط تشکیل یا ایجاد شخصیت حقوقی شرکت سهامی عام دو مرحله می باشد. در ابتدا میبایست مدارک مورد نیاز برای تشکیل شرکت تهیه و سهام شرکت به منظور فروش به عموم مردم ارائه گردد و بعد از آن موسسین و کلیه افرادی که در خرید سهام شرکت دخیل بوده اند در مجمع عمومی موسس حاضر و شخصیت حقوقی شرکت را ایجاد نمایند.

در ادامه ثبت کریم خان مدارک لازم جهت تشکیل شرکت سهامی عام را به شما ارائه می دهد.

مدارک لازم جهت تشکیل شرکت سهامی عام

  • گواهی بانکی
  • اظهارنامه
  • طرح اساسنامه
  • طرح اعلامیه پذیره نویسی

ورقه تعهد سهم

علاقه مندان به سرمایه گذاری در شرکت سهامی عام می توانند با امضای ورقه تعهد سهم در بانک ، به عنوان سهامدار شرکت محسوب گردد. امضای ورقه تعهد سهم ، به معنای قبول ایجاب فروش سهام شرکت می باشد. به شخص پذیره نویس تا قبل از ثبت شرکت ، ورقه تعهد سهم ارائه می گردد.اشتباه پذیره نویس در شخصیت موسسان ، سبب باطل شده پذیره نویسی نیست مگر آن که شخصیت موسسان اهمیت داشته یا تدلیس از طرف آن ها صورت گرفته باشد. هم چنین بطلان پذیره نویسی به سبب عدم اهلیت یا عدم رضایت، باعث بطلان شرکت نمی شود و می توان سرمایه شرکت را تا میزان پذیره نویسی صحیح کاهش داد یا افراد دیگری را جایگزین کرد.

براساس ماده 13 لایحه قانون تجارت، ورقه تعهد سهم میبایست شامل این نکات باشد:

  1. نام و موضوع و مرکز اصلی و مدت شرکت
  2. سرمایه شرکت
  3. شماره و تاریخ اجازه انتشار راعلامیه پذیره نویسی و مرجع صدور آن
  4. تعداد سهامی که مورد تعهد واقع می شود و مبلغ اسمی آن و همچنین مبلغی که از آن بابت به صورت نقدی در زمان پذیره نویسی میبایست پرداخت گردد.
  5. نام بانک و شماره حسابی که مبلغ لازم بوسیله پذیره نویسان میبایست به آن حساب پرداخت گردد.
  6. هویت و نشانی کامل پذیره نویس
  7. قید اینکه پذیره نویس متعهد می باشد مبلغ پرداخت نشده سهام مورد تعهد را براساس مقررات اساسنامه شرکت بپردازد.

شرایط شکلی ماده 13 لایحه قاعده آمره می باشد و عدم رعایت نکات فوق ، باعث بطلان ورقه تعهد سهم می باشد اما باعث بطلان شرکت نمی گردد. در صورت بطلان ورقه تعهد سهم ، پذیره نویس می تواند در مجمع عمومی موسس شرکت کرده و ورقه تعهد سهم را تصحیح و امضا نماید.در صورتی که شخص اصالتاَ یعنی بدون اعزام نماینده ورقه تعهد سهم را امضا نماید ، هویت و نشانی کامل جز بندهای الزامی ورقه تعهد سهم است اما براساس تبصره ماده 14 لایحه ، در صورتی که ورقه تعهد سهم بوسیله شخصی برای دیگری امضا گردد ، مثل آن که شخصی وکیل خود را به بانک اعزام نماید، هویت و نشانی کامل و سمت وکیل ذکر شده و مدرک سمت او دریافت و ضمیمه می گردد.

طبق ماده 28 لایحه قانون تجارت، در صورت صدور ورقه سهم یا گواهی نامه موقت سهم پیش از ثبت شرکت، امضا کنندگان مسئول جبران خسارت در برابر ثالث هستند. مسئولیت امضا کنندگان در این ماده در برابر ثالث می باشد. در این ماده در خصوص مسئولیت تضامنی صحبت نشده است.

در بند 4 ماده 243 لایحه، برای هر شخصی که پیش از ثبت شرکت یا در صورت ثبت مزورانه شرکت ورقه سهم صادر نماید ، ضمانت اجرای جزایی پیش بینی شده است. اما در صورت صدور گواهی نامه موقت سهم قبل از ثبت شرکت، ضمانت اجرای جزایی پیش بینی نشده است.

ثبت کریم خان ، با بهره گیری از متخصصان مجرب و توانمند آماده ارائه ی خدمات به شما متقاضیان عزیز می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *