نقل و انتقال سهام شرکت

نقل و انتقال سهام شرکت

در همه شرکت ها گاهی ممکن است تغییراتی به نام نقل و انتقال سهام به وجود آید. نقل و انتقال سهام شرکت در واقع فرایند واگذار کردن سهام از یکی از سهامداران به سهامدار یا شخص ثالثی است که به شرکت وارد میشود. برای اطلاع بیشتر از این موضوع میتوانید با کارشناسان ما در ثبت کریمخان تماس حاصل فرمایید.

"</p

پیش گفتار

برای نقل و انتقال سهام شرکت باید بدانید که این کار قواعد خاصی دارد و پیش از اقدام باید کاملا در جریان این قواعد باشید. ما در این مقاله تلاش میکنیم که شما را با مراحل نقل و انتقال سهام و تغییرات شرکت ها آشنا کنیم.

تعریف سهام

سهام بخشی از سرمایه مؤسسه های سهامی است که نشان دهنده مقدار شراکت ها در شرکت میباشد. برگ سهام نیز به صورت یک سند است که میتوان آن را معامله کرد. لازم به ذکر است که واژه سهام فقط برای شرکت های سهامی به کار میرود و در سایر شرکت ها مثل شرکت با مسئولیت محدود به آن سهم الشرکه گویند.

انواع سهام

سهام انواع گوناگونی دارد که شامل موارد زیر است و مراحل انتقال هر یک با دیگری کمی متفاوت است.

  • سهام با نام
  • سهام بی نام
  • سهام شرکت سهامی عام
  • سهام شرکت سامی خاص
  • سهام ممتاز

در بخش های بعد در مورد اصول انتقال سهام ه یک از انواع سهام بالا صحبت میکنیم.

نقل و انتقال سهام با نام

نقل و انتقال سهام با نام باید در مؤسسه ثبت سهام شرکت انجام گیرد. شخص فروشنده یا انتقال دهنده سهام و یا حتی وکیل قانونی شخص سهامدار این نقل و انتقال سهام شرکت را در این مؤسسه به امضا و ثبت میرساند.

نقل و انتقال سهام بی نام

این نوع از سهام به شکل سند تنظیم میشود. این به این معنی است که مالک سهام بی نام فردی است که این سند را همراه دارد. نقل و انتقال سهام بی نام به صورت رد و بدل کردن این سند صورت میگیرد و نیازی به مراجعه به اداره ثبت سهام ندارد.

نقل و انتقال سهام شرکت سهامی عام

در شرکت های سهامی عام نقل و انتقال سهام کاملا آزادانه صورت میگیرد و حتی در اساسنامه شرکت هم امکان گذاشتن شرایط وجود ندارد. و حتی نیاز به گرفتن موافقت نامه از سایر سهامداران و شرکا الزامی نیست و نمیتوانند مانع انجام آن شوند.

نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص

نقل و انتقال سهام در ثبت شرکت سهامی خاص هم کاملا آزاد است. سهامداران و شرکا اجازه ایجاد هر نوع محدودیتی توسط یکی از اعضا را ندارند. البته سهامداران شرکت اجازه دارند که از ورود افراد ناشناس به شرکت جلوگیری کنند شرکت خصوصی بماند.پس در صورتی که شرایط خاصی جهت نقل و انتقال در اساسنامه شرکت ذکر نشده باشد به صورت آزادانه امکان پذیر است.

نقل و انتقال سهام ممتاز

در اساسنامه شرکت های سهامی نقل و انتقال سهام ممتاز شرایط ویژه ای دارد که باید ذکر شود. مثلا انتقال سهام ممتاز فقط به افراد خاصی مورد قبول است و موافقت تمامی سهامداران برای این نقل و انتقال سهام باید دریافت شود.

نقل و انتقال قهری سهام

نقل و انتقال سهام قهری زمانی اتفاق می افتد که انتقال سهام به شخص دیگر با توجه به توافق دو طرف نباشد. مانند زمانی که فوت یکی از سهامداران منجر به انتقال قهری سند سهام به وارث اون میشود.

مدارک لازم جهت نقل و انتقال سهام

  • روزنامه رسمی ثبت شرکت و تغییرات آن
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی تمام سهامداران
  • فرم پرداخت هزینه ها که از اداره دارایی گرفته شده
  • فرم صورتجلسه که جهت اعلام موافقت دیگر سهامداران
  • فرم صورتجلسه مجمع عمومی
  • وکالتنامه وکیل قانونی در صورت وجود

چرا ثبت کریمخان

از جمله مزایای انجام امور ثبتی در ثبت کریمخان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره وری از کارشناسان مجرب و وکلای حرفه‌ای
  • ارائه‌ی مشاوره و خدمات با کمترین هزینه‌ی ممکن
  • ارائه‌ی خدمات سریع آنلاین بدون نیاز به مراجعه حضوری

سؤالات متداول

  • آیا برای انتقال سهم محدودیت سنی وجود دارد؟

خیر. سهام را در صورت موافقت اعضا میتوان به فرد زیر 18 سال نیز انتقال داد.

  • سهام تشویقی چیست؟

سهام تشویقی سهامی است که مدیران جهت افزایش انگیزه کارکنان به آنها اعطا میکنند.

  • آیا همه سهام امکان انتقال دارند؟

سهامی که به موجب اساسنامه به مدیران داده میشود سهام غیر قابل انتقال است و تا زمانی که مفاصا حساب دوره تصدی مدیران دریافت نشود قابل نقل و انتقال نمیباشد.

تلفن تماس

021-87146


ثبت برند، هزینه ثبت برند، هزینه ثبت علائم تجاری، موسسه ثبت کریم خان، شرکت ثبت کریمخان، ثبت شرکت سهامی عام، هزینه ثبت شرکت سهامی عام، ثبت شرکت سهامی خاص، هزینه ثبت شرکت سهامی خاص، تمدید کارت بازرگانی، هزینه مالیات بر ارزش ارزش افزوده، پلمپ دفاتر، راهنمای ثبت شرکت، ثبت تغییر آدرس شرکت، هزینه لوگو و برند، ثبت کریمخان، ثبت کریم خان، شرکت ثبت کریمخان، ثبت لوگو در موسسه کریم خان، ثبت برند در ثبت کریمخان، اخذ کد اقتصادی، اخذ کارت بازرگانی، ثبت موسسه، ثبت شرکت های مسئولیت محدود، ثبت انحلال شرکت، استعلام برند، استعلام برند در ثبت کریمخان

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *