موارد اتفاق آرا در شرکت تضامنی


شرکت تضامنی شرکتی است که برای امور تجاری بین دو یا چند نفر تشکیل می گردد و چنانچه دارایی آن برای تادیه کلیه دیون کفایت نکند هر کدام از شرکا مسئول پرداخت کل قروض شرکت خواهد بود. بر قراری که برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث فاقد اعتبار می باشد.( م 116). در نام این نوع شرکت میبایست عبارت تضامنی و حداقل نام یکی از شرکاء و عبارت ” شرکا” یا ” و برادران ” قید گردد. ( م 117 ) زیرا اعتبار شرکا مهم تر از اعتبار شرکت می باشد.شرکت تضامنی مصداق کامل شرکت اشخاص می باشد.

موارد اتفاق آرا در شرکت تضامنی

در موارد ذیل جهت اتخاذ تصمیم در شرکت تضامنی به تصریح قانون باید اتفاق آرا باشد :

الف) تقویم سهم الشرکه غیرنقدی

به موجب ماده 122 ق.ت، ” در شرکت های تضامنی اگر سهم الشرکه یک یا چند نفر غیرنقدی باشد باید سهم الشرکه مزبور قبلاَ به تراضی تمام شرکا تقویم شود “.

ب) انتقال سهم الشرکه

به موجب ماده 123 ق.ت، ” در شرکت تضامنی هیچ یک از شرکا نمی تواند سهم خود را به دیگری انتقال می دهد مگر به رضایت تمام شرکا “.

ج) معامله رقابتی شریک با شرکت

طبق ماده 134 ق.ت، ” هیچ شریکی نمی تواند بدون رضایت سایر شرکا ( به حساب شخصی خود یا به حساب شخص ثالث ) تجارتی از نوع تجارت شرکت نموده و یا به عنوان شریک ضامن یا شریک با مسئولیت محدود در شرکت دیگری که نظیر آن تجارت را دارد داخل شود .”

د) یکی از موارد اختصاصی انحلال شرکت

براساس ماده 136 قانون تجارت یکی از موارد انحلال، تراضی کلیه شرکا است.

ه) تبدیل شرکت تضامنی به سهامی

براساس ماده 135 ق. ت ، ” هر شرکت تضامنی می تواند با تصویب تمام شرکا به شرکت سهامی مبدل گردد در این صورت رعایت تمام مقررات راجعه به شرکت سهامی حتمی است “.

در شرکت تضامنی و نسبی در مواردی که نصاب قانونی تصریح نشده باشد، نصاب تصمیم به اتفاق آرا است مگر پیش بینی خلاف در اساسنامه یا شرکتنامه .

در ادامه ثبت کریم خان به توضیح برخی از این موارد می پردازد .

انتقال سهم الشرکه

از نظر اهمیت شخصیت و اعتبار شخصی شرکا در شرکت تضامنی، انتقال سهم الشرکه آنان تنها به شرکت رضایت تمامی شرکا صورت می پذیرد.

نکته :

  • انتقال سهم الشرکه میبایست با اتفاق آرا باشد و تفاوتی ندارد این انتقال به دیگر شرکا باشد یا اشخاص خارج از شرکت .
  • انتقال قهری در اثر فوت هم براساس ماده 139 ق.ت، مشروط به رضایت کلیه شرکا و ورثه است.

در ادامه با ثبت کریم خان همراه باشید تا نکاتی در خصوص منع رقابت شریک با شرکت را به شما توضیح دهیم.

منع رقابت شریک با شرکت

براساس ماده 134 ق.ت، هیچ شریکی بدون رضایت دیگر شرکا شخصاَ و وکالتاَ نمی تواند تجاری از نوع تجارت شرکت کند و هم چنین به عنوان شریک ضامن یا با مسئولیت محدود نمی تواند در شرکت دیگری که مانند آن تجارت را دارد وارد گردد.در صورتی که شریکی بدون رضایت این معامله را انجام دهد، معامله غیرنافذ است. این ماده در خصوص شریک ضامن شرکت مختلط سهامی نیز جاری است. منع رقابت تجاری برای شریک است پس مدیر غیرشریک مجاز به معامله نیست.در ماده 133 لایحه، در خصوص شرکت سهامی هیات مدیره و مدیر عامل از انجام معامله متضمن رقابت ممنوع شده اند.

همکاران ما در ثبت کریم خان، با افتخار در خدمت شما خواهند بود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *