مشاوره حقوقی در زمینه ثبت برند


اگر می خواهید کسب و کاری موفق داشته باشید و با رقبای خود متفاوت باشید و در ضمن در بازار معتبر باشد بهتر است نسبت به ثبت برند اقدام نمایید.برند یک حقوق انحصاری را برای کالا و خدمات ارائه شده ایجاد می نماید که برای مشتریان و مخاطبان خود جلب اطمینان می کند. با ثبت برند از برند و همچنین صاحب آن و سرمایه اش محافظت می شود که این محافظت توسط مراجع قانونی انجام می گیرد.اگر می خواهید برند خود را ثبت کنید می توانید برای ثبت برند ،از ثبت کریم خان مشاوره بگیرید.

علامت تجاری چیست ؟

علامت عبارت است از آنچه که سبب شناختن کسی یا چیزی شود. بوسیله علامت تجاری، کالا یا محصول، نشان گذاری می گردد تا به این طریق وسیله شناسایی آن به وجود آمده و خریدار و مشتری بتواند به سادگی آن را از کالاهای مشابه تشخیص دهد.

طبق ماده اول قانون ثبت علائم و اختراعات : ” علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است ، اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، مهر، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجاری یا فلاحتی، اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص و امتیاز محصول، جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت یا تجار یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از مملکت، اختیار شود “.

لازم به ذکر است که، ” نام های عام محصولات یا اسامی جغرافیایی که خریدار را نسبت به مبدا و کیفیت محصولات گمراه کند، علامت مشخصه تجاری محسوب نمی شود “.

اهمیت جدید بودن در ثبت برند

برند باید جدید بوده و پیش از این ثبت نشده باشد.در واقع علامت تجاری مذبور نباید در فیلد مورد نظر سابقه ثبت داشته باشد.در صورتی که می خواهید نسبت به ثبت برند اقدام نمایید در ابتدا باید طبقه مورد نظر خود را تعیین نمایید.در این خصوص باید بگوییم که هر شخص دیگری می تواند در صورت تمایل در سایر طبقات علامت تجاری مذبور را به ثبت برساند.شایان ذکر است استفاده از یک علامت برای دو جنس مختلف در صورتی ممکن است که ایجاد شک برای مصرف کننده نسبت به نوع و جنس سازنده آن نکند. استفاده از برند واحد برای اجناس مشابه از طرف دو شخص مجاز نمی باشد حتی اگر طبقات آن متفاوت باشد. در صورتی که طبقات محصولات تفاوت داشته باشند، برند مورد استفاده نباید مخاطب را گمراه سازد.

به منظور تشخیص اینکه آیا برندی تا به حال به ثبت رسیده است یا خیر میبایست استعلام گرفته شود که این استعلام از طریق دفاتری صورت می پذیرد که در ادارات ثبت تنظیم شده است اما در تشخیص این موضوع با مشکل روبرو می شود ، زیرا تشخیص شباهت علامتی با علامت دیگر مشکل می باشد.

در ادامه ثبت کریم خان در خصوص اظهارنامه ثبت علامت تجاری توضیح می دهد.

اظهارنامه ثبت علامت تجاری

برای ثبت علامت تجاری میبایست اظهارنامه ای تنظیم شود و نکات ذیل در آن آورده شود :

  1. مشخصات و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت و ذکر اینکه مرکز اصلی موسسه تجاری در کجا قرار دارد.
  2. چنانچه اظهارنامه توسط وکیل تنظیم شده باشد مشخصات و اقامتگاه وکیل میبایست ذکر شود.
  3. زمینه کاری تجارت مشخص شود .
  4. شرح نوع کالا یا محصولاتی که علامت برای تشخیص آن انتخاب شده است با تعیین نوع طبقات

نکته :  جهت ثبت برند تاریخ تقاضای ثبت آن نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. در صورتی که دو نفر همزمان بخواهند یک برند را به ثبت برسانند شخصی که زودتر تقاضای ثبت برند داده است می تواند اسم مورد نظر را به نام خود به ثبت برساند.

بررسی اظهارنامه

هر اظهارنامه از جهات ذیل بررسی می شود :

  1. از نظر شکل آن که براساس قوانین و مقررات باشد.
  2. از لحاظ اینکه طبقه نوع کالا با طبقات مربوط تطبیق نماید.

در صورتی که مانعی برای ثبت علامت تجاری وجود نداشته باشد، یک آگهی در روزنامه انتشار می یابد . در آگهی یاد شده خصوصیات کالا و مشخصات صاحب علامت آورده می شود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *