شرایط و مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال برند

شرایط و مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال برند


نقل و انتقال برند

نقل و انتقال برند به معنای خرید و فروش برند یا علامت تجاری می باشد که امکان دارد به صورت قهری و غیر ارادی و یا اینکه به صورت اختیاری و قراردادی صورت گیرد. هنگامی نقل و انتقال برند به صورت قهری یا اجباری رخ می دهد که صاحب اصلی برند فوت شده باشد. در صورتی که نقل و انتقال اختیاری برند به موجب تنظیم قرارداد و صلح نامه و با رضایت و اراده ی صاحب آن نسبت به انتقال برند صورت می گیرد. هر نوع نقل و انتقال مالکیت علامت تجاری ثبت شده باید در مرجع ثبت به ثبت برسد. تا هنگامی که انتقال انجام شده در دفتر مربوطه به ثبت نرسیده باشد، مرجع ثبت صرفا فردی را که علامت تجاری به نام وی به ثبت رسیده است را به عنوان صاحب علامت خواهد شناخت. ثبت شرکت کریم خان در ذیل ضمن بررسی شرایط و مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال علامت تجاری، مدارک مورد نیاز جهت نقل و انتقال علائم تجاری را نیز بیان نموده است.

 

شرایط و مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال علامت تجاری

شرایط لازم برای نقل و انتقال برند

  1. برند مورد نظر ثبت شده باشد.
  2. مدت زمان اعتبار گواهی ثبت منقضی نشده باشد. بنابراین هرگاه که قصد نقل و انتقال برند را دارید، به میزان زمان باقی مانده از اعتبار برند دقت فرمایید.
  3. در صورتی که یکی از صاحبان علامت تجاری یا هر دوی آن ها شخص حقوقی باشند می بایست ضمن مراجعه به دفتر خانه ی اسناد رسمی، جهت معلوم شدن و استعلام وضعیت اشخاص حقوقی از اداره ی ثبت حوزه ی مربوطه نامه هایی دریافت شود و در هنگام تنظیم صلح نامه ی نقل و انتقال برند، پاسخ این نامه ها را هم به دفتر خانه ارائه نمایید.

مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال برند

  1. کلیه ی مدارک ثبت برند حاوی روزنامه آگهی تقاضا، گواهینامه ثبت برند، آگهی رسمی
  2. کارت ملی و شناسنامه ی صاحب قدیم برند
  3. کارت ملی و شناسنامه ی صاحب جدید برند
  4. مدارک حاکی بر رشته فعالیت برای مالکیت جدید برند
  5. صلح نامه ی تنظیم شده در دفتر خانه ی اسناد رسمی پس از دریافت نامه های مرتبط به استعلام نقل و انتقال برند
  6. شماره ی اظهارنامه، شماره ی ثبت برند و رمز ورود به سامانه
  7. انتقال قهری علامت با رعایت قوانین و مقررات به وسیله ی ورثه و با ارائه ی رونوشت مصدق گواهی انحصار وراثت با مشخص نمودن سهم الارث به ثبت می رسد.
  8. مدارک نمایندگی قانونی(در صورت وجود)
  9. رسید مرتبط به پرداخت هزینه ها

لازم به ذکر است که در تقاضای کتبی جهت نقل و انتقال می بایست نکاتی به صورت صریح ذکر گردد، که ثبت شرکت کریم خان در ذیل آن ها را عنوان نموده است.

  1. شماره و تاریخ ثبت علامت در ایران
  2. نام و آدرس و تابعیت منتقل الیه (مالک جدید) یا نماینده قانونی او، در صورت وجود
  3. در صورتی که انتقال جزئی بوده، عنوان نمودن کالاها و خدماتی که انتقال علامت تجاری نسبت به آن ها صورت گرفته است.

بر اساس ماده 140 آیین نامه ی اجرایی قانون ثبت اختراعات، در صورتی که انتقال در رابطه با بخشی از کالاها یا خدمات موضوع علامت ثبت شده انجام گیرد، خروج آن از مالکیت اولین صاحب علامت تجاری، به صورت معین به دنبال علامت ثبت شده در دفتر ثبت علامت تجاری، ثبت و در صورتی که با انتقال مذکور، طبقه یا طبقاتی به کل از محدوده ی علامت ثبت شده خارج شود، در این حالت به آن طبقه یا طبقات شماره یا شماره های فرعی به تعداد طبقات مذکور تعلق می گیرد. و هنگامی که نقل و انتقال فقط مربوط به کالاها یا خدمات ، بدون انتقال کلی طبقه ی مربوط واقع شده باشد، در ابتدا به روش فوق شماره گذاری می گردد و سپس شماره ی فرعی از شماره ی فرعی طبقه ی مربوطه به شمار می رود و به همین روش به دنبال علامت تجاری ثبت شده قید می گردد.

تبصره 1- در صورتی که نقل و انتقالات موضوع این ماده در دفتر متمم منعکس شود، الزامیست که به شماره ی ثبت اصلی علامت ثبت شده و صفحه و دفتر مربوطه اشاره گردد.

تبصره 2- در صورتی که نقل و انتقال کالاها و خدمات موضوع علامت به صورت جزئی باشد، مدت زمان اعتبار قسمت منتقل شده نمی تواند از مدت زمان اعتبار باقی مانده ی علامت ثبت شده در گواهی نامه ی ثبت آن بیشتر باشد.

تبصره 3- در صورتی که نقل و انتقال کالاها و خدمات موضوع علامت به صورت جزئی باشد، منتقل الیه قادر می باشد برای مدت زمان باقی مانده از دوره ی اعتبار علامت تجاری ثبت شده، صدور گواهی نامه ی علامت تجاری را تقاضا نماید.

تبصره 4- در صورتی که علامت تجاری ثبت شده در موعد مشخص شده تمدید نگردد، مانعی جهت تمدید علامت برای کالاها و خدماتی که پیش از موعد مقرر برای تمدید به صورت جزئی منتقل شده اند، نخواهد بود.

تبصره 5- نقل و انتقالات جزئی کالاها و خدمات موضوع علامت تجاری می بایست در پشت آخرین گواهی نامه ی معتبر علامت تجاری هم منعکس شود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *