خصوصیات طرح صنعتی

خصوصیات طرح صنعتی


طرح صنعتی یعنی هرنوع تلفیق خطوط ، رنگ ها که طرح های دوبعدی را نمایان می نماید و این نمونه ها در محصولات صنعتی و طراحی آن از جمله در تولید و طراحی صنایع دستی به کار می رود و حقوق طرح صنعتی را حق مادی و معنوی آن می نامند که استفاده از حقوق مادی آن به شرکت مرتبط است.

 خصوصیات طرح صنعتی

بر اساس ماده 20 قوانین ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری ایران مصوب 1386 : هر نوع تلفیق خطوط ،رنگ ها و هر نوع شکل سه بعدی با خطوط، رنگ ها و یا بدون هیچ کدام از آن، به صورتی که پیکر یک محصول صنعتی یا صنایع دستی را دگرگون نماید.طرح صنعتی است. در یک طرح صنعتی با پشتیبانی از این قوانین می توان یک پیامد فنی بدون هیچ تغییر ظاهری به دست آورد.

مطابق ماده ی 21 ،طرح صنعتی هنگامی به ثبت می رسد که جدید و به روز باشد.طرح صنعتی هنگامی جدید می باشد که به وسیله چاپ به صورت ملموس و یا توسط بکارگیری آن پیش از تاریخ ارائه اظهارنامه یا مطابق مورد پیشین از حق تقدم اظهارنامه جهت ثبت در هیچ جای دنیا برای همگان آشکار نگشته باشد.از این رو ،طرح صنعتی باید خلاقانه و اختلافی با مابقی طرح ها داشته باشد.

طرح صنعتی زمانی ریشه دار به شمار می رود که به صورت آزاد به وسیله طرح ریز ایجاد شده پدید آمده و مانند طرح های گذشته نباشد،به صورتی که از نظر یک فرد خبره ، از نمونه های پیشین متمایز باشد.بنابر مقررات بیشتر کشورها ،یک طرح صنعتی باید جذاب و دلنشین باشد.

از دیگر شروط ثبت طرح صنعتی ” کاربرد صنعتی ” آن می باشد ، یعنی یک طرح صنعتی باید توانایی تولید به طریقه صنعتی را دارا باشد.البته باید شرایط عملکرد طرح صنعتی روی یک محصول دو بعدی یا سه بعدی امکان پذیر باشد.

طرح های صنعتی که قابلیت حمایت را ندارند:

  1. نمونه هایی که فقط در پیامد کارکرد فنی محصول به کار می رود.
  2. چیزی که پیش از این در صنایع بیان گشته باشد.
  3. نمونه های شامل نمادها یا نشان های رسمی
  4. نمونه های مغایر با نظم عمومی یا اخلاق نیکو

خصوصیات طرح صنعتی

خصوصیات طرح صنعتی شامل موارد ذیل می باشد :

1- طرح صنعتی میبایست به وسیله حواس بینایی درک و مشاهده گردد.

یکی از ضوابط اساسی در یک طرح صنعتی قابلیت مشاهده طرح به روی محصولات می باشد. زمانی که نقشه ای روی یک محصول تعبیه شد میبایست کاملاٌ روشن باشد و قابلیت دادرسی از طریق حس بینایی را داشته باشد. البته باید طرح صنعتی یک کالا توسط مصرف کننده قابلیت مشاهده را دارا باشد؛ این شرط به این دلیل می باشد که بعضی از قسمت های محصولات پیچیده درکارکرد متداول قابلیت مشاهده را ندارند.

2- طرح می بایست به کالا نمایی خاص را بدهد.

این شروط سبب می گردد محصولی که طرح به روی آن تعبیه شده از دیدگاه استفاده کننده دلپذیر و متمایز از دیگر محصولات همانند باشد.این زیبایی ویژه در محصولات به وسیله برگزیدن طرح از طریق طرح ریز که شامل خطوط، رنگ ها، شکل، بافت ایجاد می شود و سبب می گردد که محصول محتوی طرح شامل جلوه ای منحصربه فرد ،زیبا و قابلیت شناسایی از محصولات همانند را داشته باشد. هرچند احتیاجی نیست که جلوه محصول زیبا باشد.

3- طرح صنعتی مختص ظاهر محصولی می باشد که قابلیت مشاهده را دارا باشد.همچنین خصوصیت فنی محصول ربطی به طرح صنعتی از نظر حقوقی و خاص را ندارد.اگر طرح خصوصیت زیبایی آن به شکل طرح صنعتی پشتیبانی می شود و جهت دیگر آن به شکل حقوقی پشتیبانی می گردد.

4- طرح میبایست به روی کالا متبلور گردد.

به بیان دیگر شروط پشتیبانی از یک طرح صنعتی در معنای خاص عبارت است از آن که طرح بتواند در یک روند صنعتی واقع شود و در انتها به روی یک ویژگی آشکار قابلیت مشاهده را دارا باشد؛ خصیصه های به کاررفته در یک طرح شامل ظاهر، بافت و یا مرتبط ب تزئینات میبایست در محصول استفاده گردد تا به منظور طرح صنعتی مورد حمایت قرار گیرد.اگر چه بعضی از مقررات ملی و مستندات بین المللی توانایی قرار گرفتن طرح به روی محصولات مرتبط به صنایع دستی،جهت پشتیبانی به شکل طرح صنعتی کفایت می کند.

ثبت شرکت کریم خان ، دارای کارشناسان متخصص در عرصه طرح صنعتی خدمات خود را به صورت ویژه ارائه می نماید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *