ثبت موسسات بیمه در مناطق آزاد

ثبت موسسات بیمه در مناطق آزاد


تاسیس و ثبت شرکت ها و موسسات بیمه در مناطق آزاد

جهت امور بیمه ای در مناطق آزاد ، شرایط ویژه ای حکم فرما است که به شکل ” مقررات تاسیس و فعالیت موسسات بیمه در مناطق آزاد ” طی مصوبه شماره 24117 / ت 22117 ه مورخ 8 / 6/ 1379 توسط هیات وزیران تصویب شده است.

ثبت موسسات بیمه در مناطق آزاد

طبق ماده 2 این مصوبه اجرای امور بیمه ای در مناطق آزاد ، در دو حیطه ذیل قانونی می باشد :

  1. شرکت سهامی و یا تعاونی بیمه
  2. شرکت نمایندگی و یا کارگزاری بیمه

ازاین رو تنها از میان هفت گونه شرکت تجاری موجود در قانون تجارت تنها می توانیم دو نوع شرکت سهامی یا تعاونی در مناطق آزاد شرکت بیمه ای ایجاد کنیم .

براساس ماده 4 قوانین تشکیل و فعالیت شرکت های بیمه در مناطق آزاد تجاری – صنعتی کشورما حداقل سرمایه را برای شرکت های بیمه ، نمایندگی و کارگزاری بیمه به اختصار توضیح می دهیم :

حداقل سرمایه برای شرکت های بیمه

  1. شرکت های بیمه مستقیم با سرمایه حداقل 15 میلیارد ریال تاسیس می گردد که حداقل میبایست پنجاه درصد آن نقدی تادیه گردد.
  2. شرکت های بیمه متقابل با سرمایه حداقل 200 میلیون ریال تاسیس می گردد که حداقل می بایست پنجاه درصد آن نقدی تادیه گردد.
  3. شرکت های بیمه اتکایی با سرمایه حداقل 85 میلیارد ریال تاسیس می گردد که حداقل می بایست پنجاه درصد آن نقدی تادیه گردد.
  4. شرکت های نمایندگی‌ و یا کارگزاری‌ بیمه‌ با سرمایه‌ حداقل‌ 300 میلیون‌ ریال‌ تاسیس می گردد که‌ حداقل‌ می بایست پنجاه‌ درصد آن‌ نقدی تادیه گردد.

تبصره 1 : هرنوع متعادل سازی در رقم های قید شده در این ماده هر 2 سال یک بار به توصیه مشترک دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و بیمه مرکزی ایران واگذار می گردد و توسط هیات وزیران به تصویب می رسد.

تبصره 2: افراد خارجی دارای سهام شرکت ها، عناوین این اساس نامه سهم الشرکه ریالی را می بایست به ارزهای مورد قبول بانک مرکزی ایران تبدیل نمایند و یا تاییدیه تبدیل ارز را عرضه کنند.

تبصره 3:میبایست مبالغ سرمایه این ماده نزد یکی از بانک های تایید شده بانک مرکزی کشورما که در مناطق آزاد شعبه دارد واریز گردد.

براساس قوانین تاسیس و امور موسسات بیمه در مناطق آزاد مغایر با دیگر شرکت های تجاری،برای تشکیل و ثبت شرکت ها و موسسات بیمه در مناطق آزاد میبایست مجوز لازم را از شرکت بیمه ی مرکزی ایران دریافت می نمود . زیرا ثبت موسسات و شرکت های بیمه در منطقه به عرضه مجوز ثبت به وسیله بیمه مرکزی ایران بستگی دارد و ثبت هرنوع تغییرات بعدی در اساسنامه ، اندازه سرمایه و سهام شرکت هایی که ثبت می گردند به عرضه توافق بیمه مرکزی ایران واگذار می گردد.

جهت کسب مجوز ثبت ، مدارک و مشخصاتی را میبایست به بیمه مرکزی ایران ارائه نمود.

مدارک لازم برای کسب مجوز ثبت

  1. اساسنامه شرکت
  2. اندازه سرمایه شرکت ، تاییدیه تعهد پرداخت آن
  3. سهام نقدی و غیرنقدی و چگونگی پرداخت آن
  4. فهرست سهامداران ، بازرسان و مدیران و ملیت و شمار سهام هر یک از آن ها
  5. مدارک و مشخصاتی که بیانگر شایستگی مالی و فنی شرکت و بیانگر معروفیت باشد.

تبصره : مجوز به ثبت رسیده تنها برای 6 ماه ارزش دارد. با عدم ثبت نمودن شرکت طی زمان تعیین شده میبایست دوباره مجوز ثبت کسب گردد.

براساس ماده 7 اساس نامه ، بیمه مرکزی کشورما مکلف می باشد طی 30 روز از زمان ارائه آخرین مدرک و مشخصات تقاضا شده باتوجه به ماده 28 قانون نحوه مدیریت مناطق آزاد تجاری – صنعتی کشورما و مصوبه 1372 و قوانین این اساس نامه پیشنهاد خود را که شامل قبول یا رد درخواست است کتباٌ به سازمان اطلاع داده شود .

اگر درخواست کننده به آن پیشنهاد انتقادی داشته باشد ، میبایست طی 30 روز انتقاد خود را به مجمع عمومی بیمه ایران ارائه نماید که تصمیمات مجمع حتمی و میبایست اعمال گردد.

بیمه مرکزی ایران با اخذ تاییدیه ثبت موسسه در منطقه ، پروانه فعالیت جهت بیمه اتکایی، یک یا چند بیمه مستقیم و یا هر دو را ارسال می نماید.

تاسیس شعبه یا نمایندگی بیمه

قوانین مرتبط به مناطق آزاد تنها دو حوزه فعالیت اقتصادی را برای تاسیس شعبه در مناطق آزاد به وسیله شرکت های ایرانی قانونی می داند.که شامل :

  1. عملیات اعتباری و بانکی
  2. عملیات بیمه

براساس ماده 1 ” مقررات تاسیس و فعالیت موسسات بیمه در مناطق آزاد ” ( مصوب 1379 با اصلاحات مصوب 1382 ) از شعبه این گونه تعریف نموده است : “

شعبه ، بخش پیرو یکی از موسسات بیمه ایران می باشد که در حیطه مسئولیت های موسسه اصلی تحت نظر نام و وظایف آن در منطقه عملیات لازم را انجام می دهد.”

در تبصره 3 ماده 2 قوانین ذکرشده: ” موسسات بیمه ایرانی شامل قوانین تشکیل بیمه مرکزی ایران و بیمه گری مشمول دولتی و غیردولتی که به انجام اقدامات در مناطق آزاد مجاز می باشند به یکی از روش های ذیل است :

  1. تشکیل شعبه و برپایی نمایندگی با توجه به قوانین تشکیل بیمه مرکزی ایران و بیمه گری
  2. تشکیل موسسه بیمه با همکاری اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی در محدوده قواعد اساس نامه “

مجموعه حرفه ای و حقوقی ثبت کریم خان، با سالها تجربه مدیریت در تاسیس و ثبت شرکت ها و موسسات بیمه در مناطق آزاد خدمات بهینه ی را برای شما عزیزان انجام داده است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *