تعهدات شرکاء در شرکت های تضامنی


یکی از انواع شرکت های هفتگانه تجاری، شرکت های تضامنی می باشد. شرکت تضامنی از نظر استحکام و اعتبار در راس کل شرکت ها قرار دارد.

براساس ماده 116 قانون تجارت شرکت تضامنی این گونه تعریف می شود :

شرکت تضامنی به شرکتی می گویند که میان دو یا چند نفر تحت اسم مشخصی برای کارهای تجاری با مسئولیت تضامنی تشکیل می گردد و چنانچه دارایی شرکت جهت تادیه کلیه قروض آن کفایت نکند ، هر کدام از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت خواهد بود و منظور از مسئولیت تضامنی همین است و به این سبب گفته می شود در شرکت تضامنی اعتبار و شخصیت شرکاء در تشکیل شرکت دخیل است و تادیه قروض و تعهدات شرکت بر عهده آن ها می باشد . و لذا در اسم شرکت تضامنی باید عبارت ( شرکاء تضامنی ) و لااقل اسم یکی از شرکاء ذکر شود و هر گاه اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل شرکاء و یا براداران ذکر شود.

شایان ذکر است ، این شرکت، شرکتی خانوادگی بوده و میان خویشاوندان نزدیک تشکیل می گردد و اصولاً هنگامی تاسیس می گردد که صاحب تجارتخانه ای فوت کرده و ورثه او برای جلوگیری از انحلال تجارتخانه و برای ادامه کار آن، شرکت تضامنی تشکیل می دهند.

تعهدات شرکاء در شرکت های تضامنی

در شرکت های تضامنی مسئولیت و محدودیت شرکاء از کلیه شرکت های تجاری بیشتر می باشد. برای توضیح بیشتر نمونه هایی در ادامه قید می شود.

  1. مسئولیت شرکاء طبق تضامن قرارداد یعنی هر کدام ضامن تمام دیون ، بدهی و تعهدات شرکت است.
  2. هیچ کدام از شرکاء نمی تواند بدون رضایت دیگر شرکاء ( به حساب شخصی خود یا به حساب شخص ثالث ) به تجارتی از انواع شرکت اقدام کند.
  3. هیچ شریکی بدون رضایت دیگر اشخاص نمی تواند تحت عنوان شریک ضامن یا شریک بامسئولیت محدود در شرکت دیگری که مشابه آن تجارت را دارد، داخل شود زیرا براساس ماده 134 قانون تجارت این محدودیت ها برای او وجود دارد و حکم قانون می باشد که نمی شود برخلاف آن عمل کرد.
  4. در صورت فوت یکی از شرکاء بقاء شرکت موقوف به رضایت دیگر شرکاء و قائم مقام متوفی خواهد بود.
  5. چنانچه دیگر شرکاء تصمیم به بقاء شرکت داشته باشند قائم مقام شریکی که فوت کرده است میبایست طی مدت یک ماه بعد از فوت رضایت یا عدم رضایت خود را در مورد بقاء شرکت به کتباً اعلام کند.
  6. هر گاه قائم مقام متوفی در مدت ذکر شده نظریه و رضایت خود را به دیگر شرکاء اعلام نکند در سود و زیان سهیم و شریک خواهد بود.
  7. چنانچه عدم رضایت خود را طی یک ماه اعلام کرد در منافعی که در این مدت حاصل شده سهیم می باشد و نسبت به ضرر آن سهیم و شریک نخواهد بود.
  8. در صورتی که در این مهلت یعنی یک ماه سکوت کرد و هیچ پاسخی مثبت یا منفی نداد سکوت تا انقضاء مهلت یاد شده در حکم اعلام رضایت می باشد و در نتیجه در سود و زیان شریک خواهد بود.

لازم به ذکر است است که در صورت محجور شدن یکی از شرکاء کیفیت بقاء در شرکت با قیم و یا سرپرست است که به همان ترتیب یاد شده رضایت یا عدم رضایت خود را اعلام می کند.

همکاران ما در ثبت کریم خان ، با افتخار در خدمت شما خواهند بود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *