صندوق تعاون که در سال 1369 تاسیس گشته است، موسسه ای اعتباری می باشد و برای مدت نامحدود شخصیت حقوقی و استقلال مالی دارند. عملیات صندوق تعاون ، سراسر کشور و مرکز اصلی آن در تهران می باشند. سرمایه اولیه صندوق تعاون ، هشت میلیارد ریال می باشد. صندوق تعاون که یک شخص حقوقی دولتی به شمار می رود ، نیاز به ثبت نداشته است.

موضوع و حدود عملیات صندوق تعاون به شرح ذیل می باشد :

  • تامین و تجهیز منایع مالی، از محل دریافت مبالغ حاصل از بازپرداخت وام های اعطایی دولت به مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی و تعاونی های زیر نظر آن ها یا داوطلبان عضویت برای تشکیل تعاونی های ذکر شده که از وام های مربوط به اجرای طرح اشتغال بیکاران ، استفاده نموده اند.
  • وصول چهار درصد از سود خالص سالانه شرکت ها و اتحادیه های تعاونی ( موضوع بند 2 ماده 25 قانون بخش تعاونی ) ؛
  • ارائه وام لازم برای طرح اشتغال بیکاران به مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی و تعاونی ها و داوطلبان برای تشکیل تعاونی های یاد شده و انجام فعالیت های اعتباری ؛

در ادامه ثبت کریم خان در خصوص انواع تسهیلات اعتباری صندوق تعاون اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد.

 

تعاونی ها، در چه مواردی می توانند از وام صندوق تعاون استفاده کنند ؟

 

 

 

 

 

 

انواع تسهیلات اعتباری صندوق تعاون

شرکت ها و اتحادیه های تعاونی می توانند در امور ذیل وام صندوق تعاون را مورد استفاده قرار می دهند :

  1. تحقیقات و آموزش؛
  2. تامین و پرداخت قسمتی از هزینه های مطالعاتی ، طراحی و مهندسی ؛
  3. تاسیس، جایگزینی ، تکمیل ، تغییرات ، توسعه و راه اندازی طرح؛
  4. خرید زمین ، ماشین آلات ، تاسیسات ، مصالح ساختمانی، لوازم و ابراز و مواد ، ساختمان ، واحدهای تولیدی ، مستحدثات و سهام ؛
  5. تامین منابع مالی برای صادر کردن تولیدات شرکت ها و اتحادیه های تعاونی.

ارائه تسهیلات مالی و وام های زیاد ، متنوع و هم زمان به یک تعاونی واجد شرایط، بلامانع می باشد مشروط بر آنکه مجموع آن ها از حد نصاب های زیر بیشتر نشود :

درصد وام به کل هزینه سرمایه گذاری، برای شرکت ها و اتحادیه های تعاونی توزیعی، حداکثر پنجاه درصد، برای شرکت ها و اتحادیه های تعاونی تولیدی، حداکثر هفتاد و پنج درصد و برای طرح های ابتکاری و اختراعی تا نود درصد می باشد. در موارد مهم ، در فعالیت های تولیدی تا هشتاد و پنج درصد هزینه سرمایه گذاری قابل پرداخت می باشد.مدت بازپرداخت وام ، حداکثر پنج سال می باشد؛ اما در صورتی که در این مدت معلوم شود شود که متقاضی وام به دلایل موجهی نمی تواند وام خود را در زمان معین بپردازد، مدیر عامل صندوق می تواند در شکل تقسیط وام ، تجدید نظر نماید و مدت استرداد را حداکثر تا یک سال دیگر افزایش دهد. صندوق برای وام پرداختی، کارمزد دریافت می کند؛ همچنین در برابر پرداخت وام از وام گیرنده ، وثیقه های مطمئن و کافی دریافت می نماید.

پرداخت وام به متقاضی، متناسب با پیشرفت کار و به تدریج انجام می شود . صندوق می تواند در نحوه استفاده از وام نظارت کند.صندوق می تواند برای کمک به تحقق اهداف بخش تعاونی و علی الخصوص ایجاد زمینه مطلوب برای اشتغال بیکاران و ایثارگران، طبق دستورالعمل مربوط، اقدام به پرداخت وام قرض الحسنه نماید.صندوق می تواند در اجرای ماده 17 قانون بخش تعاونی ، با وام بدون بهره یا هر راهکار مجاز دیگر ، از جمله مشارکت ، مضاربه ، مزارعه ، مساقات ، اجاره ، اجاره به شرط تملیک ، بیع شرط، فروش اقساطی و صلح ، به تامین یا افزایش سرمایه شرکت های تعاونی کمک کند.

ثبت کریم خان ارائه دهنده کلیه خدمات ثبتی و حقوقی در خصوص شرکت های تعاونی ، و ثبت انواع دیگر شرکت ها می باشد.امور ثبتی خود را به ما بسپارید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *