تشکیل و ثبت شرکت ایرانی

تشکیل و ثبت شرکت ایرانی


ثبت شرکت

بنابر ماده 1 قانون ثبت شرکت ها ، شرکتی که در ایران تاسیس و مرکز اصلی آن در کشور ما باشد ایرانی به حساب می آید.
قانون تجارت در ماده 220 معین کرده است: ” هر شرکت ایرانی که اکنون کارآیی داشته یا در آینده تاسیس شود و با فعالیت در امور تجارتی مطابق شرکت های ذکر شده و قوانین و مقررات عمل ننماید شرکت تضامنی به حساب می آید و شرایط مرتبط به شرکت های تضامنی در آن حاکم می شود.”

تشکیل و ثبت شرکت ایرانی

طی مصوب خرداد ماه 1310،هر شرکت تجاری ایرانی مطابق قانون ثبت شرکت ها که موظف به ثبت می باشد میبایست در تمامی اسناد و مدارک خود بیان نماید که به عنوان چه نمره ای در ایران به ثبت می رسد.مرکز اصلی شرکت که دفتر ویژه ای برای ثبت می باشد ، ” اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی “محل ثبت شرکت ها در تهران بوده و در خارج از آن “اداره ثبت اسناد” می باشد. درخواست ثبت شرکت به وسیله مدیران صورت می گیرد.

اظهارنامه درخواست ثبت و تقاضانامه ثبت شرکت می بایست مطابق قوانین و مقررات برای ثبت شرکت ارائه گردد.برای ثبت توسط اداره ثبت شرکت ها می بایست برگه های چاپی مخصوص آماده و نظم دهی گردد،به این ترتیب درخواست کننده این مدارک را در دو نسخه سامان دهی کرده و به مرجع ثبت ارائه می نماید.

به موجب ماده 196 ق.ت مدارکی لازم برای ثبت شرکت ها در آیین‌نامه دادگاه ها به تفسیر ذیل می باشد:

  1. شرکت نامه شامل مشخصات شرکت
  2. اساسنامه
  3. صورت جلسه مجمع عمومی
  4. صورت جلسه انتخاب مدیران و قبولی آن ها
  5. رسید سرمایه

زمانی که درخواست ثبت شرکت در دو نسخه با پیوست های آن به مسئول ثبت عرضه شود یک نسخه از آن در پرونده نگهداری شده و نوشته های مربوط به آن در دفتر مخصوص ثبت شرکت ها به ثبت می رسد و مسئول آن نسخه دوم را با درج تاریخ و شماره ثبت به همراه امضاء و مهر به درخواست کننده ارائه می دهد و پس از این می بایست دارندگان امضاء، دفتر مخصوص را امضاء کنند .ثبت در این دفاتر مشابه ثبت سند در دفترخانه اسناد رسمی می باشد .مطابق ماده 5 اصلاح اساس نامه ثبت شرکت ها ، اداره ثبت شرکت ها در تهران و شهرستان ها در ثبت شرکت نامه نماینده دفترخانه های رسمی به حساب می آیند.

بنابر ماده 197 ق.ت در ماه اول تاسیس هر شرکت،مطابق اساس نامه وزارت دادگستری گزیده ای از شرکت نامه و پیوست های آن آگهی می شود.و به موجب ماده 198 چنانچه پس از طی یک ماه مراجعه ای برای ثبت صورت نگرفت ،هر فرد فعال در پروژه با مراجعه به دادگاه می تواند به رد فعالیت های شرکت بعد از یک ماه اقدام نماید.هرزمانی که برای تغییر در اساسنامه ، تمدید اعتبار یا زوال یک شرکت و مشخص نمودن کیفیت یا خروج بعضی از شرکا و یا تغییر نام شرکت تصمیم گیری شود می بایست قوانین موجود در مواد 195 و 197 ارعایت شود.

ثبت شعبه شرکت

اگر در زمان تاسیس شرکت شعبه آن نیز مشخص شده باشد همزمان با شرکت اصلی ثبت و اطلاع داده می شود ولی اگر شعبه بعد از مدتی تاسیس شود ،جزء تغییرات در شرکت به حساب می آید و مطابق قوانین و مقررات تغییر به ثبت و آگهی آن مبادرت می کنند.ثبت شعبه شرکت در همان محل شعبه چاپ می شود.

شرکت فرعی

پس از مدتی شرکت اصلی شرکت دیگری را در درون شرکت نامبرده تاسیس می نماید که سرمایه آن شامل حال شرکای اصلی بوده که در این صورت قوانین ثبت مشابه ثبت شرکت اصلی می باشد ولی فقط هزینه ثبت به اندازه سرمایه اضافه شده به سرمایه اصلی عرضه می شود.

ثبت شرکت کریم خان با به کارگیری از کارشناسان متخصص و با تجربه با چندین سال تجربه ی شما عزیزان را در راستای تشکیل و ثبت شرکت های ایرانی راهنمایی می کند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *