تسلیم سرمایه شرکت تجاری

تسلیم سرمایه شرکت تجاری


تسلیم سرمایه شرکت تجاری باید به چه کسی صورت پذیرد؟

براساس قرارداد دو یا چند نفر که هر کدام به هر میزان سرمایه می گذارند و با آن فعالیت تجاری انجام می دهند و نفع و ضرر اعلام شده بین آنها تقسیم میشود را شرکت تجاری می گویند.

تسلیم سرمایه شرکت تجاری

در قرارداد شرکت همچون تمامی عقدنامه ها و قراردادها میبایست شرایط عمومی درستی عقدنامه ملاحظه شود که از قبیل : قصد و رضا ، صلاحیت ، مشخص بودن عنوان ، قانونی بودن مسیر و هدف افزون بر موارد عمومی موارد اختصاصی شرکت از قبیل : داشتن شرکا ، همکاری شرکا ، سرمایه گذاری ، منصب به معاملات تجاری ، توزیع نفع و زیان با دقت به این مورد که ارائه سرمایه از قبیل شرایط تاسیس شرکت است، مورد نیاز دانستیم به مناسبت موضوع پیش از شروع به بحث اصلی ،برای آشنایی مشتریان در آغاز در مورد آورده ی شرکت های تجاری توضیحاتی بدهیم.

آوردن حصه

هر کدام از شرکا حصه ای به شرکت می آورند که به آن ” آورده ” گفته میشود و درصورتی که به آن همان سرمایه فردی هر کدام از شرکا می گویند که جمع آن با آورده های سایر شرکا، سرمایه شرکت را ایجاد خواهند کرد.

تقسیم بندی آورده های شرکا

آورده های نقدی و آورده های غیرنقدی

الف – آورده های نقدی

شریکی که موظف به آوردن وجه نقد به شرکت است میبایست در زمان تنظیم شه به وظیفه ی خود عمل کند در غیر این صورت مثل این است که حق خود را نپرداخته باشد . مسئولیت به پرداخت آورده نقدی در شرکت های گوناگون اشکال متفاوت دارد . در شرکت های سهامی و مختلط سهامی، پرداخت تمام آورده تضمین شده ، ضمن تاسیس شرکت الزامی نیست ، درحالی که در دیگر شرکت ها شرکت تشکیل نمی شود، فقط آنکه تمام سرمایه نقدی

شرکت پرداخت شده باشد. در هر صورت ، به هیچ عنوان شرکت تجاری تاسیس نمی شود فقط آنکه بخشی از سرمایه به شکل نقد به شرکت آورده شده باشد. در این صورت قانون گذار تنظیم کرده که در شرکت های سهامی عام ، تاسیس کنندگان میبایست حداقل 20 درصد سرمایه شرکت را خود تضمین کنند و حداقل 35 درصد مبلغ ضمانت شده را به صورت نقدی بپردازند. ( ماده 6 لایحه قانونی 1347). در شرکت های سهامی خاص، مبلغ نقدی نمی بایست.

کمتر از 35 درصد تمام سهام باشد. ( بند 2 ماده 20 لایحه قانونی 1347).

ب- آورده های غیرنقدی

آورده غیرنقدی احتمال دارد به شکل مال مادی، مال غیر مادی و یا صنعت ( فعالیت ، کار و هنر ) باشد.

تسلیم سرمایه شرکت تجاری باید به چه کسی صورت پذیرد ؟

همان شکل که اشاره شد، ارائه سرمایه اعم از شرایط تاسیس شرکت است ، بدین معنی ارائه سرمایه به شرکتی که تاسیس نشده غیرممکن می باشد و این سوال بوجود می آید که ارائه سرمایه میبایست به چه شخصی صورت پذیرد ؟

احتمال دارد جواب داشته شود که ارائه آورده به فردی که نقش واسطه بین شریک و شرکت در حال تاسیس را اجرا نماید بسنده به قصد است . در این حال آورده از حیطه شریک بیرون می شود و در اولین فرصت بعد از تشکیل شرکت به مالکیت شرکت درآمده و سرانجام فرد واسطه میبایست آن را به شرکت ارائه کند.این عملکرد دارای اعتماد به نظر نمی رسد . شایان است عملکردی طراحی شود که با به وجود شرکت ، ارائه دوباره ملزم نباشد و به صورت خودکار سلطه شرکت برآورده شرکا قطعی شود.

شرایط آورده های نقدی لایحه قانونی اصلاح بخشی از قانون تجارت از روش تفکر تبعیت کرده است؛ حسابی در یک بانک ، به اسم شرکت در حال تاسیس تشکیل شده و شرکا آورده نقدی خود را به آن حساب واریز می کنند . درحالی که این حساب قابل برداشت نیست فقط توسط مدیران بعد از ایجاد شرکت.اجرای این شیوه در مورد دیگر شرکت ها هم با منعی ندارد و می توان آن را اصول عمومی جهت تاسیس هر گونه شرکت به شمار اورد.

در خصوص آورده های غیرنقدی که سند رسمی ندارند هم میشود با دقت به سکوت قانون از این روش و تفکر تبعیت کرد و چنین اظهار نظر نمود که آورده های غیرنقدی که سند رسمی ندارند میبایست به مدیران شرکت در حال تاسیس ارائه گردد. به همین شکل در زمان تاسیس شرکت، سلطه شرکت بر آورده غیرنقدی هم انجام می شود. در حالی که جواب به مسئله در خصوص آورده های غیرنقدی که دارای سند رسمی هستند سخت است برای اینکه واگذاری مالکیت اموال دارای سند رسمی، نیاز به اجرای مقدمات تنظیم سند رسمی است و حال آنکه هنوز شرکتی به وجود نیامده است تا واگذاری رسمی مالکیت به آن امکان پذیر باشد. قانون در این مورد راه حلی تنظیم نکرده است.

بدون شک همکاران متعهد ما در موسسه ثبت حقوقی کریم خان ،همواره آمادگی لازم را جهت رفع سوالات و مشکلات متقاضیان عزیز در مورد سرمایه شرکت تجاری دارند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *