تاسیس بانک ها در مناطق آزاد

تاسیس بانک ها در مناطق آزاد


تاسیس بانک ها و موسسات اعتباری در مناطق آزاد

بانک ها و موسسات اعتباری جهت تشکیل و عملکرد در مناطق آزاد مطابق مقررات خاصی می باشند که در حیطه ی ” آیین نامه اجرایی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد ” توصیف شده است.این آئین نامه نخست در سال 1376 به تایید کمیسیونی از وزراء رسید اما در سال 1379 به وسیله ی تصویب نامه شماره 2368/ ت 22623 ک مورخ 27 / 2/ 1379 جانشین گردید.مطابق ماده 4 آیین نامه نام برده ، تشکیل بانک در مناطق آزاد میبایست با مجوز بانک مرکزی ج . ا ایران انجام شد و عملکرد آن ها تنها به شکل شرکت سهامی عام یا خاص با سهام با نام امکان دارد.

تاسیس بانک ها در مناطق آزاد

بنابراین از هفت مدل شرکت های تجاری مجاز در قانون تجارت تنها یک نوع آن یعنی شرکت سهامی تصویب شده است و درحالی که طرح شرکت سهامی خاص به شکل سهام بی نام هم نمی تواند در مناطق آزاد بانک یا موسسه اعتباری تشکیل کرد.به موجب ماده 8 ، حداقل سرمایه بانک ها و موسسات مذکور ، هنگام تأسیس پنج میلیارد ریال می‌باشد که باید 35% این به صورت نقد نزدیکی از بانکها‌ در منطقه تودیع شده باشد بقیه سرمایه باید تعهد شده و حداکثر ظرف سه سال پرداخت شود.

بانک‌های داخلی : حداقل 15 میلیارد ریال که 35% آن میبایست به شکل نقد درحضور یکی از بانک‌ها در منطقه به صورت ودیعه ‌گذاشته شود. مابقی سرمایه میبایست موظف شود و حداکثر ‌طی 3 سال پرداخت شود.

مؤسسات داخلی : حداقل 5 میلیارد ریال که 35% آن میبایست به شکل نقد درحضور یکی از بانک‌ها در منطقه به صورت ودیعه ‌گذاشته شود. مابقی سرمایه میبایست موظف شود و حداکثر ‌طی 3 سال پرداخت شود.

  • شعب بانک‌های داخلی : به تعیین بانک مادر و نسبت با نیازهای منطقه
  • شعب بانک‌های خارجی : حداقل 5 میلیون دلار، که همه آن پرداخت شده باشد.
  • مؤسسات خارجی : حداقل 5 میلیون دلار، که همه آن پرداخت شده باشد.

مطابق ماده 10 ، بانک ها و مؤسسات بعد از دریافت مجوز تأسیس (‌موضوع ماده 3 آیین‌نامه) و ثبت در واحد ثبت منطقه قادرند عملکرد خود را با رعایت محتوا این‌آیین‌نامه و عرضه ی مدارک تکمیل زیر به سازمان آغاز نمایند.

  1. آگهی ثبت در روزنامه رسمی.
  2. یک نسخه اساسنامه ثبت شده.
  3. ابلاغ آدرس محل استقرار دفتر مرکزی.

بانک‌ها و مؤسسات قادرند با مراعات محتوا آیین‌نامه و دستورالعمل‌های آن و درحیطه ی اصول و قوانین تصویب شده بانکداری بین‌المللی به فعالیت و ‌عرضه ی خدمات ارزی از جمله موارد زیر اقدام کنند:

  • ایجاد روابط کارگزاری با سایر بانک‌ها.
  • اجرای تمامی کار مرتبط به اعتبار اسنادی، بروات وصولی، ضمانت‌نامه ارزی و حواله‌های ارزی .
  • اخذ اقسام سپرده‌های ارزی که بانک‌ها و مؤسسات مناطق اتخاذ می‌کنند میبایست به یکی از ارزهای معتبر بین‌المللی که لیست آنها به وسیله بانک مرکزی ‌ابلاغ می‌شود باشد.
  • خرید و فروش ارز به هر شکل.
  • انتشار و خرید و فروش اوراق قرضه، مشارکت و سرمایه‌گذاری با تأیید بانک مرکزی.
  • انجام معاملات طلا و نقره.
  • اخذ اقسام تسهیلات اعتباری.
  • واگذاری اقسام تسهیلات اعتباری.
  • کارمزد عملیات بانکی، نرخ‌های خرید و فروش ارز، سود سپرده‌های گوناگون همین طور سود تسهیلات اعطایی به موجب شرایط بازار آزاد مشخص می‌شود.
  • صرافی‌ها فقط مجاز به خرید و فروش ارز به هر شکل می‌باشند.( تأسیس صرافیها با اخذ مجوز از سازمان امکان‌پذیر است).
  • واگذاری مبالغ از جمله ارزی یا ریالی به وسیله صرافی‌ها میبایست فقط به وسیله بانک‌ها و مؤسسات منطقه انجام شود.

تاسیس شعبه یا نمایندگی

قوانین مرتبط به مناطق آزاد تنها دو زمینه ی عملکرد اقتصادی را مجاز به تاسیس شعبه در مناطق آزاد به وسیله ی شرکت های ایرانی دانسته است که اعم از :

  1. فعالیت اعتباری
  2. فعالیت بیمه

در ماده 1 آیین نامه اجرایی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد ، شعبه به این گونه شرح داده شده است: ” شعبه واحدی از یک بانک یا یک موسسه اصلی در قلمرو قوانین و مقررات منطقه به فعالیت مجاز بانکی اقدام می ورزد .”

و در ماده 4 همان آیین نامه اشاره شده است :

” تاسیس بانک و موسسه و افتتاح شعب بانک ها و موسسات از قبیل ایرانی یا خارجی در مناطق محول به توصیه سازمان و صدور مجوز به وسیله ی بانک مرکزی است. “

بدین صورت بانک ها و موسسات اعتباری ایرانی قادرند در مناطق آزاد شعبه تاسیس کنند. همان طور تبصره ماده 5 آیین نامه نام برده، به بانک ها و موسسات اعتباری ایرانی و خارجی امکان داده است که در مناطق آزاد با اجازه سازمان منطقه دفتر نمایندگی تاسیس کنند اما این دفاتر نمی توانند عملیات بانکی و تجاری داشته باشند.

شرکت ثبت کریم خان با استفاده ازکارشناسان متخصص و مجرب و با تجربه ی موفق، با افتخار آماده ی ارائه ی خدمات درخصوص تاسیس بانک ها و موسسات اعتباری در مناطق آزاد به شما عزیزان،می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *