انواع مالکیت فکری یا مالکیت معنوی

انواع مالکیت فکری یا مالکیت معنوی


توضیحی اجمالی در خصوص انواع مالکیت فکری یا مالکیت معنوی

موسسه حقوقی ثبت کریم خان در این متن در خصوص مالکیت معنوی و فکری و انواع آن سخن می گوید.

موضوع مالکیت معنوی در حقیقت ترکیبی از تراوشات ذهنی و ابتکارات انسان است که مضاف بر بعد معنوی آن ، از ارزش اقتصادی برخوردار است ، مانند اینکه شخصی کتابی را تالیف کند.این کتاب مضاف بر حق مالی که برای مولف به وجود می آورد بعد معنوی هم دارد که ممکن است برای او بسیار ارزشمندتر از جنبه مادی اثر باشد.به همین سبب ارزش مادی و معنوی مالکیت های معنوی، هم در در حقوق ملی کشورها و هم در حقوق بین الملل، پیش بینی ها و اقداماتی به منظور حمایت از آن شکل گرفت و سازمانی به نام سازمان جهانی مالکیت فکری world intellectual property organization ) ) موسوم به( wipp ) تاسیس گردید و در آن معاهده های گوناگونی مانند کنوانسیون ” برن ” جهت حمایت از آثار ادبی و هنری (copyright) و معاهده پاریس به منظور حمایت از مالکیت صنعتی منعقد شد.

انواع مالکیت فکری یا مالکیت معنوی

 

مالکیت فکری یا معنوی دارای دو بخش کلی است:

  • مالکیت صنعتی
  • حقوق مولف ، مصنف و هنرمند

مالکیت صنعتی شعبه ای از حقوق تجارت می باشد که حقوق غیرمادی ناشی از علائم مشخص کننده از جمله : علائم تجاری یا صنعتی و یا خدماتی ، اسم تجاری ، سمبل یا علامت و مشخصات منشاء کالا را مطالعه نموده است و به حقوق حاصل از خلاقیت و نوآوری از جمله : ورقه های اختراع ، گواهی اشیاء مصرفی و همچنین به اشکال و ترسیمات و مسائل در خصوص رقابت نامشروع و سوء استفاده از حقوق مالکیت صنعتی می پردازد.

این روزها ، مالکیت صنعتی چه در حقوق داخلی و چه در سطح بین المللی، به دلیل الزامات بازرگانی بین المللی و روابط اقتصادی کشورها با یکدیگر ، به صورت جدی حمایت شده و به مخترع مبتکر، و بالاخره به شخص خلاق امکان می دهد که منحصراً علامت یا اختراع خود را مورد استفاده قرار دهد و فرد متجاوز به حقوق خود را بواسطه حقوقی یا جزایی تحت تعقیب قانونی قرار دهد. ( مواد 528 تا 530 ق. م. اسلامی – تعزیرات )

“موسسه حقوقی ثبت کریم خان ”
مجموعه ای متشکل از برترین متخصصان با بهره گیری از خدمات بهینه

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *