انتخاب نوع شرکت

انتخاب نوع شرکت

چه نوع شرکتی بهتر است؟ در ابتدا شرکت خود را از چه نوعی ثبت کنیم؟

این سؤالات و سؤالات مشابه از پر تکرار ترین سؤالاتی هستند که با کارشناسان ما مطرح می‌شوند. در واقع انتخاب نوع شرکت یکی از چالش‌هایی است که افراد هنگام ثبت شرکت با آن رو به رو هستند. در مقاله‌ی زیر سعی شده است که معیارهای اصلی مطرح شود تا این مرحله برای بنیان گذاران شرکت آسان‌تر شود.

انتخاب نوع شرکت

پیش گفتار

یکی از چالشی‌ترین اموری که اشخاص در هنگام ثبت شرکت با آن مواجه هستند انتخاب نوع شرکت جهت آغاز کار می‌باشد. علاوه بر اینکه در این مقاله این موضوع را شرح داده‌ایم، می‌توانید با کارشناسان ما در ثبت کریمخان نیز تماس گرفته و مشورت کنید.

تعریف شرکت

تعریف در لغت به معنای شریک شدن و در تجارت به معنای بستن قرارداد بین دو یا چند نفر به عنوان شریک کاری و قید میزان سهم هر یک از شرکا است.

انواع شرکت

بر اساس ماده 20 قانون تجارت ایران، شرکت به 7 دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند:

  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت سهامی (عام و خاص)
  • شرکت مختلط (سهامی و غیر سهامی)
  • شرکت تضامنی
  • شرکت نسبی
  • شرکت دانش بنیان
  • شرکت تعاونی تولید و مصرف

لازم به ذکر است که امکان تبدیل انواع شرکت‌ها نیز از سال 1399 به وجود آمده است. جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما در ثبت کریمخان تماس بگیرید.

معیارهای انتخاب نوع شرکت

با وجود اینکه برای سؤال نوع شرکت در هنگام ثبت چه باشد هیچ پاسخ واحدی وجود ندارد، یک سری معیارهایی برای تعیین نوع شرکت مورد نظر وجود دارد که ممکن است تصمیم گیری در مورد این مسئله را آسان‌تر کند. در ادامه ما این معیارها را به صورت کامل شرح داده ایم.

معیار نوع فعالیت شرکت

فعالیت شرکت‌ها را به صورت کلی می‌توان به دو دسته‌ی تجاری و غیرتجاری تقسیم کرد. شرکت‌های تجاری تمام شرکت‌هایی هستند که در ماده 2 قانون تجارت آمده است من جمله شرکت‌های خرید و فروش، حمل و نقل، دلالی، صرافی و … . دسته‌ی دوم که شرکت‌های غیرتجاری هستند خود به دو دسته‌ی انتفاعی و غیر انتفاعی تقسیم می‌شوند. در دسته‌ی انتفاعی با اینکه اقدام تجاری صورت نمی‌گیرد، در ازای خدمات هزینه گرفته می‌شود و هدف از تأسیس به دست آوردن سود و تقسیم آن بین شرکا است. مثل مؤسسات حقوقی، حسابداری، آموزشی و … . اما در دسته‌ی غیر انتفاعی نه تنها موضوع فعالیت تجاری نیست، بلکه هدف کسب سود هم نیست. مانند اتحادیه‌ها، خیریه‌ها و … .

معیار میزان مسئولیت شرکا

میزان مسئولیت شرکا از جمله معیارهایی است که در انتخاب نوع شرکت بسیار دخیل بوده است. این میزان مسئولیت در واقع به دو دسته‌ی محدود و نامحدود تقسیم می‌شود. در دسته‌ی محدود مسئولیت شرکا محدود به میزان آورده‌ی آنها به شرکت می‌باشد. یعنی اگر شرکت ورشکسته شود، برای پرداخت بدهی‌های شرکا مسئولیتی در قبال طلبکاران ندارند و پرداخت بدهی محدود به دارایی شرکت می‌شود. این امر همواره باعث شده است که افراد در ابتدای ثبت شرکت به نوع غیر تجاری و یا تجاری در دسته‌های شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی عام و خاص و یا شرکت تعاونی روی آورند که مسئولیت شرکا در آنها محدود است.

معیار سهولت تأسیس شرکت

از میان شرکت‌های تجاری و غیرتجاری، مراحل تأسیس شرکت‌های غیرتجاری بسیار راحت‌تر می‌باشد. اما از آنجایی که ممکن است نوع شرکت از نوع تجاری باشد، در دسته‌ی شرکت‌های نوع تجاری، سهولت تأسیس شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود بیشتر است سایرین است و تشریفات کمتری در اداره ثبت شرکت‌ها دارد.

معیار سهولت اداره شرکت

جدای از شرکت‌های غیرتجاری که از قوانین کمتری هنگام اداره شرکت برخوردارند،شرکت با مسئولیت محدود نیز الزامات قانونی کمی جهت اداره دارد. چرا که وجود بازرس در مجمع‌های آنها، تعیین مدیرعامل و یا هیأت مدیره در آن الزامی نیست. اما همین امر باعث شده است که سایر انواع شرکت که نظارت قانونی بیشتری روی امور اداری آنها وجود دارد و تضمین حقوق به اشخاص ثالثی که وارد معامله با آنها شده‌اند می‌دهند از اعتبار بیشتری برخوردار باشند.

معیار تأمین سرمایه

در مورد مسئله‌ی تأمین سرمایه، در شرکت‌های سهامی خاص، حداقل 35 درصد از سرمایه‌ی شرکت در یک حساب بانکی قرار می‌گیرد و گواهی بانک به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شود. اما در شرکت با مسئولیت محدود میزان سرمایه توسط اداره ثبت شرکت‌ها مبنی بر ادعای مدیر شرکت تعیین می‌شود و هیچ تضمینی برای اینکه واقعا این سرمایه وجود دارد یا خیر نیست. بدین ترتیب اعتبار شرکت سهامی خاص بیشتر و برای اشخاص ثالث قابل اعتمادتر است.


چرا ثبت کریمخان؟

از جمله مزایای انجام امور ثبتی در ثبت کریمخان جهت ثبت شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره وری از کارشناسان مجرب و وکلای حرفه‌ای
  • ارائه‌ی مشاوره و خدمات با کمترین هزینه‌ی ممکن
  • ارائه‌ی خدمات سریع آنلاین بدون نیاز به مراجعه حضوری

شماره تماس

021-87146


آگهی تصدیق ثبت برند، علائم تجاری، اخذ کارت بازرگانی، اخذ کد اقتصادی، ثبت لوگو، ثبت علائم تجاری، ثبت کریم خان، ثبت کریمخان، شرکت ثبت کریمخان، ثبت برند در ثبت کریمخان، ثبت لوگو در موسسه کریمخان، هزینه اخذ کارت بازرگانی، هزینه ثبت لوگو، ثبت نام تجاری، هزینه ثبت نام تجاری، هزینه ثبت علائم تجاری، هزینه اخذ کد اقتصادی، ثبت برند و لوگو در ثبت کریم خان، هزینه ثبت برند و لوگو در ثبت کریم خان، هزینه ثبت لوگو در موسسه کریمخان، هزینه ثبت لوگو، آگهی تصدیق ثبت برند، هزینه آگهی تصدیق ثبت برند، اظهارنامه برند، هزینه اظهارنامه برند، آگهی تصدیق ثبت برند، هزینه آگهی تصدیق ثبت برند

 

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *