اقدامات انجام شده در سال های اخیر در جهت توسعه فضای کسب و کار


Ÿ فضای کسب و کار

فضای کسب و کار به آن دسته از عوامل تاثیر گذار بر عملکرد بنگاه های اقتصادی اطلاق می گردد که مدیران بنگاه های اقتصادی نمی توانند آنها را مستقیما تغییر داده یا بهبود بخشند. مواردی مانند کیفیت دستگاه های حاکمیت، کیفیت زیر ساخت ها، ثبات قوانین و…

” بنگاه اقتصادی یا واحد اقتصادی عبارت است از شخصیت حقوقی یا شخصیت حقیقی که با ترکیب عوامل اقتصادی مختلف در تولید کالا یا خدمات فعالیت می کند. “

 

از مهمترین اقدامات انجام شده در سال های اخیر برای پیشرفت فضای کسب و کار می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

1. ایجاد سایت اطلاع رسانی ثبت شرکت ها به آدرس http//sherkat. ssaa.ir به شکل دو زبانه برای شفاف سازی فرایندها و خدمات مرجع ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری در اختیار ذی نفعان ومتقاضیان آن قرار دارد.

2. ایجاد و تکمیل بانک اطلاعاتی اشخاص حقوقی با رویکرد اختصاص شناسه واحد برای اشخاص حقوقی کشور که امکان شناسایی وپیگیری مالیاتی وبانکی وقضایی و… را تسهیل می کنند که در این باره سامانه استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی به آدرس www.ilenc.ir است.

3. ایجاد سامانه پذیرش ثبت تأسیس و صورتجلسات تغییرات برای اجرای تکالیف سیاست های برنامه پنج ساله قوه قضاییه و هم چنین قانون مدیریت خدمات کشوری،ارائه خدمات ثبت شرکت ها بواسطه درگاه اینترنتی به آدرس http//irsherkat.ssaa.ir به شکل غیر حضوری صورت می گیرد. هرچند پیشرفت فناوری اطلاعات وارتباطات و در نتیجه، پیدایش ابزارهای ارتباطی و اطلاع رسانی نوین و بسیار پیشرفته در دنیای امروز، گونه های نوینی از چگونگی انجام کارها و ارائه خدمات را بوجود آورده که باعث افزایش دقت،سرعت وشفافیت و کاهش زمان و هزینه و بهبود فضای کیفی کمی انجام کارها وخدمات وخدمات شده است. اما تسهیلاتی که این فناوری برای انجام امور در اختیار قرار می دهد به گونه ای می باشد که سبب شده استفاده از این ابزارهای جدید به سرعت در حال گسترش باشد.

پیش بینی می شود در آینده این روش به ابزار مسلط به انجام کارو چگونگی ارائه خدمات تبدیل شود. تاثیرات کلامی و شگرفی که استفاده از این فناوری برجای می گذارد به شکلی می باشد که بدون استفاده از آن، ساختار اداری حتی با وجود پیشرفت در کلیه زمینه های دیگر، از کارایی مطلوب برخوردار نخواهد بود.از این رو، بسیاری از کشورها سعی در توسعه فناوری اطلاعات در نظام اداری خود و اطلاع رسانی و ارائه خدمات بواسطه ابزارها به شکل خلاصه، تحقق دولت الکترونیکی می باشند. مطالعات و بررسی های انجام شده در این باره نشان دهنده آن می باشد که تلاش و رقابت گسترده ای در این زمینه بین کشورها در جریان است.

به همین جهت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای ارائه خدمات موثر و کارآمد به شهروندان با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به شرح اقدامات فوق اقدام کرده است که از جمله مزایای استفاده از فناوری اطلاعات در تعامل بین مردم و سازمان ثبت اسناد و املاک کشوردر حوزه ثبت شرکت ها؛قابلیت ارائه اطلاعات و خدمات در کلیه اوقات شبانه روز، عدم نیاز به مراجعه حضوری برای دریافت اطلاعات وخدمات و کاهش تردد درون شهری،ارائه اطلاعات وخدمات سریع مطمئن، افزایش اثر بخشی و کارایی و کاهش هزینه های دولت، امکان درخواست ثبت تاسیس و تغییرات شرکت ها در تمامی نقاط کشور بدون مراجعه به واحد ثبتی مربوطه، افزایش رضایت مردم به دلیل ارائه بهتر اطلاعات و سریعتر خدمات، ایجاد سایت آگهی ها ثبت شرکت و موسسات غیر تجاری می باشد.

4. اداره کل شرکت ها و موسسات غیر تجاری برای تسهیل فرایند ثبتی و ارتقاء شروع فضای کسب و کار در زمان ثبت شرکت تجاری اقدام به راه اندازی ” بانک جامع تعیین نام و دسترسی آزاد ” و رایگان برای جستجوی نام مورد مطالبه کرده است ودرهمین راستا متقاضی می تواند پیش از درخواست ثبت شرکت نسبت به جستجوی نام درخواستی مبادرت کندنماید و بواسطه دسترسی در گام دوم سامانه پذیرش ثبت تاسیس شرکت ها http//irsherkat.ssaa.ir وجستجوی نام درخواستی از سایت پورتال شناسه اشخاص حقوقی به آدرس www.ilenc.ir اقدام کنند برای جستجوی نام هزینه ای دریافت نمی شود. بنابراین متقاضی می تواند چند نام را رایگان انتخاب کند و بعد از تایید نام، در زمان ثبت شرکت در مرحله انتهایی صرفاً هزینه نام تایید شده پرداخت می شود.

5. ثبت الکترونیکی دفاتر ثبت شرکت ها به صورت آنلاین و حذف دفاتر سنتی و کاغذی: یکی از اقدامات جدید حوزه ثبت شرکت ها، حذف یک مرحله از مراحل ثبت شرکت ها است به گونه ای که با راه اندازی سامانه الکترونیکی ثبت شرکت ها، مرحله ثبت کاغذی اسناد و آگهی های ثبتی نزد مرجع ثبت شرکت ها اصلاح و حذف شده است به گونه ای که دفاتر ثبت شرکت ها کاغذی به دفاتر الکترونیکی تبدیل شده است و دیگر نیاز به نوشتن اسناد شرکت ها نیست و نسخه الکترونیکی دفاتر در بانک اطلاعاتی شرکت ها ذخیره می شود. لذا یک مرحله از مراحل ثبت شرکت ها با توجه به موارد مذکور حذف شده است.

6. ارسال الکترونیکی آگهی ثبتی به روزنامه رسمی کشور: در باره ارسال آگهی و اسناد ثبت شرکت ها به روزنامه رسمی، اداره ثبت شرکت ها در ایران در اجرای تکالیف اسناد فرادستی و بهبود فضای کسب و کارنسبت به ایجاد پنجره واحد در ارائه خدمات و همسانی اقدامات با روزنامه رسمی اقدام کرده است‌. در همین راستا نیز برای ارتقاء سلامت اداری آگهی های ثبتی به شکل الکترونیکی و آنلاین همزمان با ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها به روزنامه ارسال می شود. بنابراین نظر به مراتب فوق دریافت و چگونگی انتشار آگهی های ثبتی در روش جدید بعد از ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها به صورت الکترونیکی و آنلاین در سایت روزنامه رسمی قرار می گیرد.

با این وجود یک مرحله و همچنین مدت زمان یک روزه (موضوع گزارش بانک جهانی ) مبنی بر نوشتن آگهی تشکیل شرکت در روزنامه رسمی به دلیل ایجاد پنجره واحد بین دو دستگاه ذکر شده اصلاح شده و به گونه ای در مرحله ثبتی قبلی ادغام و تصحیح شده است. با توجه به تغییرات جدید آگهی های الکترونیکی موجود در سایت روزنامه رسمی قابل استناد و اعتبار بوده و به شکل آنلاین هم قابل دسترسی برای عموم است و برای ایجاد کسب و کارو استناد بوسیله مراجع قضایی و اداری و مالی، درج آگهی در آرشیو الکترونیک روزنامه رسمی کافی است ونیازی به استناد به انتشار کاغذی روزنامه رسمی نیست.

7. ایجاد پنجره واحد با اداره ثبت احوال: برای اطمینان از صحت اطلاعات اشخاص ایرانی، ارتباط با سامانه ثبت احوال به صورت برخط فراهم آمده است و اطلاعات اشخاص حقیقی به شکل الکترونیکی و آنلاین صحت سنجی می شود. بنابراین یکی از مدارک لازم که مدارک هویتی مورد تایید در دفاتر اسناد رسمی بوده با این ارتباط الکترونیکی حذف و متقاضی با کامل کردن اطلاعات اشخاص بدون نیاز به ارسال کپی برابر اصل مدارک هویتی می تواند ثبت شرکت انجام دهد.

8. ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران خارجی : در این باره با هماهنگی با دستگاه های متولی از جمله وزارت اطلاعات رصد و شناسایی سرمایه گذار خارجی و هم چنین اعطای کد فراگیر اتباع خارجی به صورت سرویس های الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری صورت می گیرد.

9. ارتباط الکترونیکی با سازمان امور مالیاتی کشور: با توجه به تکالیف تعیین شده در قوانین و مقررات مبنی بر رصد بدهکاران مالی با راه اندازی سرویس بر خط مبنی بر شناسایی بدهکاران مالیاتی و ممنوعیت های قانونی آنان، به شکل آنلاین و بدون لزوم مراجعه حضوری و توقف از انجام عملیات، رصد و اجرای تکالیف اقدام می شود. با وجود اجرای این مهم سازمان امور مالیاتی تا کنون در باره ارتباط الکترونیکی جهت حذف یک مرحله درباره پلمب دفاتر تجارتی و همچنین تشکیل پرونده شرکت ها اقدام نکرده است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *