اعلام تنفس مجامع عمومی در شرکت سهامی


چه افرادی می توانند در جلسات مجامع عمومی حاضر شوند ؟

براساس ماده 99 لایحه قانون تجارت ، سهامداران مجازند در جلسات مجامع عمومی حضور یابند.البته در جلسات مجامع عمومی، حضور سهامدار اجباری نیست زیرا براساس ماده 102 لایحه ، هم شخص سهامدار می تواند در جلسات مجمع عمومی حضور یابد و هم می تواند وکیل یا قائم مقام قانونی یا نماینده شخصیت حقوقی را به این جلسات اعزام نماید.در این صورت این نماینده میبایست مدرک وکالت یا نمایندگی خود را ارائه دهد ، بعنوان مثال قرارداد وکالت خود را ارائه دهد. حضور نماینده در جلسه به منزله حضور صاحب سهم می باشد.

اعلام تنفس

یکی از اختیارات مجامع عمومی براساس ماده 104 لایحه قانون تجارت، تصویب اعلام تنفس می باشد. زمانی اعلام تنفس می گردد که مجمع عمومی، برای رسیدگی به موضوعات نوشته شده در دستور جلسه تشکیل گردد اما نتواند در خصوص همه آن تصمیم گیری کند، بعنوان مثال مجمع عمومی عادی برای انتخاب مدیر، تصویب ترازنامه ، تقسیم سود تشکیل گردد اما درباره انتخاب مدیر و تصویب ترازنامه اتخاذ تصمیم نماید. هیات رئیسه مجمع با تصویب مجمع عمومی می تواند اعلام تنفس نماید.بعد از آن که اعلام تنفس کرد میبایست تاریخ جلسه بعد را تعیین نماید.تاریخ جلسه میبایست حداکثر دو هفته بعد باشد.تمدید جلسه در صورت اعلام تنفس به دعوت و آگهی مجدد نیازی ندارد، مانند تبصره ماده 97 لایحه که تمامی صاحبان سهام در مجمع حضور داشته اند.

در صورت تمدید جلسه تنها به موضوعی رسیدگی می گردد که در جلسه اول، مجمع فوق به رسیدگی آن نشد. در اینجا در خصوص تقسیم سود اتخاذ تصمیم نشده است.براساس نظریه دکتر پاسبان نصاب لازم همان تعدادی می باشد که در جلسه اول حضور داشت نه همان اشخاصی که در جلسه اول حضور داشته اند ، به عنوان مثال در صورتی 60 درصد صاحبان سهام در جلسه اول حضور داشتند ، در این جلسه هم میبایست حداقل 60 درصد صاحبان سهام حاضر باشند. البته این نظر با ظاهر قانون متفاوت است زیرا در این ماده از عبارت همان نصاب قانونی جلسه اول مورد استفاده قرار گرفته شده است است نه همان تعداد. اعلام تنفس تا چند نوبت هم می تواند تمدید شود.

نکته : در دو حالت آگهی دعوت برای تشکیل مجامع نیاز نیست :

  1. همه صاحبان سهام در مجمع حضور داشته باشند.
  2. جلسه مجمع عمومی پس از اعلام تنفس .

نتیجه آنکه در اعلام تنفس

  • هیات رئیسه با تصویب مجمع عمومی
  • ممنوعیت طرح موضوع جدید در جلسه بعد
  • جلسه بعد حداکثر 2 هفته
  • نیاز به دعوت مجدد نیست
  • نصاب جلسه بعد همان تصاب جلسه اول

ثبت کدام تصمیمات مجامع عمومی عادی و فوق العاده الزامی می باشد :

براساس ماده 106 لایحه ، اصولاَ الزامی به ثبت تصمیمات مجامع عمومی در مرجع ثبت شرکت ها نمی باشد مگر موارد آورده شده در ماده 106 لایحه . بعضی از این تصمیمات در صلاحیت مجمع عمومی عادی و برخی در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده می باشد :

  1. انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان : مجمع عمومی عادی
  2. تصویب ترازنامه : مجمع عمومی عادی
  3. کاهش یا افزایش سرمایه و هر نوع تغییر در اساسنامه : مجمع عمومی فوق العاده
  4. انحلال شرکت و نحوه تصفیه آن : مجمع عمومی فوق العاده

موسسه حقوقی ثبت کریم خان ، افتخار دارد با استفاده از توان بالای کادر مجرب خود ، در کوتاه ترین زمان ممکن اقدامات حقوقی و ثبتی لازم را جهت ثبت شرکت، ثبت برند و علامت تجاری ،ثبت طرح صنعتی به عمل آورد.

برای این منظور، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *