آثار عدم ثبت شرکت سهامی عام

آثار عدم ثبت شرکت سهامی عام


نکات مهم آثار عدم ثبت شرکت سهامی عام

ثبت شرکت سهامی عام یکی از موضوعاتی است که در دیگر بخش های این سایت از آن سخن گفته شده است اما موسسه حقوقی ثبت شرکت کریم خان در این مطلب قصد دارد آثار عدم ثبت شرکت سهامی عام را مورد بحث قرار دهد.شرکت های تجارتی همواره به واسطه انعقاد قرارداد پدید می آیند و از شخصیت حقوقی برخوردار هستند.بر اساس ماده ی 583 قانون تجارت،تمامی شرکت های تجارتی ذکر شده در این قانون از شخصیت حقوقی برخوردار هستند و نظر به ماده ی 195 قانون تجارت،ثبت تمامی شرکت های ذکر شده در این قانون لازم بوده و از تمامی مقررات قانونی ثبت شرکت ها پیروی می کند.در حقوق ایران در مورد آغاز شخصیت حقوقی شرکت های تجاری سخنی به میان آورده نشده است،لذا تعیین آغاز شخصیت حقوقی شرکت از این لحاظ حائز اهمیت است که نقطه آغاز حقوق و تعهدات شرکت را تعیین می نماید.

در ثبت شرکت سهامی عام،تاریخ تشکیل شرکت به نوع شرکت وابسته است و هر شرکتی تابع ضوابط خاصی است.در مورد شرکت سهامی عام با توجه به ماده 17 لایحه اصلاحی قانون تجارت از زمان قبولی کتبی مدیران و بازرسان شرکت،شرکت تشکیل شده به حساب می آید و در ماده ی 20 لایحه ی اصلاحی قانون تجارت تاسیس شرکت سهامی خاص مشخص و ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت ها انجام می پذیرد.در مورد شرکت تضامنی و نسبی و با مسئولیت محدود با توجه به مواد 96 و 118 و 185 قانون تجارت زمانی شرکت پدید می آید که تمام سرمایه ی نقدی پرداخت گردد و سهم الشرکه ی غیر نقدی نیز ارائه شده باشد.

بنابراین طبق ماده ی 17 لایحه،گرچه پیش از ثبت شرکت سهامی،این شرکت پدید می آید ولی قانون گذار جهت عدم ثبت شرکت سهامی عام ،آثاری را از قبیل موارد ذیل پیش بینی نموده است:

  • ممنوعیت استفاده از مبالغ پرداخت شده به نام شرکت سهامی در شرف تاسیس بر اساس ماده 22 لایحه
  • ممنوعیت صدور گواهینامه ی موقت سهم و ورقه سهم قبل از ثبت شرکت براساس ماده 28 لایحه
  • ممنوعیت صدور اوراق قرضه بر اساس ماده 55 لایحه

بر اساس ماده 19 لایحه یکی دیگر از ضمانت اجراهای عدم ثبت شرکت سهامی عام این است که در صورتی که شرکت مربوطه تا شش ماه از تاریخ ارائه اظهارنامه ماده 6 لایحه ثبت نشده باشد می تواند منحل گردد.

طبق ماده 23 لایحه اصلاحی قانون تجارت،در صورتی که شرکت سهامی ابطال گردد یا به علت عدم ثبت به انحلال برسد،تمامی هزینه ها و تعهداتی که صورت پذیرفته است تنها بر عهده ی موسسین قرار می گیرد و آن ها در این مورد مسئولیت تضامنی دارند.

یادآوری:موسس به اشخاصی گفته می شود که در راه اندازی و ثبت شرکت سهامی عام پیشگام بوده و ابتکار تشکیل آن را به دست دارند،خواه مباشراَ و خواه توسط وکیل اقدامات لازم جهت تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام را انجام بدهند.پس از تشکیل شرکت،دیگر سمت یا عنوانی به نام موسس وجود ندارد.
ثبت شرکت سهامی عام در مرجع ثبت شرکت ها از شرایط تشکیل هیچ یک از شرکت ها نیست و شرکت ها با رعایت شرایط ذکر شده در قانون تشکیل شده به حساب می آیند و دارای شخصیت حقوقی می باشند ولی به عنوان یک الزام قانونی باید ثبت گردند.

موسسه ثبت شرکت کریمخان آماده ی پاسخگویی به تمامی سوالات شما در موارد حقوقی و ثبتی همانند ثبت شرکت سهامی و دیگر شرکت ها و ثبت برند می باشد.

ثبت شرکت سهامی عام یکی از موضوعاتی است که در هنگام تاسیس این گونه شرکت ها باید صورت پذیرد و عدم ثبت شرکت سهامی عواقب و آثاری دارد که ثبت کریم خان در این مطلب این آثار را مورد بحث قرار داده است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *